Verkeersreglement - Sancties - Uitvoering
verkeersveiligheid
overtreding van het verkeersreglement
gerechtelijke vervolging
strafsanctie
voltrekking van de straf
28/12/2011 | Verzending vraag |
16/5/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3084
Peter D'Hondt, politierechter in Dendermonde, verklaarde tijdens het middagjournaal van de VRT op maandag 29 augustus 2011 dat de straffen zoals die vastgelegd zijn in de wegcode voor verkeersovertredingen volstaan. Maar die straffen moeten volgens hem vooral beter worden opgevolgd.
D'Hondt reageerde met zijn uitspraken op de resultaten van een Europees onderzoek. Daaruit bleek dat Belgen het vaakst onder invloed van alcohol of drugs rijden bij ongevallen met zwaargewonden. Sensibilisering alleen is dus niet voldoende volgens de politierechter. Dat moet gepaard gaan met een behoorlijk vervolgingsbeleid, opsporing en bestraffing. De uitvoering van straffen, ook bij verkeersovertredingen, is volgens de politierechter problematisch. Bij verkeersovertredingen is het echter belangrijk heel kort op de bal te kunnen spelen.
De politierechter pleitte ook voor het optrekken van de verjaringstermijn op verkeersinbreuken. Nu ligt die bij gewone inbreuken op de wegcode op één jaar. Maar blijkbaar ontsnappen een hele reeks verkeersovertreders momenteel aan bestraffing. Daarom is hij voorstander van een verjaringstermijn van drie jaar, zoals die nu al geldt voor het rijden onder invloed van alcohol of drugs.
D'Hondt pleitte ook voor een veralgemening van het verval van het recht op besturen. Volgens de politierechter moet de mogelijkheid om het rijbewijs in te trekken ook in andere dan verkeerszaken opgelegd kunnen worden.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Beschikt de staatssecretaris over cijfergegevens voor 2008, 2009, 2010 en de eerste helft van 2011 betreffende het aantal en de aard van de uitgesproken straffen voor verkeersovertredingen in ons land, eventueel opgesplitst per arrondissement? Kan hij ook meedelen over welke overtredingen het precies ging?
2) Deelt de staatssecretaris de mening van de politierechter dat de uitvoering van de straffen voor verkeersovertredingen problematisch is? Kan hij zijn standpunt beargumenteren met het nodige cijfermateriaal? Kan de staatssecretaris bijvoorbeeld meedelen hoeveel verkeersovertreders in dezelfde periode niet tijdig bestraft konden worden en dus vrijuit gingen wegens verjaring? Acht hij het optrekken van de verjaringstermijn een gepaste maatregel? Of lijkt een efficiëntere afhandeling van verkeersovertredingen hem een betere optie? Hoe wil hij die mogelijkheid dan praktisch uitwerken?
3) Zien de staatssecretaris en de minister heil in de mogelijkheid het verval tot het recht op sturen ook mogelijk te maken voor andere inbreuken tegen de wetgeving dan de verkeerswetgeving? Zo ja, voor welke inbreuken zou dit volgens hen ook mogelijk moeten zijn en waarom?
Op grond van de inlichtingen die mij door het Centrum voor Informatieverwerking van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie, het College van Procureurs-generaal en de Dienst voor het Strafrechtelijk beleid werden overgemaakt, kan ik de volgende elementen van antwoord meedelen.
Antwoord vraag 1
Op basis van de gegevens die mij verschaft werden door het Centrum voor Informatieverwerking van de FOD Justitie kan ik u de gevraagde parketstatistieken aanreiken. De cijfers zijn opgenomen in bijlage. Ik wil u hierbij melden dat ik over geen cijfers beschik met betrekking tot de gerechtelijke arrondissementen Tongeren en Mons.
Antwoord vraag 2
Ik wil u graag melden dat de statistisch analisten van het College van Procureurs-generaal geen cijfers kunnen geven omtrent deze vraag.
Zoals ik reeds op 11 en 25 januari 2012 in de Kamercommissie voor de Justitie heb aangegeven in het kader van antwoorden op parlementaire vragen (bijgevoegde vragen van mevrouw Sonja Becq en mevrouw Carina Van Cauter nr. 8189 en nr. 8464; bijgevoegde vragen van mevrouw Jacqueline Galant en mevrouw Sophie De Wit nr. 8872 en 8931), moet, in overleg met de minister van Financiën, een meer doeltreffende inning van de geldboeten worden overwogen.
Wat de verjaringstermijnen betreft, dien ik er op te wijzen dat niet alle verkeersinbreuken verjaren door verloop van één jaar. Voor sommige inbreuken (rijden zonder geldig rijbewijs, vluchtmisdrijf, rijden onder invloed, enz.) is de verjaringstermijn op drie jaar gesteld (artikel 68 van de wegverkeerswet).
