De beslissingscyclus binnen de Directie-generaal personen met een handicap
bejaarde
invaliditeitsverzekering
gehandicapte
zorg voor ouderen
besluitvorming
officiële statistiek
geografische spreiding
10/2/2012 | Verzending vraag |
23/4/2012 | Antwoord |
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-1604
Vanaf de leeftijd van 65 jaar kan een persoon met een handicap een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden krijgen. De tegemoetkoming wordt toegekend op grond van welomschreven criteria, zoals leeftijd, nationaliteit, woonplaats, inkomsten en de mate van zelfredzaamheid.
De mate van zelfredzaamheid wordt doorgaans vastgesteld in een medisch onderzoek.
Verschillende senioren die een beroep wensten te doen op deze regeling maakten mij attent op een bizarre procesgang bij het directoraat-generaal voor personen met een handicap (DGHP): de aanvrager wordt eerst per brief op de hoogte gebracht van de beslissing houdende vermindering van zelfredzaamheid en pas nadien met een afzonderlijk schrijven over de beslissing betreffende de toekenning van het recht.
In de gevallen die mij werden voorgelegd, ontving de aanvrager aanvankelijk een brief van het DGPH waarin hem meegedeeld wordt dat zijn vermindering van zelfredzaamheid voldoende ernstig is om recht te hebben op een tegemoetkoming. Enkele dagen of weken nadien ontving dezelfde aanvrager dan een nieuwe brief waarin hem/haar meegedeeld werd dat het recht geweigerd wordt wegens te hoge inkomsten.
1) Is er een verklaring voor dit specifieke proces van de DGPH waarbij de beslissing tot toekenning van de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden uiteenvalt in verschillende beslissingsmomenten ?
2) Kan u voor 2008, 2009, 2010 en de eerste drie kwartalen van 2011 het aantal beslissingen genomen door het DGPH (tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) meedelen? Kan u deze cijfers opsplitsen per gewest?
3) Kan u voor 2008, 2009, 2010 en de eerste drie kwartalen van 2011 meedelen in hoeveel gevallen er - ondanks het feit dat aan de aanvrager in eerste instantie werd meegedeeld dat er een voldoende graad van redzaamheid bestond - er toch geen uitbetaling van de tegemoetkoming gebeurde (omdat er alsnog een weigering van de tegemoetkoming aan de aanvrager werd betekend.)? Kan u deze uiteindelijke weigeringen uitsplitsen per weigeringsgrond en een opsplitsing maken per gewest?
4) Gaat de geachte minister akkoord dat het voor de aanvragers eenvoudiger zou zijn een globale beoordeling van hun aanvraag te krijgen en niet zoals in bovenvermelde gevallen een beslissing te ontvangen per beoordeeld criterium?
In antwoord op uw vraag heb ik de eer u het volgende mee te delen:
1-) De beoordeling van de handicap door de Directie-generaal Personen met een handicap vormt de basis voor de berekening van het recht op tegemoetkomingen voor personen met een handicap (ouder of jonger dan 65 jaar), maar wordt eveneens vaak gebruikt door personen met een handicap om aan te tonen dat zij aanspraak kunnen maken op sociale en fiscale compensaties of compenserende tarieven.
Deze compensaties kunnen uitgaan van de federale overheid (bijvoorbeeld vermindering van de personenbelasting), de Gewesten, de Gemeenschappen (bijvoorbeeld toegang tot sociale huisvesting, vermindering voor het regionale openbaar vervoer), of zelfs de gemeenten (gratis toegang of verminderde toegangsprijs voor zwembaden, vermindering van het inschrijvingsgeld voor academiën …).
Beperkt de aanvraag van personen met een handicap zich tot de beoordeling van hun handicap, zonder tegemoetkoming, dan kan dit sneller afgehandeld worden omdat het gezinsinkomen van de personen met een handicap niet onderzocht hoeft te worden.
Wordt een tegemoetkoming aangevraagd, dan beperkt het onderzoek van het dossier zich niet tot de beoordeling van de handicap: ook de gezinssituatie van de personen met een handicap en de inkomens van hun gezin moeten onderzocht worden.
Door het resultaat van de beoordeling van de handicap op een ander ogenblik mee te delen dan het recht op tegemoetkomingen, kunnen personen met een handicap hun rechten op sociale en fiscale compensaties of compenserende tarieven sneller doen gelden.
Dankzij de moderniseringsinspanningen van de Directie-generaal Personen met een handicap en de toename van de elektronische uitwisselingen met andere instellingen kunnen de “administratieve” gegevens aanzienlijk sneller verzameld worden.
Daarom wil de Directie-generaal Personen met een handicap voortaan op hetzelfde ogenblik beslissen over het resultaat van de beoordeling van de handicap en het recht op de tegemoetkomingen.
2 en 3-) In bijlage kunt u een document vinden met de gevraagde cijfers.
4-) Ik kan alleen maar akkoord gaan met uw zienswijze.
