Federale ambtenaren - Lichamelijke ongeschiktheid - Ambtshalve ontslag - Definitieve toekenning van vroegtijdig pensioen - Aantallen - Alternatieven
officiële statistiek
ambtenaar
ontslag
vervroegd pensioen
centrale overheid
26/7/2012 | Verzending vraag |
28/9/2012 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6804
Omwille van lichamelijke ongeschiktheid kan aan werknemers ambtshalve ontslag gegeven worden en een definitieve toekenning van vroegtijdig pensioen verleend worden. Dit is een goede optie voor werknemers waarvan de fysieke gezondheid geen enkele vorm van werken meer toelaat. Niet elke ernstige lichamelijke aandoening maakt werken echter onmogelijk.
In het kader van onder meer de vergrijzing is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen aan het werk blijven. De huidige werkzaamheidgraad is, zoals u weet, nog veel te laag. Daarnaast houdt de toekenning van het vervroegd pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid een verhoogd risico op armoede in, in het bijzonder wanneer er nog maar in geringe mate pensioenrechten werden opgebouwd.
Graag had ik over de genoemde procedure de volgende informatie opgevraagd:
1) Hoe vaak werd in de voorbije vijf jaar (2007 2011) de procedure van ambtshalve ontslag en definitieve toekenning van vroegtijdig pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid toegepast met betrekking tot federale ambtenaren? Graag kreeg ik de cijfers uitgesplitst per jaar, per overheidsdienst, en in verhouding tot het totaal aantal personeelsleden in de betreffende dienst.
2) Wat is per jaar en over het geheel (2007 2011) de gemiddelde leeftijd van de personen aan wie ambtshalve ontslag en definitieve toekenning van vroegtijdig pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid werd verleend?
3) Wordt bij het overwegen van deze procedure ook bekeken welke de mogelijke alternatieven zijn? Wanneer de lichamelijke ongeschiktheid betrekking heeft op een handicap die men heeft verworven, dan is het in heel wat gevallen toch mogelijk om aan de slag te blijven, bijvoorbeeld in een aangepaste functie, eventueel mits redelijke aanpassingen of door middel van her of bijscholing. Graag kreeg ik het aantal ambtenaren per overheidsdienst dat gedurende de periode van 2007 tot 2011 tewerkgesteld werd in een aangepaste functie en het aantal ambtenaren dat na een periode van zes maanden nog steeds deze aangepaste functie effectief uitoefent.
1.Vooraf dient te worden gepreciseerd dat, overeenkomstig artikel 117, §1 van de wet van 14 februari 1961 voor economische expansie, sociale vooruitgang en financieel herstel, de pensioencommissie van Medex kan oordelen dat een personeelslid definitief ongeschikt is om op een regelmatige wijze zijn functies of andere functies ingevolge wedertewerkstelling te vervullen of, krachtens de reglementen van toepassing in de verschillende openbare diensten, weer aan de slag te kunnen in een ander ambt dat beter met zijn lichamelijke geschiktheid overeenkomt. De formele beslissing tot ambtshalve ontslag en oppensioenstelling wordt echter door de werkgever genomen.In de periode van 2007 tot 2011 mochten 1 335 federale ambtenaren om medische redenen op definitief vervroegd pensioen gaan.
