Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6310

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 24 mei 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Autobussen - Buschauffeurs - Gezondheidscontrole - Leeftijdscriteria

autobus
bestuurder
rijbewijs
verkeersveiligheid
bejaarde

Chronologie

24/5/2012Verzending vraag
17/7/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6310 d.d. 24 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent werd een 74-jarige chauffeur van een schoolbus plots onwel en stierf aan het stuur. De bus was nog leeg, gelukkig maar. Maar dit dodelijke voorval had een verschrikkelijk drama kunnen veroorzaken.

Uiteraard is de gezondheid van mensen nooit waterdicht te controleren en gelden er, ongeacht de leeftijd, nooit absolute waarborgen tegen bijvoorbeeld hart- of andere infarcten. Toch mag men bij buschauffeurs, gezien hun specifieke hoge verantwoordelijkheid, meer zekerheden verwachten.

Hierover de volgende vragen:

1) Aan welke gezondheidscontroles worden beroepschauffeurs van autobussen onderworpen?

2) Wordt bij deze controles rekening gehouden met de leeftijd van de chauffeur?

3) In welke mate vormt een hogere leeftijd, bijvoorbeeld boven de 65 jaar, een hoger gezondheidsrisico voor een buschauffeur? Bestaan er hieromtrent onderzoeksresultaten?

4) Is de geachte staatssecretaris voorstander om de richtlijnen hieromtrent scherper en strakker te maken en zal hierbij de leeftijd van de chauffeur meespelen? Zo ja, hoe, wanneer? Zo niet, hoe verklaart hij zijn inertie hieromtrent?

Antwoord ontvangen op 17 juli 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag:

  1. Houders van een rijbewijs van de categorie D (en de categorie C) zijn onderworpen aan strengere medische criteria dan gewone bestuurders. Deze criteria zijn vastgelegd in de bijlage 6 van het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs. Zij moeten om de vijf jaar een oogonderzoek ondergaan en medisch worden gekeurd door een gespecialiseerde medische dienst (Medex, arbeidsgeneeskundige dienst, …).

  2. Bij het vijfjaarlijks onderzoek kan de keurende arts beslissen dat deze periode in functie van de gezondheidstoestand en de leeftijd van de bestuurder wordt ingekort.

  3. Hoewel het risico op aandoeningen en ziekten toeneemt met de leeftijd, zijn er geen aanwijzingen dat de gevolgen van een normale veroudering per definitie verkeersveiligheidsconsequenties heeft. Bovendien is de positieve correlatie met leeftijd niet voor elke medische aandoening even prominent. Dit verband is er duidelijk wel voor bepaalde visuele aandoeningen als glaucoom, cataract en macula degeneratie, bepaalde hart- en vaataandoeningen en bepaalde locomotorische stoornissen zoals bijvoorbeeld de gevolgen van reuma. Voor visuele aandoeningen vertonen de prevalenties een belangrijke stijging vanaf de leeftijd van 70 à 75 jaar. Die stijging in prevalentie gebeurt vroeger voor de hartaandoeningen.

  4. De huidige medische criteria voor het rijbewijs zijn gebaseerd op de Europese richtlijnen betreffende het rijbewijs, die regelmatig worden aangepast in functie van de evolutie van de medische wetenschap. Wat het periodiek onderzoek voor beroepschauffeurs betreft, kan men twee kanten uit: hetzij, zoals nu reeds het geval is, de keurende arts laten beslissen om het 5-jaarlijkse onderzoek te verkorten in functie van gezondheidstoestand en leeftijd, hetzij, bij hogere leeftijd, zou een kortere periodiciteit op reglementaire basis bepaald worden.