Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5669

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 17 februari 2012

aan de minister van Middenstand, KMO's, Zelfstandigen en Landbouw

Distributiesector - PIEK-project - Doorslaggevende resultaten - Uitbreiding tot kleinere ondernemingen - Eventuele specifieke hulp

voorziening
commerciële distributie
grootwarenhuis
kleinbedrijf

Chronologie

17/2/2012Verzending vraag
19/4/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5669 d.d. 17 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Volgens Comeos, de Belgische Federatie van de Handel en Diensten, is het in Vlaanderen uitgeteste PIEK-project een succes. Comeos pleit er dus voor om het systeem tot heel België uit te breiden.

In dit project zijn een twintigtal Delhaize- en Colruytwinkels gedurende anderhalf jaar uitsluitend bevoorraad in de daluren tussen 6 en 7 uur ’s morgens en 19 en 23 uur ’s avonds.

De winkelketens zouden geïnvesteerd hebben in stille vrachtwagens, in materiaal dat stil laden en lossen mogelijk maakt, in aanpassingen aan de winkels en in opleidingen voor het personeel.

Er kwam niet één klacht van een omwonende. Comeos benadrukt dat de handelaars een enorme tijdwinst boeken, de chauffeurs veel minder stress hebben en het brandstofverbruik tot een derde lager ligt, en pleit er dus voor het PIEK-project over heel België te veralgemenen.

Bent u het systeem gunstig gezind? Zo ja, bent u voornemens om te voorzien in specifieke hulp voor de kleinste ondernemingen die aanpassingen wensen te doen om het systeem toe te passen? Zo neen, wat denkt u wel te doen?

Antwoord ontvangen op 19 april 2012 :

De ontwikkeling van leveringen in de daluren is een uitstekende evolutie. De voordelen van leveringen tijdens de nacht zijn talrijk. Zij bieden de vervoerder flexibiliteit: hij moet immers niet tegelijkertijd aan iedereen leveren, wat soms het geval is aan het begin van de dag. Zij bieden eveneens een grotere efficiëntie inzake personeelsbeleid: wanneer alle goederen ter plaatse zijn, kunnen de medewerkers de rekken onmiddellijk vullen en sorteren. Tot slot betekenen zij tijdswinst voor de chauffeurs, met name door de afwezigheid van files tijdens de leveringsuren.

Nachtleveringen botsen echter op enkele moeilijkheden. Zo zijn deze leveringen enkel mogelijk als de infrastructuur geschikt is. Zij vereisen losplaatsen per productcategorie (bevroren fruit & groenten, losplaats kruidenierswaren, losplaats non-voeding, losplaats voor terugname paletten, leeggoed, plastic waren…) voor de opslag opdat de magazijniers zich ermee kunnen bezighouden van zodra zij aankomen. Bijgevolg is dit systeem momenteel moeilijk toepasbaar in de stedelijke centra met middelgrote of kleine winkels, omdat de gebouwen niet aangepast zijn (onvoldoende plaats en materiaal, zoals koelkasten) en niet kunnen worden uitgebreid. De nachtlevering kan bovendien een probleem veroorzaken van geluidsoverlast ten nadele van de omwonenden, hoewel de kleine en middelgrote winkels er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de grootste volumes toekomen voor zeven uur ‘s ochtends. Bepaalde producten kunnen niet ’s nachts worden geleverd, zoals de bevroren producten, door het risico op de onderbreking van de koudeketen en door de verplichte naleving van de reglementen van het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV). Andere delicate producten, zoals vlees, vereisen een bijzondere behandeling in termen van levering.

Omdat het gaat om de relevantie van een specifieke steun aan de kleinste ondernemingen, lijkt het me niet nodig de voorziening te subsidiëren of om een specifieke steun te creëren. Uit onze besprekingen is gebleken dat de procedure van de nachtlevering zich op een natuurlijke manier ontwikkelt, door het evidente economische belang dat zij voor de economische actoren vertegenwoordigt. Er zou echter een sensibilisering kunnen worden georganiseerd bij de sectoren via een promotiecampagne.