De verdeling per jaar en per overheidsdienst is als volgt:
Service public / Overheidsdienst |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Tot. |
AUTORITE DES SERVICES ET MARCHES FINANCIERS (FSMA) AUTORITEIT VOOR FINANCIËLE DIENSTEN EN MARKTEN (FSMA) |
|
|
|
|
1 |
1 |
INSTITUT BELGE DES SERVICES POSTAUX ET DES TELECOMMUNICATIONS (IBPT) BELGISCH INSTITUUT VOOR POSTDIENSTEN EN TELECOMMUNICATIE (BIPT) |
3 |
6 |
2 |
2 |
2 |
15 |
BUREAU D'INTERVENTION ET RESTITUTION BELGE (BIRB) BELGISCH INTERVENTIE- EN RESTITUTIEBUREAU (BIRB) |
4 |
|
|
2 |
1 |
7 |
OFFICE CENTRAL D'ACTION SOCIALE ET CULTURELLE (OCASC) CENTRALE DIENST VOOR SOCIALE EN CULTURELE ACTIE (CDSCA) |
1 |
|
1 |
3 |
1 |
6 |
CONSEIL CENTRAL DE L'ECONOMIE (CCE) CENTRALE RAAD VOOR HET BEDRIJFSLEVEN (CRB) |
|
|
|
1 |
|
1 |
OFFICE DE SECURITE SOCIALE D'OUTRE-MER (OSSOM) DIENST VOOR DE OVERZEESE SOCIALE ZEKERHEID (DOSZ) |
|
1 |
|
1 |
|
2 |
AGENCE FEDERALE POUR LA SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE (AFSCA) FEDERAAL AGENTSCHAP VEILIGHEID VOEDSEL- |
2 |
1 |
4 |
3 |
1 |
11 |
AGENCE FEDERALE DES MEDICAMENTS ET DES PRODUITS DE SANTE (AFMPS) FEDERAAL AGENTSCHAP VOOR GENEESMIDDELEN EN GEZONDHEIDSPRODUCTEN (FAGG) |
|
|
|
|
2 |
2 |
SPF INTERIEUR FOD BINNENLANDSE ZAKEN |
6 |
9 |
7 |
11 |
11 |
44 |
SPF BUDGET ET CONTROLE DE GESTION FOD BUDGET EN BEHEERSCONTROLE |
1 |
|
1 |
|
|
2 |
SPF AFFAIRES ETRANGERES, COMMERCE EXTERIEUR ET COOPERATION AU DEVELOPPEMENT FOD BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING |
4 |
5 |
5 |
3 |
3 |
20 |
SPF ECONOMIE, PME, CLASSES MOYENNES ET ENERGIE FOD ECONOMIE,K.M.O.,MIDDENSTAND & ENERGIE |
9 |
16 |
14 |
10 |
11 |
60 |
SPF FINANCES FOD FINANCÏEN |
100 |
116 |
97 |
97 |
91 |
501 |
SPF JUSTICE FOD JUSTITIE |
35 |
59 |
66 |
52 |
46 |
258 |
SPF CHANCELLERIE DU PREMIER MINISTRE FOD KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER |
3 |
2 |
1 |
|
1 |
3 |
SPF MOBILITE ET TRANSPORTS FOD MOBILITEIT EN VERVOER |
4 |
3 |
6 |
5 |
6 |
24 |
SPF PERSONNEL ET ORGANISATION FOD PERSONEEL EN ORGANISATIE |
|
|
|
1 |
3 |
4 |
SPF SECURITE SOCIALE FOD SOCIALE ZEKERHEID |
6 |
1 |
3 |
3 |
4 |
17 |
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
9 |
9 |
9 |
5 |
5 |
37 |
SPF EMPLOI, TRAVAIL ET CONCERTATION SOCIALE FOD WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG |
3 |
4 |
4 |
1 |
3 |
15 |
FONDS DES ACCIDENTS DU TRAVAIL (FAT) FONDS VOOR ARBEIDSONGEVALLEN (FAO) |
1 |
1 |
|
|
1 |
3 |
FONDS MES MALADIES PROFESSIONNELLES (FMP) FONDS VOOR BEROEPSZIEKTEN (FBZ) |
3 |
2 |
2 |
2 |
1 |
10 |
CAISSE AUXILIAIRE DE PAIEMENT DES ALLOCATIONS DE CHOMAGE HULPKAS VOOR WERKLOOSHEIDSUITKERINGEN (HVW) |
|
|
1 |
|
3 |
4 |
CAISSE AUXILIAIRE D'ASSURANCE MALADIE-INVALIDITE (CAAMI) HULPKAS VOOR ZIEKTE- EN INVALIDITEITSVERZEKERING (HZIV) |
4 |
|
1 |
1 |
|
6 |
