Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7340

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 22 november 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Golfkarretjes - Openbare weg - Statuut - Stand van zaken

registratie van een voertuig
elektrisch voertuig
overtreding van het verkeersreglement
veiligheidsinrichting

Chronologie

22/11/2012Verzending vraag
11/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7340 d.d. 22 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Midden september van dit jaar trok de korpschef van Knokke-Heist aan de alarmbel met betrekking tot het grote aantal golfkarretjes die in de gemeente rondrijden. In Knokke-Heist zouden er tussen de 400 en 500 exemplaren rondrijden en ook in andere gemeenten duiken ze meer en meer op in het straatbeeld.

Vele bestuurders rijden zonder nummerplaat op de openbare weg, beschikken niet over veiligheidgordels en parkeren hun karretjes zonder te betalen of op verboden plekken. Het is niet geheel duidelijk wat het statuut is van deze golfkarren, waardoor het voor de politie moeilijk is om op te treden bij onveilige situaties.

Enkele voorstellen die circuleren zijn het verplicht maken van de veiligheidsgordel en het invoeren van een kentekenplaat, waardoor identificatie van de eigenaar mogelijk wordt.

De Belgische regering komt voor een deel aan de klachten tegemoet. Golfkarren en andere elektrische autootjes moeten volgend jaar een nummerplaat hebben. De politie kan dan beter controleren en bekeuren als dat nodig is.

Graag had ik de geachte staatssecretaris volgende vragen gesteld:

1) Heeft u weet van de problematiek van de golfkarretjes? Zijn er buiten Knokke nog gemeenten die aan de alarmbel hebben getrokken? Zo ja, welke gemeenten?

2) Wat zijn de meest voorkomende klachten vanuit gemeentebesturen en politiezones tegenover het gebruik van golfkarretjes? Welke overtredingen stellen zij het meest vast?

3) Beschikt u over cijfermateriaal waaruit blijkt dat deze golfkarretjes meer betrokken zijn bij ongevallen?

4) In de loop van volgend jaar zouden alle types van elektrische voertuigen een nummerplaat moeten hebben. Wat is de stand van zaken van dit project? Hoever staat u met de implementatie hiervan?

5) Golfkarretjes lijken zich nu in de schemerzone van de wet te bevinden. Kunt u mij vertellen wat de huidige verkeerswetgeving juist zegt over het statuut van deze golfkarretjes?

6) Bent u bereid om de verkeerswetgeving aan te passen? Acht u dit opportuun? Aan welke aanpassingen denkt u?

7) Hoe staat u ten opzichte van het verplicht maken van de veiligheidsgordel? Werden hiervoor al stappen ondernomen?

8) Welke andere mogelijkheden ziet u nog om het statuut van de golfkarretjes te verduidelijken?

Antwoord ontvangen op 11 september 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag:

1. Ik heb alleen kennis van het probleem van de golfkarretjes in Knokke.

2. Afgaande op de media gaat het vooral over een parkeerprobleem, aangezien niet alle golfkarretjes over een kentekenplaat beschikken (zie antwoord op vraag 4). Maar ook de beveiliging van kinderen laat te wensen over.

3. Omdat golfkarretjes geen aparte voertuigcategorie zijn, komen ze niet als zodanig voor in de ongevallenstatistieken

4. tot 6. Er bestaan twee types van golfkarretjes:

De golfkarretjes zonder typegoedkeuring. Dergelijke golfkarretjes die een autonummerplaat voeren, worden erkend als materieel van speciale constructie en zijn maar tot de openbare weg toegelaten als ze een Proces-Verbaal van Benaming (PVB) hebben, en onder de voorwaarden die in dat PVB zijn vermeld, meer bepaald:

Deze voertuigen moeten niet voorzien zijn van veiligheidsgordels.

De golfkarretjes met een Europese of nationale typegoedkeuring als bromfiets klasse A (twee- of driewielig, maximumsnelheid van 25 km/u) of klasse B (twee-, drie- of vierwielig, maximumsnelheid van 45km/u), zonder nummerplaat. Deze voertuigen moeten, indien de onbeladen massa meer dan 250 kg bedraagt.

6. De golfkarretjes die beantwoorden aan de definitie van de vierwielige bromfiets, zullen in de loop van de 2de helft van 2013 een kentekenplaat moeten hebben.

7. Het dragen van de veiligheidsgordel is verplicht wanneer het golfkarretje, overeenkomstig de Europese richtlijn, daarmee is uitgerust. Bovendien moeten kinderen tot drie jaar in een voor hen geschikt beveiligingssysteem worden vervoerd.

8. De bestuurders van golfkarretjes moeten de verkeersregels naleven die van toepassing zijn op de autobestuurders.