Directie van de bestrijding van de criminaliteit tegen personen - Terrorisme (DGJ/DJP/terro) - Werking
gerechtskosten
gerechtelijke politie
gerechtelijk onderzoek
gerechtelijk vooronderzoek
misdaadbestrijding
misdaad tegen de personen
terrorisme
extremisme
islam
Turkije
radicalisering
22/3/2012 | Verzending vraag |
16/7/2012 | Antwoord |
De Directie van de bestrijding van de criminaliteit tegen personen - Terrorisme (DGJ/DJP/terro) is een onderdeel van de federale gerechtelijke politie dat op nationaal niveau belast is met het ontwikkelen van een programma voor de bestrijding van terrorisme en radicalisering.
De dienst Terrorisme en Sekten biedt zijn kennis en expertise aan met betrekking tot terroristische en extremistische/radicale bewegingen, in het bijzonder in extreem islamitische en Turkse sfeer.
Ten einde de werking van deze dienst op dit vlak te kaderen in het opsporingsonderzoek en de actoren daarvan, had ik graag antwoord op volgende vragen :
1) Hoe dikwijls wordt de tussenkomst van deze dienst gevraagd per jaar sedert 2005? Wat is de geografische spreiding (arrondissementeel/provinciaal)?
2) Kunnen deze gegevens worden uitgesplitst per soort tussenkomst, zoals hierboven beschreven?
3) Zijn aan deze tussenkomsten kosten verbonden in het kader van een gerechtelijk onderzoek? Worden deze aangerekend als gerechtskosten?
4) Kan u duiding geven over de samenstelling van deze dienst inzake personeel , namelijk opleiding en taalrol?
5) Wat is het budget van deze dienst onderverdeeld in personeelskosten, werkingskosten en investeringen? Graag een overzicht per jaar sinds 2005.
Vraag 1
Alle binnenkomende operationeel relevante documenten (nota’s, mails, faxen, enz.) worden geregistreerd met het oog op opvolging en beheer. De hiervoor gebruikte toepassing laat niet toe om statistieken op te stellen of in het bijzonder een onderscheid te maken op basis van de algemene doelstellingen van de dienst of nog de geografische spreiding. Ten titel van inlichting kan enkel worden meegegeven dat in 2011 4 451 operationeel relevante binnenkomende documenten werden geregistreerd die één of andere behandeling vragen, maar zeer variabel is in werklast. Daarnaast zijn er ook een onbekend aantal telefonische vragen tot informatie die elk apart maar een korte behandelingstijd vragen.
De geografische spreiding van de tussenkomsten wordt niet gemeten ; de algemene tendens is dat de arrondissementen met grootsteden meer te maken krijgen met het fenomeen. Gezien de betrokken eenheden groter in omvang zijn, hebben zij meestal ook de mogelijkheid om diepgaander te specialiseren en kennis te verwerven. De centrale dienst staat ter beschikking voor alle eenheden van de geïntegreerde politie om steun te verlenen over het gehele grondgebied. Bovendien zorgt de dienst voor een nationale coherente aanpak door middel van beleidsplannen te ontwikkelen in de diverse domeinen en is de dienst een belangrijke partner voor de internationale samenwerking als contactpunt terrorisme voor de Federale politie.
Vraag 2
In overeenstemming met de taken en rollen te vervullen door de centrale diensten van de centrale directies van de Directie van de Gerechtelijke Politie, worden de drie kerntaken ingevuld, zijnde coördinatie, de creatie en verspreiding van expertise en steunverlening. De dienst DJP/”Terrorisme en Sekten” doet dit uiteraard in het domein van het terrorisme, extremistisch geweld en gewelddadige radicalisering. Daarbij wordt aandacht geschonken aan alle vormen van Nationalistisch, rechts, links en Islamistisch extremisme. Verder is de dienst ook beperkt actief in het domein van schadelijke sektarische organisaties.
