Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7538

van Sabine Vermeulen (N-VA) d.d. 12 december 2012

aan de minister van Landsverdediging

Noordzee - Opsporing milieuverontreiniging - Inzetten van B-Hunters - Samenwerking Defensie en Federale Overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu - Resultaten

vliegtuig
nieuwe technologie
vervuiling van de zee
Noordzee
officiële statistiek
terrorisme
wapenhandel
handel in verdovende middelen
veiligheid op zee
maritiem toezicht

Chronologie

12/12/2012Verzending vraag
10/1/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7538 d.d. 12 december 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Defensie beschikt over onbemande vliegtuigen van het type B-Hunter, bestemd voor verkennings- en bewakingsopdrachten in het kader van militaire operaties of in het kader van steun aan de natie. Sinds 2008 worden deze vliegtuigen in het kader van het protocolakkoord, getekend tussen Defensie en de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu, ingezet in de strijd tegen de vervuiling en illegale lozingen in de Noordzee.

Die samenwerking zou tot een win-winoperatie moeten leiden. De piloten en operatoren van Defensie hebben training nodig om operationeel te blijven en via een inbreng van het Directoraat Generaal Leefmilieu krijgt die training nog een extra zinvolle dimensie doordat de betrokkenen toezicht houden op de bescherming van de Noordzee.

Hieromtrent de volgende vragen:

1) Hoeveel vlieguren hebben de B-Hunters in het kader van deze samenwerking op de teller staan voor 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012? Hoeveel schepen werden tijdens deze vlieguren door middel van beeldopnames gecontroleerd?

2) In hoeveel gevallen heeft het Maritiem Informatie Kruispunt van de Kustwachtcentrale op de Marinebasis in Zeebrugge, na analyse van de doorgestuurde beelden van de B-Hunters, een interventie opgestart door een politievaartuig of helikopter te sturen naar een verdacht schip?

In hoeveel gevallen werd effectief overgegaan tot een inspectie aan boord?

In hoeveel gevallen werd een controle uitgevoerd in de haven van bestemming?

In hoeveel gevallen werd effectief een illegale lozing vastgesteld?

Graag een overzicht van de cijfers per jaar, vanaf 2008 tot 2012.

3) Met de inzet van onbemande vliegtuigen kende België een wereldprimeur. Heeft Defensie weet van navolging in andere landen?

4) Hebben de beeldanalyses ook aanleiding gegeven tot doeltreffende interventies in de strijd tegen andere illegale activiteiten zoals terrorisme, wapenhandel of drugssmokkel? Graag ook hiervan de cijfergegevens vanaf 2008 tot 2012.

Antwoord ontvangen op 10 januari 2013 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door haar gestelde vragen.

1. Sinds 2008 ontplooit Defensie onbemande vliegtuigen (Unmanned Airborne Vehicle – UAV) van het type B-Hunter op de basis van Koksijde in het kader van de strijd tegen olieverontreiniging in de Noordzee. In 2008, hebben de Belgische B-Hunter 226 schepen in 67 vlieguren gecontroleerd; in 2009, 260 schepen voor 100 vlieguren; in 2010, 250 schepen voor 94 vlieguren; in 2011, 252 schepen in 101 vlieguren en in 2012, 140 schepen in 61 vlieguren.

2. In 2008 heeft het "Maritiem Informatiekruispunt (MIK)" 2 controles in de haven van bestemming (Antwerpen) laten uitvoeren voor 2 door de UAV’s gerapporteerde potentiële onregelmatigheden waarbij 1 illegale lozing werd vastgesteld. In 2009 werd 1 potentiële onregelmatigheid door de UAV’s gerapporteerd; er werd geen controle uitgevoerd en lozing vastgesteld. In 2010 werden 10 potentiële onregelmatigheden door de UAV’s gerapporteerd. Er werd geen controle uitgevoerd en geen lozing vastgesteld. In 2011 werden 9 potentiële onregelmatigheden door de UAV’s gerapporteerd; er werden 2 controles uitgevoerd, de eerste in de haven van bestemming (Antwerpen), de tweede op zee waarbij 1 mogelijke onregelmatigheid betreffende het beheer van scheepsafval werd vastgesteld. In 2012 werden 3 potentiële onregelmatigheden door de UAV’s gerapporteerd. Er werd geen controle uitgevoerd en geen lozing vastgesteld.

3. Momenteel is België het enige Europese land dat UAV’s gebruikt als aanvullend middel voor de controle van scheepslozingen op zee. België wisselt inlichtingen over het gebruik van de UAV uit in het kader van het Akkoord van Bonn (Noordzeelanden + Ierland), een regionaal akkoord dat de samenwerking inzake het toezicht op en de bestrijding van zeeverontreiniging regelt. De andere landen tonen belangstelling voor het gebruik van UAV’s voor maritiem toezicht. In de meeste van deze landen hebben de autoriteiten bevoegd voor het toezicht op zeeverontreiniging nochtans niet de mogelijkheid om beroep te doen op dit soort middelen.

4. De Belgische B-Hunter wordt ingezet in het kader van het protocolakkoord, getekend op 25 april 2008 tussen Defensie en de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. Dit protocolakkoord heeft betrekking op de strijd tegen de olieverontreiniging in de Noordzee.