Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4630

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 december 2011

aan de minister van Justitie

Illegale gokbedrijven - Vervolging - Burgerlijke partij

kansspel
internetsite
speelhal

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
26/11/2012Herkwalificatie
24/12/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-1738
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-2723

Vraag nr. 5-4630 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recentelijk dagvaardde het parket van Brussel een illegaal gokbedrijf. Het parket wou daarmee een voorbeeld stellen en vroeg een veroordeling van 500 000 euro wegens het jarenlange illegaal werken in de gokwereld. De Belgische Staat stelde zich terecht burgerlijke partij.

Het bedrijf werd veroordeeld tot een lichte straf van 75 000 euro boete.

Sinds dit jaar mogen gokbedrijven online illegale kansspelen aanbieden, indien ze in ons land een kantoor hebben.

Gokken bedreigt vele mensenlevens, vernietigt mensen en hun entourage. Duizenden gezinnen ondervonden en ondervinden het meest pijnlijke leed. Daar ligt de belangrijkste reden om het organiseren van illegaal gokken met harde hand aan te pakken.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Vormen gokken en de daarbij horende drama's een beleidsprioriteit voor de minister? Wat ondernam of plande de regering om het illegale gokken steviger aan te pakken?

2) Waarom beperkt het parket zich in de strijd tegen het illegale gokken tot het stellen van een voorbeeld? Waarom blijven zoveel andere gokspelen ongemoeid?

3) Waarom stelt de Belgische Staat zich niet permanent burgerlijke partij tegen organisaties die via internet en op andere manieren het illegaal gokken aanbieden?

4) Zal hij de aanpak van het illegale gokken bespreken op het College van procureurs-generaal? Werd er in de regering afgesproken dat de Belgische Staat zich altijd burgerlijk partij zal stellen?

Antwoord ontvangen op 24 december 2012 :

  1. In het algemeen beoogt het Belgische beleid inzake kansspelen onder meer de bescherming van de spelers en het toezicht op het aanbod aan spelen.

    Sinds de wijziging in 2010 van de wet van 7 mei 1999 betreffende de kansspelen heeft de Kansspelcommissie voldoende bevoegdheden bekomen om illegaal gokken strenger aan te pakken.Vanaf 1 januari 2011 is er namelijk een vergunning nodig om onlinekansspelen aan te bieden. Het illegale aanbod wordt bestreden door een 'beperkt' aanbod legale spelen toe te laten, door te bepalen dat enkel de kansspeluitbaters in de reële wereld een bijkomende licentie kunnen aanvragen om online dezelfde soort spelen aan te bieden als in hun zaken.

    Om de uitbreiding van deze spelen te bekampen, is het niet enkel verplicht om houder te zijn van een bijkomende licentie om spelen on line aan te bieden, maar wordt aan de internetproviders ('ISP') gevraagd om opgespoorde sites met illegale spelen ontoegankelijk te maken. De Kansspelcommissie maakt op haar website de 'zwarte lijst' van de illegale internetsites bekend. Deelnemers aan illegale spelen worden er ook van op de hoogte gebracht dat ze zich op niet-toegelaten sites bevinden.

    De Kansspelwet bepaalt ook dat de Kansspelcommissie onder bepaalde voorwaarden de bevoegdheid geeft om een administratieve boete op te leggen aan de daders van een overtreding van de kansspelwetgeving. Dit zal mogelijk zijn wanneer de procureur des Konings binnen zes maanden na ontvangst van het proces-verbaal geen beslissing neemt of wanneer hij besluit tot sepot om opportuniteitsredenen. Ingeval de procureur des Konings strafvervolging instelt, vervalt de mogelijkheid om een administratieve geldboete op te leggen. Op dit ogenblik wordt er gewerkt aan een koninklijk besluit dat de inning en invordering van deze administratieve geldboetes regelt.

  2. Wat uw tweede vraag betreft, hoef ik u niet te vertellen dat het gerecht te maken heeft met een voortdurende stijging van het aantal te behandelen onderwerpen. Dat is ook de reden waarom er in 2010 in de wet van 7 mei 1999 betreffende de kansspelen het bovenvermelde systeem van administratieve boetes werd ingevoerd. Op die wijze kan enige vorm van straffeloosheid worden voorkomen, daar de Kansspelcommissie kan optreden als het openbaar ministerie dat niet doet binnen de door de wet bepaalde termijn.

  3. en 4. Uw vraag betreffende de burgerlijke partijstelling door de Belgische staat in geval van inbreuken moet geval per geval (ad hoc) bekeken worden. De strijd tegen de illegale kansspelen zou inderdaad met het college van procureurs-generaal besproken kunnen worden.