Europese spaarrichtlijn - Woonstaatheffing - Impact voor de Belgische overheid
Europese fiscale samenwerking
spaartegoed
richtlijn (EU)
belasting op inkomsten uit kapitaal
belastingharmonisatie
28/12/2010 | Verzending vraag |
18/3/2011 | Antwoord |
Ik verwijs naar de schriftelijke vraag nr. 3-5870 (Vragen en antwoorden nr. 3-90, blz. 10 455) van voormalig senator Anseeuw alsook naar een eerdere schriftelijke vraag van voormalig senator Paul Wille (vraag nr. 4-916) hieromtrent.
Om de rentebetalingen die een inwoner van een Lidstaat van de Europese Unie (EU) ontvangt in een andere lidstaat, niet onbelast te laten, wisselen tweeëntwintig lidstaten van de Europese Unie sinds 1 juli 2005 informatie uit over die betalingen. Drie andere lidstaten ( België, Luxemburg en Oostenrijk) kiezen voor een onmiddellijke heffing op het spaargeld van buitenlanders, de zogenaamde woonstaatheffing. Zij wisselen nog geen informatie uit met de woonstaat over de begunstigde van een rente-inkomen. De woonstaatheffing houdt in dat anoniem 75 procent van de opbrengsten van de heffing doorgestort worden aan de woonstaat.
Ook de afhankelijke of geassocieerde gebieden van de lidstaten (Anguila, Cayman Islands, Montserrat, Aruba, Jersey, Guernesey, Isle of Man, Maagdeneilanden, Nederlandse Antillen en Turkse en Caicos-eilanden) wisselen informatie uit of houden een bronheffing in. Speciale afspraken omtrent gelijksoortige maatregelen zijn ook gemaakt tussen de Europese Unie en Zwitserland, Andorra, Monaco, Liechtenstein en San Marino.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1. Hoeveel inkomsten werden er voor 2009 doorgestort aan België, tengevolge de bronheffing in landen van de Europese Unie (EU), afhankelijke of geassocieerde gebieden en de landen waarmee een akkoord werd gesloten (onder meer Zwitserland, Andorra, … ) en die niet opteren voor de informatie-uitwisseling? Kan de minister de inkomsten tevens weergeven per land waar de bronheffing vandaan komt?
2. Welk bedrag was vooropgesteld voor het jaar 2009 in zijn geheel in het kader van de zogenaamde "woonstaatheffing" en werd dit bedrag gehaald? Zo neen, waarom niet?
3. Welk bedrag is vooropgesteld voor het jaar 2010 in zijn geheel in het kader van de zogenaamde "woonstaatheffing"?
4. Graag kreeg ik een gedetailleerd overzicht van het aantal rekeninghouders en/of het aantal rekeningen van particulieren die ten gevolge van de informatie-uitwisseling welke uit de spaarrichtlijn voortvloeit, aan België werden doorgegeven door andere landen en dit vanaf juli 2005.
5. Kan hij gedetailleerde cijfers geven wat betreft het aantal rekeninghouders uit België voor elk land dat geopteerd heeft voor de informatie-uitwisseling en dit inclusief Zwitserland, Andorra, Liechtenstein en de afhankelijke en geassocieerde landen? Hoeveel van deze rekeningen waren bij de fiscus reeds bekend en dit voor elk land?
6. Meent hij dat de spaarrichtlijn effectief werkt wat betreft de niet-EU landen die een verdrag hebben gesloten met de EU om een woonstaatheffing in te houden en door te storten? Kunt hij zijn standpunt uitvoerig toelichten en aangeven welke eventuele nieuwe maatregelen u voorstaat?
1-3. De bedragen die in het kader van de Europese Spaarrichtlijn door de Lidstaten van de Europese Unie evenals door derdelanden aan België werden gestort gedurende het jaar 2010, zijn opgenomen in de onderhavige tabel.
Voor het begrotingsjaar 2010 beloopt de totale ontvangst ter zake 49,3 miljoen euro. In de aangepaste begroting voor 2010 was evenwel nog een ontvangst voorzien van 83,5 miljoen euro (Zie aangepaste begroting, Algemene Toelichting, tabel VI a « Totale ontvangsten », DOC 52 2532/001, pagina 124).
De financieel-economische crisis evenals de ermee gepaard gaande dalende rentevoeten verklaren de substantiële minderwaarden. Die minderwaarden blijken trouwens niet enkel uit de bovenvermelde betalingen. Ook de binnenlandse opbrengst van de roerende voorheffing heeft in 2009 rake klappen gekregen.
In dat perspectief is voor het begrotingsjaar 2011 (inkomstenjaar 2010) voorzichtigheidshalve met een ontvangst van slechts 50 miljoen euro gerekend.
