Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6255

van Rik Daems (Open Vld) d.d. 15 mei 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

De hogeschool die de Federale Overheidsdienst Financiën zou opstarten

praktijkopleiding
belastingadministratie
hoger onderwijs

Chronologie

15/5/2012Verzending vraag
11/10/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2270

Vraag nr. 5-6255 d.d. 15 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Begin april vernam ik dat de Federale Overheidsdienst Financiën werkzoekenden en contractuele medewerkers, die al in niveau C (diploma middelbaar onderwijs) in dienst zijn, al werkend en lerend bij Financiën een erkend bachelor fiscaliteit kunnen halen.

Na een driejarige opleiding kunnen de "studenten" een volwaardig "bachelor fiscaliteit" behalen, erkend door het Vlaams en Franstalig onderwijs. Die opleiding zal voor 60 % besteed worden aan werk op het kantoor en voor 40% aan een theoretisch opleiding.

Een groep van 40 kandidaten zou dit jaar al met deze opleiding beginnen.

Dit project werd uitgewerkt door vzw Cocom die eerder zulke opleidingen organiseerde voor privé-bedrijven.

Graag had ik de volgende vragen willen stellen:

1) Is er overleg gepleegd met de regionale ministers van Onderwijs? Wat was het resultaat van dit overleg?

2) Is de minister er zich van bewust dat contractuele werknemers van niveau C in overheidsinstellingen na het behalen van een erkend diploma eerst nog moeten slagen voor een examen georganiseerd door Selor indien ze in een hoger niveau (B) tewerkgesteld willen worden?

3) Is de minister er zich van bewust dat het jaren kan duren vooraleer die kandidaten in een hoger niveau tewerkgesteld kunnen worden - zeker de Franstalige kandidaten (van niveau B) waarvoor er slechts één vergelijkend wervingsexamen (statutair) per jaar of om de twee jaar wordt georganiseerd - en dat dit aanleiding kan geven tot het verlaten van het departement eens ze hun diploma behaald hebben, bijvoorbeeld om in boekhoudkantoren te gaan werken?

4) Is de praktische uitwerking van deze opleiding al duidelijk?

- Welk contract krijgen de werkzoekenden die deze opleiding al werkend en lerend kunnen volgen?

- Waar zullen de cursussen plaatsvinden?

- Hoeveel kandidaten kunnen zich hier jaarlijks voor inschrijven?

- Op basis van welke criteria en hoe worden deze kandidaten gekozen?

5) Past deze opleiding wel in het kader van de afslanking van het ambtenarenkorps wanneer er dan een hele groep gedurende verschillende jaren nog slechts deeltijds effectief werkt?

Antwoord ontvangen op 11 oktober 2013 :

1) Het project is nog niet definitief en bevindt zich momenteel in een onderhandelingsfase, maar het bijzondere lastenboek inzake overheidsopdrachten voorziet in voorkomend geval dat de inschrijver verantwoordelijk is om de aanbestedende overheid voorafgaandelijk te consulteren/informeren over eventueel te nemen stappen. 

2) De reglementering van Selor is vanzelfsprekend zowel van toepassing op de aanwerving van statutairen als op die van contractuelen.  

3) Dit is inderdaad een punt dat onze aandacht heeft getrokken. In voorkomend geval zal de arbeidsovereenkomst worden aangepast aan de kandidaten (scholingsbeding en/of andere) en zal de balans worden opgemaakt via de evaluatie van het pilootproject. 

4) Aangezien het slechts om een project gaat, werden alle uitvoeringsbepalingen nog niet uitgewerkt. 

4.a) In voorkomend geval kunnen de kandidaten een contract van “eerste tewerkstelling” (ROSETTA) of zelfs een vast contract bekomen en dit overeenkomstig de geldende bepalingen voor de aanwerving bij de federale overheid. 

4.b) Het is de bedoeling is om bij de organisatie van deze bachelorcursus gebruik te maken van de e-learning methode (afstandsonderwijs door middel van nieuwe communicatie-technologieën als het internet). Elke deelnemer kiest zelf de plaats voor het instuderen van de door de onderwijsinstelling aangeboden materie (thuis, op kantoor, op vakantie, enz.) 

Een gedeelte van de cursussen en stages zal georganiseerd worden door de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën in het kader van de beroepsopleiding. 

4.c) Het pilootproject zal aan 40 kandidaten de mogelijkheid bieden om een bachelor diploma te behalen. 

4.d) De kandidaten zullen onder andere geselecteerd worden op basis van volgende criteria: hun motivatie en de mogelijkheid om het traject met succes te doorlopen, hun competenties en/of hun persoonlijke of eerder verworven professionele ervaring en het kunnen genieten van officiële valorisaties (bijvoorbeeld ECTS kredietpunten, die recht geven op vrijstellingen, bepaalde opleidingen en/of relevante professionele ervaringen, enz. 

5) Het gaat hier over een investering in de toekomst, dewelke in dit geval beperkt wordt tot een testgroep van 40 personen. In deze tijden van “war for talent” is het de bedoeling om overal te kunnen beschikken over bekwame en gemotiveerde medewerkers, “gevormd op maat”, die bij de uitoefening van hun taken het beste van zichzelf geven. De afbouw van het aantal personeelsleden bij de FOD Financiën zal blijven doorgaan zoals gepland. Fiscaliteit is een complexe materie, vandaar dat de nadruk moet gelegd worden op goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers, veeleer dan het hebben van een FOD met een maximum aantal medewerkers.