Omzetting Europese richtlijnen - Deadlines - Notificaties - Schriftelijke aanmaningen - Schadevergoedingen en forfaitaire basisboetes - Implementatiedeficit
nationale uitvoeringsmaatregel
23/12/2011 | Verzending vraag |
5/3/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3730
Eens een Europese richtlijn is aangenomen, dienen de lidstaten deze binnen een bepaalde termijn om te zetten in nationaal recht. België heeft zich in het verleden meermaals niet aan deze deadlines gehouden. Voor een land die het Europees gedachtengoed hoog in het vaandel draagt is dit een smet op het Belgisch-Europees blazoen.
Kan de geachte minister voor 2008, 2009, 2010 en 2011 volgende informatie meedelen:
1) Ontving de Europese Commissie voor alle Europese richtlijnen die België moest omzetten op tijd een "notificatie"? Zo niet, voor welke Europese richtlijnen werd de omzetting niet op tijd gemeld en wat was de reden hiervoor?
2) Hoeveel keer kreeg België een zogenaamde "schriftelijke aanmaning" van de Europese Commissie omdat ze een Europese richtlijn niet, onvolledig of foutief had omgezet? In hoeveel gevallen had de richtlijn waarover de vraag om uitleg werd gesteld betrekking op een regionale bevoegdheid? Voor welke richtlijnen vond de Europese Commissie het antwoord van België op de "schriftelijke aanmaning" niet bevredigend en werd bijgevolg een proces bij het Hof van Justitie gestart? Leidde dit tot een veroordeling?
3) Heeft België een schadevergoeding of een forfaitaire basisboete moeten betalen wegens het niet correct of laattijdig omzetten van een richtlijn? Zo ja, voor welke richtlijnen werd een boete uitgeschreven en hoe hoog was die?
4) Hoe verhoudt het Belgisch implementatiedeficit van Europese richtlijnen zich tegenover dat van de overige lidstaten van de Europese Unie?
1)In 2008 waren er achtendertig niet-tijdig omgezette richtlijnen op een totaal van vierenzeventig richtlijnen. In 2009 moest België tweeënzeventig richtlijnen omzetten, waarvan tweeëndertig richtlijnen niet tijdig werden genotificeerd aan de Europese Commissie. Nadien volgde een duidelijke toename in het aantal richtlijnen: in 2010 moesten er honderddertien richtlijnen omgezet worden. direenveertig richtlijnen werden niet tijdig omgezet, bij zeven daarvan moet het omzettingsproces nog gefinaliseerd worden. In 2011 dienden er eenennegentig richtlijnen omgezet te worden. negenendertig richtlijnen werden niet tijdig omgezet, bij tweeëntwintig daarvan moet het omzettingsproces nog gefinaliseerd worden. Voor een overzicht van de richtlijnen met omzettingsvertraging wordt verwezen naar bijlagen 1 tot 4.
De redenen voor de omzettingsvertraging zijn de volgende:
Een stijging van het aantal om te zetten richtlijnen in 2010 en in 2011 als gevolg van intens Europees wetgevend werk in 2009 en 2010;
Bovendien is de omzetting voor vele van deze richtlijnen complexer wegens hun brede toepassingssfeer. Verschillende federale departementen, en/of gewesten, en/of gemeenschappen zijn bevoegd. Bij steeds meer omzettingen van richtlijnen zijn er de laatste jaren initiatieven nodig van zowel het federaal niveau als het regionaal niveau;
De omzetting van meer richtlijnen vergt de tussenkomst van het parlement, waardoor de procedure langer wordt. Bovendien moeten vaak nog uitvoeringsbesluiten getroffen worden ná de parlementaire goedkeuring;
De huidige crisis noodzaakte omwille van het dringend karakter van de voorziene maatregelen, kortere omzettingsdeadlines bij richtlijnen in de financieel-economische sector, die niet steeds haalbaar waren;
Administratieve vertraging, deels door het verplicht raadplegen van consultatieve organen;
De periode van de lopende zaken;
De uitzonderlijke politieke gevoeligheid van bepaalde richtlijnen.
