Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7435

van Helga Stevens (N-VA) d.d. 27 november 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Onleesbare nummerplaten - Gevolgen - Flitscontroles - Politiecontroles - Autokeuring

registratie van een voertuig
politiecontrole
snelheidsvoorschriften
opnameapparaat
technische keuring
officiële statistiek

Chronologie

27/11/2012Verzending vraag
21/2/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7435 d.d. 27 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Al geruime tijd stel ik vast dat sommige auto's rondrijden met nauwelijks leesbare nummerplaten. Van bepaalde nummerplaten is de rode kleur zodanig vervaagd dat de letters en cijfers niet meer leesbaar zijn op normale rijafstand. Pas als men er heel dichtbij is, zijn de letters en cijfers nog te ontcijferen. Dat was vooral het geval met het het oudere type van nummerplaten met de rode kleur. Andere nummerplaten zijn dan weer zodanig bewerkt dat er een soort bruine sluier op ligt zodat de nummerplaat zeker bij regenweer of donker weer moeilijk te lezen is. Zo'n sluier is duidelijk te onderscheiden van een modderlaag. Er is dus meer aan de hand en de eigenaar van de auto heeft eigenlijk de intentie de identificatie te bemoeilijken, wat ingaat tegen het doel van nummerplaten.

Het gevolg is natuurlijk dat auto's met zulke onleesbare of moeilijk leesbare nummerplaten door de mazen van het net glippen bij flitscontroles. Ook in geval van vluchtmisdrijf zullen eventuele getuigen geen gegevens kunnen noteren omdat de nummerplaat onleesbaar is.

Om een beter zicht te krijgen op dit probleem, had ik graag een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1) Hoeveel nummerplaten die geflitst werden, blijken onleesbaar te zijn, dit wil zeggen dat de identificatie van de eigenaar van het voertuig niet mogelijk is wanneer de filmrollen van flitscamera's, zowel vast als mobiel, worden nagekeken ? Graag absolute en relatieve cijfers. Deze gegevens graag op jaarbasis voor de jaren 2007-2011 en 2012 voor zover beschikbaar.

2) Indien de politie mobiele controles uitvoert en wagens doet stoppen, zijn onleesbare of moeilijk leesbare nummerplaten dan ook een aandachtspunt bij die controles? Hoe vaak wordt hierbij vastgesteld dat de nummerplaat onleesbaar is vanop afstand? Graag absolute en relatieve cijfers. Krijgt de chauffeur of de eigenaar van de wagen hiervoor een boete of komt hij/zij ervan af met een verwittiging? Wordt dit opgevolgd om te voorkomen dat chauffeurs met zulke nummerplaten blijven rijden nadat ze beboet of verwittigd werden? Zo ja, op welke manier? Deze gegevens ook graag op jaarbasis voor de jaren 2007-2011 en 2012 voor zover beschikbaar.

3) Heeft de autokeuring ook tot taak erop toe te zien dat de nummerplaten normaal leesbaar zijn, ook op afstand en onder moeilijke weersomstandigheden, bijvoorbeeld donker weer, regenweer, enzovoort. Met andere woorden, is een onleesbare of moeilijk leesbare nummerplaat een reden om de wagen af te keuren? Zo nee, bent u bereid dit te overwegen?

Antwoord ontvangen op 21 februari 2013 :

1. Centrex Verkeer van de Geïntegreerde Politie deelt mij mee dat men op nationaal niveau niet beschikt over het aantal onleesbare kentekenplaten van geflitste voertuigen. 

2. Wanneer de politie bij een wegcontrole een onleesbare kentekenplaat vaststelt, kan zij ofwel een gewoon proces-verbaal uitschrijven met toepassing van de onmiddellijke inning van een geldboete, ofwel een proces-verbaal van waarschuwing opstellen, of allebei. De bestuurder of de titularis van het voertuig moet zich dan binnen een bepaalde termijn bij de politie aanbieden om aan te tonen dat zijn nummerplaat terug in orde is. 

Jaar

Aantal vastgestelde PV’s

2007

3 494

2008

3 898

2009

3 712

2010

3 828

2011

1 150

3. De autokeuring heeft eveneens tot taak om de leesbaarheid van de kentekenplaat, zowel vooraan als achteraan, te controleren. Daarover bestaat een gedetailleerde instructie met vermelding van de sancties naargelang van het geval : 

De leesbaarheid van de kentekenplaat kan door verschillende factoren worden beïnvloed, bijv. door de aanwezigheid van gaten in de kentekenplaat, verminderde leesbaarheid vanop 40 meter, enzovoort. In die gevallen wordt de volgende opmerking geformuleerd op het keuringsbewijs: de titularis moet het mankement herstellen zonder zich opnieuw aan te bieden bij de keuring. 

Wanneer de kentekenplaat niet goed bevestigd is, afgedekt is of geheel of gedeeltelijk onleesbaar is (door het aanbrengen van stickers, het gebruik van verf en dergelijke meer), moet de titularis het vastgestelde mankement herstellen en zijn voertuig binnen de 3 maanden opnieuw aanbieden bij de autokeuring.