Het optrekken van de verjaringstermijnen kan een goede maatregel zijn maar we moeten vooral streven naar een efficiëntere inning van de boetes in samenwerking met de minister van Financiën.
Antwoord vraag 3
Ik ben van mening dat een verval van het recht tot sturen een sanctie moet blijven voor verkeersovertredingen. Zo wordt er een duidelijke link gelegd tussen de overtreding en de straf die erop volgt.
PPARL |
PPAWP |
PPBRG |
PPBXL |
PPCLR |
PPDDM |
PPDNT |
PPGNT |
PPHLL |
PPHSS |
PPHUY |
PPIPR |
PPKRT |
PPLGE |
PPLVN |
PPMCL |
PPMNS |
PPMRC |
PPNCT |
PPNMR |
PPNVL |
PPODN |
PPTGR |
PPTRH |
PPTRN |
PPVRN |
PPVRV |
PPVVD |
National / Nationaal: |
1418 |
30081 |
17426 |
33756 |
15835 |
14788 |
3305 |
13715 |
5050 |
12462 |
1849 |
2729 |
7329 |
9485 |
10219 |
8970 |
945 |
|
919 |
4451 |
2752 |
4420 |
|
10181 |
5370 |
1843 |
4380 |
15020 |
238698 |
1459 |
27977 |
16624 |
38324 |
17265 |
15325 |
3215 |
14805 |
5945 |
11933 |
1132 |
2570 |
7638 |
6688 |
9258 |
8527 |
976 |
|
876 |
4024 |
3112 |
4206 |
|
10311 |
5330 |
1698 |
4311 |
15586 |
239115 |
1395 |
30101 |
12459 |
42837 |
13761 |
12004 |
2208 |
12604 |
5536 |
11594 |
1409 |
1805 |
5995 |
94 |
10650 |
3078 |
930 |
|
491 |
2563 |
818 |
4537 |
|
2826 |
2814 |
1802 |
1655 |
13283 |
199249 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
372 |
311 |
652 |
283 |
144 |
76 |
75 |
21 |
79 |
86 |
30 |
38 |
409 |
210 |
201 |
23 |
|
10 |
198 |
63 |
38 |
|
57 |
78 |
55 |
131 |
87 |
3734 |
10 |
432 |
295 |
667 |
329 |
183 |
71 |
68 |
25 |
61 |
76 |
32 |
43 |
241 |
210 |
218 |
21 |
|
8 |
155 |
50 |
29 |
|
93 |
70 |
43 |
126 |
117 |
3673 |
5 |
427 |
251 |
821 |
288 |
149 |
52 |
57 |
44 |
49 |
51 |
31 |
29 |
5 |
214 |
98 |
25 |
|
8 |
101 |
16 |
43 |
|
26 |
40 |
73 |
36 |
185 |
3124 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
391 |
2857 |
1778 |
2307 |
1143 |
2318 |
681 |
1685 |
550 |
1169 |
233 |
335 |
1794 |
1302 |
1324 |
975 |
256 |
|
253 |
687 |
1151 |
887 |
|
1393 |
1241 |
500 |
467 |
1066 |
28743 |
443 |
2751 |
1621 |
2527 |
1335 |
2370 |
656 |
1801 |
585 |
1076 |
229 |
278 |
1901 |
1221 |
1322 |
1055 |
340 |
|
345 |
665 |
1248 |
839 |
|
1409 |
1387 |
438 |
546 |
1249 |
29637 |
464 |
2801 |
1627 |
2296 |
1272 |
2450 |
571 |
1755 |
764 |
1042 |
256 |
261 |
1885 |
375 |
1175 |
1156 |
362 |
|
359 |
622 |
1347 |
793 |
|
1154 |
1166 |
478 |
557 |
1096 |
28084 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
321 |
3136 |
1952 |
319 |
265 |
2554 |
646 |
2216 |
622 |
1368 |
215 |
381 |
1607 |
1355 |
1369 |
1106 |
192 |
|
287 |
94 |
763 |
697 |
|
1433 |
309 |
422 |
109 |
187 |
23925 |
284 |
3040 |
1825 |
260 |
279 |
2611 |
567 |
2200 |
636 |
1233 |
212 |
363 |
1446 |
581 |
1406 |
1071 |
256 |
|
340 |
91 |
829 |
629 |
|
1507 |
326 |
361 |
104 |
207 |
22664 |
256 |
3200 |
1689 |
290 |
241 |
1313 |
344 |
1749 |
841 |
1271 |
103 |
323 |
1045 |
1 |
1193 |
485 |
201 |
|
261 |
33 |
277 |
607 |
|
544 |
88 |
351 |
28 |
148 |
16882 |