Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5590

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 9 februari 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Nieuwe wagens - Reservewiel - Afwezigheid - Eventuele verplichting

automobiel
luchtband
automobieluitrusting

Chronologie

9/2/2012Verzending vraag
16/3/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5590 d.d. 9 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Volgens een VAB-enquête bij achttien autoconstructeurs op het autosalon beschikken 80% van de nieuwe wagens niet over een reservewiel dat die naam waardig is.

De constructeurs zouden het klassieke reservewiel vervangen door iets anders om plaats en gewicht uit te sparen of om de kosten te drukken.

De constructeurs zouden de voorkeur geven aan herstelkits waarmee lekke banden kunnen worden gedicht, maar die zouden uitsluitend bruikbaar zijn voor kleine lekken.

Voor 51% van de nieuwe wagens kan echter een reservewiel worden toegevoegd mits men 84 euro extra betaalt.

Bevestigt u die informatie? Is een reservewiel aan boord van een voertuig niet verplicht? Zo niet, zou men een reservewiel niet voor alle nieuwe voertuigen verplicht moeten maken? Is dat dan een verplichting voor de constructeur of voor de consument?

Zo niet, waarom niet?

Antwoord ontvangen op 16 maart 2012 :

De enquêtes van de VAB zijn geen officiële enquêtes en de resultaten ervan kunnen dus niet worden bevestigd.

Er bestaat geen enkele wettelijke verplichting noch op nationaal niveau (Belgisch verkeersreglement), noch op Europees niveau, om een voertuig met een reservewiel uit te rusten.

Ik ben niet van plan om op te leggen dat een voertuig moet worden uitgerust met een reservewiel. Voor wie echter zijn voertuig wil uitrusten met een reservewiel, is het altijd mogelijk om er een aan te schaffen bij een verkoper, maar de kosten zullen dan wel voor rekening van de koper zijn.

Momenteel is het zo dat gemiddeld per 120 000 gereden kilometers een automobilist te maken kan krijgen met een lekke band. Hierom kiezen de voertuigfabrikanten er steeds vaker voor om hun nieuwe modellen met een reparatieset uit te rusten. Een lager gewicht van het voertuig reduceert bovendien ook het brandstofverbruik. Een reparatieset weegt maximaal twee kilo, een reservewiel is daarentegen tien keer zwaarder. Een voertuig dat een reservewiel aan boord heeft, verbruikt dus makkelijk 0,2 liter meer per 100 kilometer en brengt zo meer schade toe aan het milieu.

De automobielindustrie ontwikkelt momenteel een reparatieset die een latexvrije vloeistof bevat. Na gebruik van deze set kan de band worden opnieuw worden gemonteerd.