INSTITUT DES VETERANS – INSTITUT NATIONAL DES INVALIDES DE GUERRE, ANCIENS COMBATTANTS ET VICTIMES DE GUERRE INSTITUUT VOOR VETERANEN - NATIONAAL INSTITUUT VOOR OORLOGSINVALIDEN, OUDSTRIJDERS EN OORLOGSSLACHTOFFERS |
|
1 |
|
|
1 |
2 |
MINISTERE DE LA DEFENSE NATIONALE MINISTERIE VAN LANDSVERDEDIGING |
12 |
13 |
6 |
9 |
10 |
50 |
INSTITUT GEOGRAPHIQUE NATIONAL NATIONAAL GEOGRAFISCH INSTITUUT |
1 |
|
1 |
3 |
6 |
11 |
CONSEIL NATIONAL DU TRAVAIL NATIONALE ARBEIDSRAAD |
1 |
|
|
|
|
1 |
SPP INTEGRATION SOCIALE POD MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE |
|
|
1 |
1 |
|
2 |
SPP POLITIQUE SCIENTIFIQUE POD WETENSCHAPSBELEID |
3 |
1 |
4 |
3 |
5 |
16 |
REGIE DES BATIMENTS REGIE DER GEBOUWEN |
3 |
4 |
5 |
2 |
1 |
15 |
OFFICE NATIONAL DE L'EMPLOI (ONEM) RIJKSDIENST VOOR ARBEIDSVOORZIENING (RVA) |
18 |
8 |
9 |
17 |
9 |
61 |
OFFICE NATIONAL DES VACANCES ANNUELLES (ONVA) RIJKSDIENST VOOR JAARLIJKSE VAKANTIE (RJV) |
4 |
4 |
|
2 |
3 |
13 |
OFFICE NATIONAL D'ALLOCATIONS FAMILIALES POUR TRAVAILLEURS (ONAFTS) RIJKSDIENST VOOR KINDERBIJSLAG VOOR WERKNEMERS (RKW) |
2 |
3 |
3 |
2 |
2 |
12 |
OFFICE NATIONAL DES PENSIONS (ONP) RIJKSDIENST VOOR PENSIOENEN (RVP) |
10 |
4 |
8 |
4 |
9 |
35 |
OFFICE NATIONAL DE SECURITE SOCIALE (ONSS) RIJKSDIENST VOOR SOCIALE ZEKERHEID (RSZ) |
6 |
5 |
7 |
2 |
3 |
23 |
OFFICE NATIONAL DE SECURITE SOCIALE DES ADMINISTRATIONS PROVINCIALES ET LOCALES (ONSSAPL) RIJKSDIENST VOOR SOCIALE ZEKERHEID VAN DE PROVINCIALE EN PLAATSELIJKE OVERHEIDSDIENSTEN (RSZPPO) |
3 |
1 |
|
2 |
|
6 |
INSTITUT NATIONAL D'ASSURANCES SOCIALES POUR TRAVAILLEURS INDEPENDANTS (INASTI) RIJKSINSTITUUT VOOR SOCIALE VERZEKERING DER ZELFSTANDIGEN (R.S.V.Z.) |
2 |
1 |
2 |
5 |
2 |
12 |
INSTITUT NATIONAL D'ASSURANCE MALADIE-INVALIDITE (INAMI) RIJKSINSTITUUT VOOR ZIEKTE- EN INVALIDITEITSVERZEKERING (RIZIV) |
4 |
3 |
1 |
2 |
9 |
19 |
Total général / Algemeen totaal |
267 |
283 |
271 |
257 |
257 |
1335 |
Het totaal aantal personeelsleden in bovenstaande overheidsdiensten kan worden gevonden in de databank Pdata van de Federale Overheidsdienst (FOD) Personeel en Organisatie (www.pdata.be).
2. De gemiddelde leeftijd van de hierboven vermelde ambtenaren die in dezelfde periode definitief op pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid werden gesteld was als volgt:
Demandes de l'année / Jaar van aanvraag |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Tot. |
Age moyen Gemiddelde leeftijd |
50,4 |
50,3 |
50,0 |
50,3 |
50,4 |
50,3 |
De gemiddelde leeftijd werd berekend op de datum van de aanvraag door de werkgever.
3. De pensioencommissie kan ook een ambtenaar definitief ongeschikt verklaren voor de uitoefening van zijn ambt, maar geschikt verklaren voor de uitoefening van een ander ambt bij wijze van wedertewerkstelling (Art. 117, §3, 3e alinea van de voornoemde wet van 14 februari 1961). In de reeds besproken periode van 2007 tot 2011 kregen 133 federale ambtenaren een dergelijke beslissing.
