Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4804

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 december 2011

aan de staatssecretaris voor Asiel, Immigratie en Maatschappelijke Integratie, toegevoegd aan de minister van Justitie

Asiel en migratie - Gesloten centra - Klachtenprocedure

politiek asiel
Unia
asielzoeker
Myria
illegale migratie
gevangenisstraf

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
3/2/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2637

Vraag nr. 5-4804 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het jaarverslag 2010, p. 185, van het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding (CGKR), pleit het Centrum voor een betere toegankelijkheid van de klachtenprocedures en stelt voor om het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de werkingsmaatregelen, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de Dienst vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, toe te passen daar waar het mogelijkheid biedt aan het permanent secretariaat om in de gesloten centra permanenties te houden, met drempelverlagende effecten en in het voordeel van de onafhankelijkheid van de procedure.

Het Centrum vraagt ook om systematisch en accuraat informatie bij te houden over het gevolg dat wordt gegeven aan klachten van vreemdelingen in de gesloten centra, via het ontvangen van een kopie van de klacht en van de beslissingen die erop volgen of van het proces-verbaal van de bemiddeling.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Beaamt de geachte staatssecretaris de beoordeling van het CGKR en van het Mensenrechtencomité van de Verenigde Naties, dat er zich een probleem voordoet met de klachtenprocedure in de gesloten centra? Zo neen, met welke argumenten weerlegt hij deze kritiek?

2) Hoe beoordeelt hij het advies van het CGKR om permanenties te houden van het permanente secretariaat in de gesloten centra? Heeft hij deze mogelijkheid al onderzocht en plant hij hieromtrent een nieuw initiatief?

3) Wat ondernam of plant hij om de klachtenprocedure meer transparant en toegankelijk te maken?

Antwoord ontvangen op 3 februari 2012 :

1) De klachtenprocedure in de gesloten centra lijkt me in overeenstemming. Elke bewoner ontvangt bij aankomst in het centrum een informatiebrochure waarin het bestaan van het permanent secretariaat en de Commissie wordt vermeld, alsook het recht om klacht in te dienen. Deze brochures zijn in de meest courante talen opgesteld (een 25-tal). Ook krijgen de bewoners de intake video te zien, waarop het bestaan en de werking van de klachtencommissie worden uitgelegd.

2) Op dit moment houdt het permanent secretariaat geen permanenties in de gesloten centra. Deze mogelijkheid werd onderzocht, maar een uitbreiding van het personeelseffectief van het permanent secretariaat om de permanenties te organiseren is niet te verantwoorden. Het is in de praktijk inderdaad niet mogelijk dat het Permanent Secretariaat dergelijke permanenties organiseert in de verschillende centra die gelegen zijn in Brugge, Merksplas, Vottem en Steenokkerzeel en ook nog de administratieve behandeling van de klachtendossiers verzorgt in de centrale administratie te Brussel.

3) Volgens de artikelen 131 en 132 §5 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, dient het Permanent Secretariaat het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding in kennis te stellen van de klacht en het gevolg dat aan de klacht wordt gegeven.

Het Permanent Secretariaat stelt dan ook het CGKR systematisch op de hoogte dat er een klacht werd ontvangen, het gevolg dat er aan wordt gegeven en of er al dan niet een aanbeveling aan de betrokken diensten wordt overgemaakt. Volgende informatie wordt aan het CGKR meegedeeld:

- datum van de klacht;

- centrum waar de klager verblijft;

- het motief van de klacht ( medische dienst, personeelslid, catering, …) zonder verder in detail te gaan;

- de al dan niet ontvankelijkheid van de klacht;

- de datum van de geslaagde bemiddeling en het afsluiten van de klacht;

- bij een niet-geslaagde bemiddeling de datum van de beslissing van de Commissie (gegrond/ongegrond al dan niet met formulering van een aanbeveling).

Mijns inziens voldoet deze informatieverstrekking aan de vereisten zoals bepaald in het koninklijk besluit van 2 augustus 2002.