Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-461

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 30 november 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Geldtransporten - Bewaking door de federale politie - Gedragscode ten opzichte van andere weggebruikers - Kosten

beveiliging en bewaking
verkeersveiligheid
politie
wegverkeer
verkeersregels
geldtransport

Chronologie

30/11/2010Verzending vraag
18/1/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-460

Vraag nr. 5-461 d.d. 30 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Na enkele brutale en bijzonder gewelddadige overvallen op geldtransporten, werd enkele jaren gelden beslist de bewaking van omvangrijke geldverplaatsingen systematisch toe te vertrouwen aan de federale politie. Sinds die tijd evolueerden die konvooien naar een vertrouwd en dus regelmatig fenomeen in het verkeer, zowel op de snelwegen als in druk bewoonde omgevingen en stadskernen.

Ik stel me echter vragen bij de wijze waarop die konvooien zich ontplooien. Zeker in drukke verkeerssituaties vertonen ze niet zelden een aan arrogantie grenzende opstelling, waarbij ze hun status als prioritaire voertuigen vaak op brutale wijze uitspelen.

Ik begrijp ten volle de grote verantwoordelijkheid en ook wel de constante alertheid die van deze begeleiders wordt verwacht. Theoretisch en in de praktijk kan immers op elk moment een agressieve en zelfs dodelijke aanval worden verwacht. Die latente dreiging verhoogt ongetwijfeld de adrenalinespiegel bij alle betrokkenen. Anderzijds durf ik vermoeden dat ze specifiek werden geselecteerd en opgeleid voor deze opdrachten waarbij het van essentieel belang is om, ondanks de zware druk, toch adequaat te blijven reageren. Het valt echter op dat de begeleiders, wanneer ze zich een weg zoeken doorheen een verkeerschaos, blijk geven van een groot gebrek aan communicatie met de andere weggebruikers en onbeleefde en ronduit bedreigende reacties tonen wanneer andere weggebruikers enigszins in de war geraken.

Ik vraag uitdrukkelijk niet om informatie die wegens veiligheidsmaatregelen niet publiek mag worden gemaakt, maar wel naar de gedragscodes die burgers mogen verwachten van de politiebeambten die deze taken vervullen.

Daarom kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen:

1) Bestaan er met betrekking tot de politiebegeleiding van geldtransporten verkeersregels, wettelijke kaders, ..., die bindend of richtinggevend zijn bij de toepassing in een verkeerssituatie? Zo ja, kunt u mij daar informatie over geven en bent u van mening dat ze door de weggebruikers gekend zijn? Zo neen, waarom niet en plant u hieromtrent een initiatief?

2) Kunt u mij nauwkeurig meedelen of er op het uitvoerende, operationele niveau communicatieve richtlijnen bestaan waar de politiebegeleiding van geldtransporten zich aan moet houden en die aangeven hoe de politiebegeleiding andere weggebruikers moet informeren over de houding die van hen wordt verwacht?

3) Bent u op de hoogte van de mogelijke problemen met betrekking tot de stijl van die politiebegeleiding? Werden hier al klachten over geformuleerd? Zo ja, hoe luidden die klachten en hoe werd erop gereageerd?

4) Kunt u mij meedelen of er in de afgelopen jaren nog overvallen zijn geweest op de begeleide geldtransporten? Is deze maatregel inmiddels al geëvalueerd? Zo ja, kunt u mij de resultaten van die evaluatie bezorgen? Zo neen, waarom niet en bent u van plan om dit alsnog te doen?

5) Kunt u mij meedelen of er zich al verkeersongelukken hebben voorgedaan met begeleide geldtransporten? Over hoeveel ongelukken gaat het hier en wat waren de oorzaken? Is hier al onderzoek naar gedaan? Zo ja, kunt u mij de resultaten van dat onderzoek bezorgen? Zo neen, zult u stappen doen om dit alsnog te onderzoeken?

6) Kunt u mij een overzicht geven van het aantal begeleide transporten in de afgelopen vijf jaar? Kunt u hierbij ook het kostenplaatje vermelden? Hoeveel bedraagt de gemiddelde kostprijs van een politie-escorte? Wordt dit bedrag volledig verhaald op de overheid of moeten de geldtransporteurs en / of de klanten mee opdraaien voor de kosten?

Antwoord ontvangen op 18 januari 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid te verwijzen naar mijn antwoord op zijn gelijkaardige vraag nr. 5-458 wat de prioritaire konvooien met politiebegeleiding betreft.