Zoals in antwoord op vraag één al gesteld is een exacte bepaling van het aantal tussenkomsten en of opsplitsing daarvan per soort tussenkomst niet mogelijk op basis van de gebruikte toepassing voor registratie.
De terrorismedossiers zijn bovendien complex en de tussenkomsten houden meestal een combinatie in van diverse taakstellingen. Dit kan gaan van een loutere registratie van de informatie voor later gebruik tot het opstellen van een inhoudelijke analyse over een aspect van het fenomeen.
Concreet kan dit volgende aspecten inhouden :
ondersteuning in expertise van de terrorismedossiers die lopende zijn op het Belgische grondgebied of met een link naar België in ondersteuning van de gedeconcentreerde politiediensten. Dit behelst zowel informatie-uitwisseling, analyse en steunverlening bij specifieke opdrachten zoals analyse van inbeslag genomen materiaal, coördinatie, informatiebeheer en uitwisseling van informatie ;
analyse van bestaande terroristische groeperingen, modus operandi, beeldvorming ;
contacten met de buitenlandse politiediensten in het kader van de preventie, aanpak en gerechtelijke onderzoeken, inclusief met de verbindingsofficieren, homologe politiediensten in het buitenland, EUROPOL, INTERPOL, enz. ;
opvolging en bijdragen aan de Europese Unie (EU) werkgroepen in het kader van de aanpak van terrorisme, preventieve aanpak van radicalisering en gewelddadig extremisme ;
expertise opbouw in domein van de islamologie, turcologie, explosieven, CBRN( Chemisch-Biologisch-Radiologisch-Nuclear terrorisme) en dit ter beschikking stellen van de politiediensten ;
nauwe samenwerking met de operationele bestuurlijke pijler, voornamelijk met de Algemene Directie van de Bestuurlijke Politie(DAO) als centraal contactpunt voor de opvolging van gebeurtenissen en groeperingen ;
samenwerking met de veiligheidsdiensten, het crisiscentrum van de regering en inlichtingendiensten.
Eén enkele ondersteunende activiteit kan dus veel tijd in beslag nemen terwijl een informatieopdracht of een punctuele vraag afhankelijk van de inhoud zeer snel kan worden afgehandeld. De jaarverslagen van de Federale gerechtelijke politie geven een meer genuanceerd beeld van de activiteiten van de Federale Gerechtelijke Politie in zijn geheel in dit fenomeen.
Vraag 3
De werking van de dienst DJP/Terrorisme en sekten wordt volledig betaald door de begroting van de Federale Politie. Er worden geen kosten voor tussenkomsten aangerekend als gerechtskosten of gefactureerd aan eventuele partners.
Vraag 4
De dienst telt momenteel 26 medewerkers waarvan drie deeltijds werken. Hierbij zijn 20 politiemensen (10 officieren, 7 hoofdinspecteurs en 3 inspecteurs) en 6 CALog medewerkers (4 Niveau A, 1 Niveau B, 1 Niveau C).
In de dienst zijn diverse opleidingsniveaus aanwezig naargelang het gewenste profiel. De dienst telt dan ook een aantal medewerkers die geschoold zijn of ervaring hebben in islamologie, turcologie, informatica (met specialisaties zoals rechercheren op internet), criminologie, terrorismestudies enzovoort. Daarnaast zijn de meeste leden geschoold in gerechtelijke opsporingstechnieken of analysetechnieken en andere specifiek competentiegerichte opleidingen gevolgd naar gelang het profiel en taakinvulling van het personeelslid ( ondermeer pedagogische opleidingen, kennis van Arabisch, Turks en andere nuttige talen).
De verdeling van taalrol is momenteel 13 Nederlandstaligen en 13 Franstaligen, met een evenwichtige verdeling over de verschillende cellen.
Vraag 5
De budgetten per directie of per dienst van de Federale Gerechtelijke Politie zijn niet beschikbaar.