Aperçu des recettes en matière de prélèvement pour l'Etat de résidence pour |
||
les revenus de l'année 2009 (exercice d'imposition 2009) - Attribution en 2010 |
||
Overzicht van de ontvangsten inzake woonstaatheffing voor het |
||
inkomstenjaar 2009 (aanslagjaar 2009) - Toekenning in 2010 |
||
Pays |
Land |
Montant - Bedrag |
Suisse |
Zwitserland |
12 262 455,63 € |
Guernesey |
Guernsey |
2 296,73 € |
Monaco |
Monaco |
430 409,00 € |
Jersey |
Jersey |
164 016,94 € |
Liechtenstein |
Liechtenstein |
70 163,20 € |
Andorre |
Andorra |
22 941,51 € |
Luxembourg |
Luxemburg |
36 193 151,89 € |
Autriche |
Oostenrijk |
194 068,75 € |
Saint-Marin |
San Marino |
1 087,16 € |
Recette totale |
Totale ontvangst |
49 340 590,81 € |
4.-5. De onderstaande tabel biedt een overzicht van het aantal inlichtingen dat België heeft ontvangen in het kader van de uitwisseling van gegevens voorzien door de Europese Spaarrichtlijn en dit voor de inkomstenjaren 2006 tot 2009. Tevens is een opsplitsing gemaakt van deze gegevens naar land van herkomst.
De administratie beschikt evenwel noch over statistieken met betrekking tot het aantal betrokken belastingplichtigen noch over het aantal bij de administratie reeds gekende rekeningen.
Land |
Inkomstenjaar |
|||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Bulgarije |
0 |
274 |
431 |
575 |
Cyprus |
210 |
141 |
161 |
171 |
Tsjechische Republiek |
290 |
721 |
354 |
397 |
Duitsland |
34.87 |
29 921 |
43 219 |
25 283 |
Denemarken |
3 653 |
5 192 |
4 189 |
3 542 |
Estland |
49 |
88 |
112 |
142 |
Spanje |
20 479 |
16 652 |
17 921 |
18 153 |
Finland |
202 |
97 |
129 |
182 |
Frankrijk |
43 247 |
47 501 |
51 535 |
51 206 |
Verenigd Koninkrijk |
13 992 |
11 738 |
35 303 |
13 872 |
Griekenland |
285 |
82 |
753 |
559 |
Hongarije |
768 |
751 |
1 108 |
1 594 |
Ierland |
937 |
1 250 |
881 |
1 059 |
Italië |
14 727 |
15 356 |
16 980 |
15 059 |
Letland |
40 |
103 |
170 |
60 |
Litouwen |
38 |
62 |
77 |
47 |
Luxemburg |
2 804 |
3 186 |
3 572 |
3 624 |
Malta |
92 |
58 |
169 |
175 |
Nederland |
82 177 |
89 702 |
92 202 |
93 990 |
Polen |
695 |
553 |
148 |
443 |
Portugal |
48 |
192 |
318 |
559 |
Roemenië |
0 |
826 |
552 |
851 |
Zweden |
1 459 |
1 894 |
2 134 |
1 147 |
Slovenië |
178 |
104 |
108 |
75 |
Slowakije |
183 |
221 |
133 |
98 |
Jersey |
370 |
506 |
0 |
415 |
Guernsey |
150 |
133 |
0 |
0 |
Kaaimaneilanden |
31 |
2 |
0 |
0 |
Aruba |
4 |
3 |
7 |
4 |
Nederlandse Antillen |
0 |
1 |
0 |
0 |
Eiland Man |
0 |
260 |
0 |
355 |
Liechtenstein |
1 |
0 |
0 |
1 |
Monaco |
12 |
17 |
15 |
13 |
Zwitserland |
464 |
608 |
662 |
687 |
TOTALEN |
222 459 |
228.2 |
273 343 |
234 338 |
6. De medewerking van de Staten en betrokken grondgebieden in toepassing van de Richtlijn 2003/48/EG, die geen lid zijn van de Europese unie lijkt in het algemeen tamelijk bevredigend te zijn.
Bij wijze van voorbeeld kunnen twee positieve ontwikkelingen vermeld worden :
1) Zwitserland heeft vrijwillig ingestemd met het gestandaardiseerde systeem van uitwisseling van inlichtingen (Fisc153) dat destijds werd uitgevaardigd door de Europese Commissie, in samenwerking met de 27 Lidstaten van de Europese Unie (EU) ;
2) De fiscale autoriteiten van de Nederlandse Antillen en Aruba hebben beroep gedaan op de medewerking van hun Nederlandse collega’s opdat deze laatsten zich zouden belasten met hun uitwisseling van inlichtingen in het standaardformaat van de EU