Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4694

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 december 2011

aan de minister van Justitie

Verviers - Gevangenis - Verbouwingen - Verzwakking gebouw - Ontruiming en sluiting

strafgevangenis
veiligheid van gebouwen
bouwnijverheid

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
25/3/2013Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3303

Vraag nr. 5-4694 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds enkele weken wordt de gevangenis van Verviers grondig verbouwd. De voorbije winter deden zich al ernstige problemen voor. Tot zover het goede nieuws, want deze aanpak bleek erg urgent.

Maar blijkbaar geven deze verbouwingen aanleiding tot een dermate verzwakking van het gebouw, dat de volledige gevangenis wordt ontruimd op het einde van oktober. Al eerder dreigde burgemeester Claude Desama met een verplichte sluiting, omdat de toestand dermate alarmerend evolueerde. Hij vroeg gedetailleerde verslagen van de stadsdiensten en van de brandweer, om de situatie goed te kunnen inschatten. De herstelwerkzaamheden, begonnen op 16 augustus 2011, hebben een onhoudbaar gevaarlijk effect op de ganse constructie. De firma die de werken uitvoert aarzelt zelfs om de werken verder te zetten.

Dit alles leidde naar de beslissing om de gevangenis tegen het einde van oktober te sluiten en de gevangenen te verhuizen.

1) Hoe verklaart de geachte minister het verloop van dit dossier? Hoe kan het dat de geplande en goed voorbereide werkzaamheden, onderdeel van bouwdossiers en constructieanalyses, dergelijk ingrijpend ongewenst effect hebben? Wie ging hier in de fout? De opstellers van het lastenboek, de opdracht gever? Of de uitvoerder van de werken? Of een studiebureau? Wie zal deze schuldvraag stellen en beoordelen?

2) Zal hij hieromtrent klacht neerleggen en schadeclaims formuleren?

3) Hoe omvangrijk zijn de onvoorziene kosten van verhuis, verplaatsingen enz. die nu het gevolg zijn van dit ontspoorde dossier? Kan hij deze kosten toelichten? Wie zal deze kosten betalen?

4) Waar zijn de gevangenen allemaal terecht gekomen en wanneer zal de gevangenis van Verviers terug operationeel zijn?

5) Welke lessen trokken de geachte minister en zijn administraties uit het krakkemikkige verloop van dit dossier?

Antwoord ontvangen op 25 maart 2013 :

1) en 2) Teneinde deze info te bekomen, dient u zich te richten tot de Regie der Gebouwen. 

3) De overbrenging van gedetineerden is gebeurd via het bestaande systeem van nationale transfers en heeft geen extra kosten met zich meegebracht.

De kosten voor het verhuizen van materialen en goederen (hoofdzakelijk de kostprijs van benzine en vergoedingen voor chauffeurs) werden ten laste genomen door de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie.

Materiaal uit de gevangenis van Verviers dat niet meer bruikbaar is en dus niet meer ter beschikking kan gesteld worden van andere gevangenissen, zal via afvalcontainers weggegooid worden.

De exacte kostprijs hiervan is echter nog niet gekend. 

4) Er werden 178 gedetineerden vanuit de gevangenis van Verviers overgebracht naar de gevangenissen van Lantin, Huy, Sint-Gillis, Marneffe, Saint-Hubert, Ittre, Mons, Andenne, Arlon en Tilburg.

Op 15 januari 2013 verbleven er nog 57 gedetineerden in de gevangenis van Verviers. 

Er zal tegen eind 2016 in Verviers een nieuwe gevangenis gebouwd worden voor een capaciteit van 240 gedetineerden.   

5) Er dient in dergelijke dossiers steeds zeer kort op de bal te worden gespeeld en nauw te worden samengewerkt met de Regie der Gebouwen. In dit verband verwijs ik ook naar het samenwerkingsakkoord dat in 2008 met de Regie der Gebouwen werd afgesloten.