Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5953

van Inge Faes (N-VA) d.d. 22 maart 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Directie van de bestrijding van de economische en financiële criminaliteit - Centrale dienst voor de beteugeling van de georganiseerde economische en financiële delinquentie (DGJ/CDGEFID) - Werking

gerechtskosten
gerechtelijke politie
misdaadbestrijding
economisch delict
gerechtelijk onderzoek
gerechtelijk vooronderzoek
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

22/3/2012Verzending vraag
16/5/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5953 d.d. 22 maart 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Centrale dienst voor de beteugeling van de georganiseerde economische en financiële delinquentie (CDGEFID) bij de directie van de bestrijding van de economische en financiële criminaliteit oefent een gespecialiseerde opdracht van de gerechtelijke politie uit betreffende supra-lokale, complexe en georganiseerde economische en financiële delinquentie met een maatschappij-ontwrichtend karakter. Het gaat hoofdzakelijk om witwassen, georganiseerde fraude, georganiseerde BTW-fraude en daarbij ook vermogensonderzoek. Daarnaast gaat de aandacht ook uit naar misdrijven van voorkennis, beursmanipulaties, het onwettig aantrekken van spaargelden en EU-fraude. Tevens staat zij in voor opdrachten van conceptie, coördinatie en ondersteuning van de gedeconcentreerde gerechtelijke directies.

Bovendien kan zij rekenen op een aantal ambtenaren van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën en een dataverwerkingsprogramma "IFI".

Teneinde de werking van de DGJ/CDGEFID op dit vlak te kaderen in het opsporingsonderzoek en de actoren ervan, had ik graag antwoord op volgende vragen:

1) Hoe dikwijls wordt de tussenkomst van deze dienst elk jaar gevraagd sedert 2005? Wat is de geografische spreiding (arrondissementeel/provinciaal)?

2) Kunnen die gegevens worden uitgesplitst per soort tussenkomst, zoals hierboven beschreven?

3) Zijn aan deze tussenkomsten kosten verbonden in het kader van een gerechtelijk onderzoek? Worden deze aangerekend als gerechtskosten?

4) Kan u duiding geven over de samenstelling van deze dienst inzake opleiding en taalrol van het personeel?

5) Wat is het budget van deze dienst onderverdeeld in personeelskosten, werkingskosten en investeringen? Graag een overzicht per jaar sinds 2005.

Antwoord ontvangen op 16 mei 2012 :

1. Aantal openstaande dossiers van de dienst van de afgelopen vier jaren:

CDGEFID

2008

2009

2010

2011

Autonoom

138

124

128

90

Steun DJF

1

3

4

3

Steun FGP

45

31

21

14

Steun Lok Pol

2

5

7

4

Advies & analyse PV

22

29

8

8

Coördinatie

7

11

5

4

Ander PV (aanvankelijk)

10

5

10

4

Totaal

225

207

183

127

Voor 2011 situeert het grootste deel van de dossiers zich in het gerechtelijk arrondissement Brussel.

2. Neen

3. Indien er rogatoire commissies in een dossier zijn, worden deze aangerekend als gerechtskosten.

4. Aantal: tweeënzeventig personeelsleden, daarnaast zijn er drieëntwintig ter beschikking gestelde ambtenaren door Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën (enerzijds voor de OCS-cel BTW-fraude en anderzijds de fiscale ambtenaren met bevoegdheid OGP).

Graad

2 HCP, 21 CP, 1 CP 1ste klas, 2 niv A, 1 aangestelde CP

1 aspirant AP, 3 HINP BS, 24 HINP, 1 INP, 1 assistent, 14 consulent EP, 1 niv D

Diploma: Het specifieke schooldiploma dat een personeelslid van de politie behaalde, is niet steeds van groot belang voor de uitoefening van een functie. Bij aanwerving voor een specifieke functie of de eventuele overgang naar een hogere graad speelt het diploma vaak wel een rol. In voorkomend geval dient de betrokkene de personeelsdienst een afschrift van zijn diploma te overhandigen, wat dan in het persoonlijk dossier van de betrokkene wordt geklasseerd.

De politie kan als werkgever bepaalde persoonlijke gegevens verwerken, waaronder de gegevens van haar werknemers, met het oog op bijvoorbeeld de correctie inschaling en loonberekening. De wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens is hierbij van toepassing. De mededeling van dergelijke gegevens aan derden is evenwel niet evident. Bovendien is het persoonlijk dossier van de betrokkene vaak het meest volledig. Het consulteren van de persoonlijke dossiers van de medewerkers van politiediensten voor het antwoorden op parlementaire vragen, lijkt evenwel niet in overeenstemming met de vigerende wetgeving.

Taalrol: 32 FR, 40 NL

5. Budget:

De budgetten per directie en dienst van de Federale Gerechtelijke Politie zijn niet beschikbaar.