2008 |
|
|
|
|
|
Brussel |
Vlaanderen |
Wallonië |
Sum: |
Positieve beslissing |
1.343 |
24.307 |
7.249 |
32.899 |
Negatieve beslissing |
|
|
|
|
Aanvullende Informatie ontbreekt |
193 |
1.496 |
851 |
2.540 |
Aanvullend Med. Getuigschr. ontbreekt |
4 |
3 |
11 |
18 |
Afvoering van ambtswege |
17 |
12 |
23 |
52 |
Inkomsten |
339 |
8.217 |
2.814 |
11.370 |
Inlichting ontbreekt en behoud het recht |
9 |
129 |
21 |
159 |
Med. Getuigsch. niet terug /Overlijden |
19 |
260 |
154 |
433 |
Medische Verwerping |
289 |
2.031 |
1.365 |
3.685 |
Medische Verzaking |
6 |
151 |
40 |
197 |
Medische Verzaking en behoud het recht |
2 |
17 |
3 |
22 |
Niet aanwezig op medisch onderzoek |
28 |
231 |
84 |
343 |
Overleden op moment van de situatie |
270 |
4.016 |
1.380 |
5.666 |
Verblijft niet in België |
3 |
13 |
3 |
19 |
Verzaking (administratief) |
37 |
822 |
214 |
1.073 |
Verzaking en behoud van tegemoetkoming |
19 |
292 |
73 |
384 |
Weigering inlichtingen door te geven |
|
23 |
|
23 |
Sum: |
2.578 |
42.020 |
14.285 |
58.883 |
2009 |
|
|
|
|
|
Brussel |
Vlaanderen |
Wallonië |
Sum: |
Positieve beslissing |
1.608 |
31.000 |
9.395 |
42.003 |
Negatieve beslissing |
|
|
|
|
Aanvullende Informatie ontbreekt |
342 |
3.483 |
1.654 |
5.479 |
Aanvullend Med. Getuigschr. ontbreekt |
|
|
1 |
1 |
Afvoering van ambtswege |
11 |
20 |
11 |
42 |
Inkomsten |
516 |
10.151 |
4.306 |
14.973 |
Inlichting ontbreekt en behoud het recht |
24 |
289 |
117 |
430 |
Med. Getuigsch. niet terug /Overlijden |
56 |
445 |
355 |
856 |
Medische Verwerping |
270 |
1.812 |
994 |
3.076 |
Medische Verzaking |
7 |
222 |
40 |
269 |
Medische Verzaking en behoud het recht |
|
17 |
3 |
20 |
Niet aanwezig op medisch onderzoek |
|
6 |
|
6 |
Overleden op moment van de situatie |
360 |
5.470 |
2.357 |
8.187 |
Verblijft niet in België |
2 |
14 |
|
16 |
Verzaking (administratief) |
88 |
1.804 |
533 |
2.425 |
Verzaking en behoud van tegemoetkoming |
24 |
597 |
145 |
766 |
Weigering inlichtingen door te geven |
1 |
13 |
3 |
17 |
Verwerping nationaliteitsvoorwaarden |
27 |
37 |
24 |
88 |
Sum: |
3.336 |
55.380 |
19.938 |
78.654 |
2010 |
|
|
|
|
|
Brussel |
Vlaanderen |
Wallonië |
Sum: |
Positieve beslissing |
1.886 |
29.484 |
10.916 |
42.286 |
Negatieve beslissing |
|
|
|
|
Aanvullende Informatie ontbreekt |
601 |
6.003 |
3.077 |
9.681 |
Aanvullend Med. Getuigschr. ontbreekt |
5 |
9 |
15 |
29 |
Afvoering van ambtswege |
13 |
18 |
28 |
59 |
Inkomsten |
577 |
10.386 |
5.131 |
16.094 |
Inlichting ontbreekt en behoud het recht |
43 |
609 |
273 |
925 |
Med. Getuigsch. niet terug /Overlijden |
16 |
94 |
147 |
257 |
Medische Verwerping |
205 |
1.881 |
1.094 |
3.180 |
Medische Verzaking |
9 |
242 |
40 |
291 |
Medische Verzaking en behoud het recht |
|
10 |
8 |
18 |
Niet aanwezig op medisch onderzoek |
25 |
274 |
95 |
394 |
Overleden op moment van de situatie |
264 |
3.384 |
1.926 |
5.574 |
Verblijft niet in België |
2 |
17 |
5 |
24 |
Verzaking (administratief) |
92 |
1.637 |
488 |
2.217 |
Verzaking en behoud van tegemoetkoming |
23 |
531 |
136 |
690 |
Verwerping nationaliteitsvoorwaarden |
28 |
39 |
16 |
83 |
Sum: |
3.789 |
54.618 |
23.395 |
81.802 |
2011 |
|
|
|
|
|
Brussel |
Vlaanderen |
Wallonië |
Sum: |
Positieve beslissing |
1.381 |
22.606 |
6.599 |
30.586 |
Negatieve beslissing |
|
|
|
|
Aanvullende Informatie ontbreekt |
297 |
2.993 |
1.198 |
4.488 |
Aanvullend Med. Getuigschr. ontbreekt |
18 |
7 |
20 |
45 |
Afvoering van ambtswege |
|
12 |
8 |
20 |
Inkomsten |
460 |
8.953 |
2.887 |
12.300 |
Inlichting ontbreekt en behoud het recht |
45 |
387 |
167 |
599 |
Med. Getuigsch. niet terug /Overlijden |
14 |
44 |
71 |
129 |
Medische Verwerping |
208 |
1.353 |
780 |
2.341 |
Medische Verzaking |
4 |
193 |
36 |
233 |
Medische Verzaking en behoud het recht |
|
7 |
1 |
8 |
Niet aanwezig op medisch onderzoek |
30 |
231 |
77 |
338 |
Overleden op moment van de situatie |
130 |
2.323 |
868 |
3.321 |
Verblijft niet in België |
4 |
8 |
4 |
16 |
Verzaking (administratief) |
51 |
997 |
228 |
1.276 |
Verzaking en behoud van tegemoetkoming |
16 |
367 |
76 |
459 |
Verwerping nationaliteitsvoorwaarden |
17 |
31 |
12 |
60 |
Sum: |
2.675 |
40.512 |
13.032 |
56.219 |