Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4642

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 december 2011

aan de minister van Justitie

Gevangenissen - Gedetineerden - Alfabetiseringgraad

strafgevangenis
gedetineerde
alfabetisering

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
13/3/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2070

Vraag nr. 5-4642 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een ethisch maar ook adequaat detentiebeleid bereidt de gevangenen voor op een succesvolle herintrede in de samenleving. De gevangenistijd biedt daarvoor vele kansen, zeker op het vlak van opleiding en onderwijs.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wat is de alfabetiseringgraad in de totale gevangenispopulatie (in absolute en relatieve termen)? Hoe evolueerde deze graad jaarlijks in de periode van 2001 tot 2010?

2) Bestaan er specifieke opleidingen om te leren lezen en schrijven voor gevangenen? Zo ja, hoeveel gedetineerden volgden zo een opleiding in de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010? Bestaan er grote verschillen tussen de gevangenissen? Hoe duidt en beoordeelt de geachte minister deze cijfers en ontwikkelingen?

3) Kan elke gedetineerde een opleiding lezen en schrijven aanvatten indien hij dat wenst? Bestaat er een vrije keuze? Bestaan er wachtlijsten en hoe lang zijn deze?

4) Wat bedraagt het jaarlijkse totale budget voor dit programma?

Antwoord ontvangen op 13 maart 2012 :

1 tot en met 4. Onderwijs is een gemeenschapsmaterie en valt dus niet onder de bevoegdheid van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie.

Er worden binnen de FOD Justitie bijgevolg niet op systematische wijze cijfers bijgehouden omtrent de alfabetiseringsgraad, omtrent het aantal gedetineerden dat een alfabetiseringscursus volgde of omtrent het totale budget voor deze opleidingen.

In diverse penitentiaire inrichtingen worden zeker alfabetiseringscursussen georganiseerd. Veelal vinden deze (individueel) plaats op vraag van gedetineerden die de vaardigheden lezen, spellen en schrijven niet of in onvoldoende mate beheersen.