Service public / Overheidsdienst |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Tot. |
AUTORITE DES SERVICES ET MARCHES FINANCIERS (FSMA) AUTORITEIT VOOR FINANCIËLE DIENSTEN EN MARKTEN (FSMA) |
|
1 |
|
|
|
1 |
CONSEIL CENTRAL DE L'ECONOMIE (CCE) CENTRALE RAAD VOOR HET BEDRIJFSLEVEN (CRB) |
1 |
|
|
|
|
1 |
AGENCE FEDERALE POUR LA SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE (AFSCA) FEDERAAL AGENTSCHAP VEILIGHEID VOEDSELKETEN (FAVV) |
|
|
|
|
1 |
1 |
AGENCE FEDERALE DES MEDICAMENTS ET DES PRODUITS DE SANTE (AFMPS) FEDERAAL AGENTSCHAP VOOR GENEESMIDDELEN EN GEZONDHEIDSPRODUCTEN (FAGG) |
|
|
|
1 |
|
1 |
SPF INTERIEUR FOD BINNENLANDSE ZAKEN |
1 |
3 |
2 |
1 |
1 |
8 |
SPF AFFAIRES ETRANGERES, COMMERCE EXTERIEUR ET COOPERATION AU DEVELOPPEMENT FOD BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING |
1 |
2 |
|
|
|
3 |
SPF ECONOMIE, PME, CLASSES MOYENNES ET ENERGIE FOD ECONOMIE,K.M.O.,MIDDENSTAND&ENERGIE |
1 |
|
|
|
|
1 |
SPF FINANCES FOD FINANCIEN |
5 |
5 |
4 |
3 |
7 |
24 |
SPF JUSTICE FOD JUSTITIE |
10 |
8 |
20 |
15 |
14 |
67 |
SPF SECURITE SOCIALE FOD SOCIALE ZEKERHEID |
|
|
1 |
|
|
1 |
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
|
|
|
1 |
|
1 |
FONDS MES MALADIES PROFESSIONNELLES (FMP) FONDS VOOR BEROEPSZIEKTEN (FBZ) |
|
|
1 |
|
|
1 |
CAISSE AUXILIAIRE D'ASSURANCE MALADIE-INVALIDITE (CAAMI) HULPKAS VOOR ZIEKTE- EN INVALIDITEITSVERZEKERING (HZIV) |
|
|
1 |
|
|
1 |
MINISTERE DE LA DEFENSE NATIONALE MINISTERIE VAN LANDSVERDEDIGING |
3 |
|
1 |
1 |
1 |
6 |
OFFICE NATIONAL DE L'EMPLOI (ONEM) RIJKSDIENST VOOR ARBEIDSVOORZIENING (RVA) |
1 |
2 |
|
1 |
2 |
6 |
OFFICE NATIONAL DES VACANCES ANNUELLES (ONVA) RIJKSDIENST VOOR JAARLIJKSE VAKANTIE (RJV) |
|
|
|
|
1 |
1 |
OFFICE NATIONAL D'ALLOCATIONS FAMILIALES POUR TRAVAILLEURS (ONAFTS) RIJKSDIENST VOOR KINDERBIJSLAG VOOR WERKNEMERS (RKW) |
|
|
1 |
1 |
|
2 |
OFFICE NATIONAL DES PENSIONS (ONP) RIJKSDIENST VOOR PENSIOENEN (RVP) |
2 |
|
1 |
1 |
|
4 |
OFFICE NATIONAL DE SECURITE SOCIALE (ONSS) RIJKSDIENST VOOR SOCIALE ZEKERHEID (RSZ) |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
Total général / Algemeen totaal |
25 |
21 |
32 |
26 |
29 |
133 |
De uitvoering van die beslissing behoort echter tot de exclusieve bevoegdheid van de werkgever. Medex heeft geen enkele bevoegdheid om op deze uitvoering toe te zien; de wetgeving zegt integendeel uitdrukkelijk dat indien er binnen de twaalf maanden geen wedertewerkstelling (in een aangepaste functie) heeft plaatsgevonden, de oppensioenstelling automatisch volgt, dus zonder nieuw medisch onderzoek door de pensioencommissie.