2) Indien het antwoord van België op een ingebrekestelling wegens laattijdige of niet-conforme omzetting volgens de Europese Commissie niet bevredigend is, betekent dit niet automatisch dat de Europese Commissie de zaak zal inleiden voor het Hof van Justitie Europese unie (EU). Na de ingebrekestelling volgen nog een met redenen omkleed advies en een beslissing van de Europese Commissie om naar het Hof te gaan, alvorens het Hof effectief gevat wordt.
België kreeg in 2008 vierenvijftig ingebrekestellingen wegens niet-tijdige omzetting of niet-conforme omzetting. Bij negentien zaken waren de gewesten en/of gemeenschappen (mede)bevoegd. Er werden twaalf zaken ingeleid bij het Hof van Justitie.. België werd in 2008 vier maal veroordeeld wegens niet-nakoming.
In 2009 waren er eenendertig ingebrekestellingen wegens niet-tijdige omzetting of niet-conforme omzetting. Bij veertien zaken waren de gewesten en/of gemeenschappen (mede)bevoegd. Net zoals in 2008 werd het Hof voor twaalf zaken gevat. België werd in 2009 evenwel veertien maal veroordeeld wegens niet-nakoming.
In 2010 waren er eenendertig ingebrekestellingen wegens niet-tijdige omzetting of niet-conforme omzetting. Bij zestien zaken waren de gewesten en/of gemeenschappen (mede)bevoegd. In 2010 werd het Hof zeven maal gevat, en België werd eenzelfde aantal keer veroordeeld.
In 2011 waren er eenenveertig ingebrekestellingen wegens niet-tijdige omzetting of niet-conforme omzetting. Bij zestien zaken waren de gewesten en/of gemeenschappen (mede)bevoegd. In 2011 werd het Hof drie maal gevat, en België werd 6 keer veroordeeld.
Bijlage 5 geeft het overzicht van de richtlijnen die aanleiding gegeven hebben tot de start van een procedure voor het Hof van Justitie, evenals de arresten die België veroordelen wegens niet-nakoming.
3) België werd tot op vandaag niet veroordeeld tot de betaling van dwangsommen en/of een forfaitaire boete..
4) Voor de positie van België temidden van de EU-lidstaten wordt verwezen naar bijlage 6. Graadmeter is het zesmaandelijks scorebord betreffende de interne markt van de Commissie, dat per lidstaat aangeeft hoeveel richtlijnen deze nog moet omzetten, hoeveel richtlijnen met omzettingsvertraging van meer dan twee jaar de lidstaat heeft, en wat het aantal inbreuken per lidstaat is. België leverde grote inspanningen en boekte in 2009 en 2010 mooie omzettingsresultaten. Voor het scorebord van november 2010 had België zelfs een betere score dan het Europees gemiddelde van 0,9 %. In 2011 is er echter een ommekeer. Deze achteruitgang singulariseert België niet, maar maakt deel uit van een algemeen probleem. Het gemiddeld omzettingsdeficit van de EU-lidstaten overstijgt de EU-norm van 1 % voor het eerst sinds zijn introductie.
ANNEXE 1 - Directives à transposer en 2008 et qui sont en retard de transposition |
|||
Nr. |
Richtlijn |
Limietdatum omzetting |
Omzettingsdatum |
1 |
2005/47 |
27/07/2008 |
10/11/2008 |
2 |
2006/7 |
24/03/2008 |
28/04/2009 |
3 |
2006/21 |
30/04/2008 |
25/08/2009 |
4 |
2006/23 |
17/05/2008 |
26/09/2008 |
5 |
2006/32 |
17/05/2008 |
09/06/2009 |
6 |
2006/42 |
29/06/2008 |
09/10/2008 |
7 |
2006/43 |
29/06/2008 |
14/01/2009 |
8 |
2006/46 |
05/09/2008 |
26/04/2010 |
9 |
2006/52 |
15/02/2008 |
02-Apr |
10 |
2006/54 |
15/08/2008 |
nog niet omgezet |
11 |
2006/66 |
26/09/2008 |
09/11/2010 |
12 |
2006/68 |
15/04/2008 |
17/11/2008 |
13 |
2006/87 |
30/12/2008 |
22/04/2009 |
14 |
2006/88 |
01/05/2008 |
10/11/2009 |
15 |
2006/117 |
25/12/2008 |
22/04/2009 |
16 |
2006/121 |
01/06/2008 |
09/06/2008 |
17 |
2006/137 |
30/12/2008 |
22/04/2009 |
18 |
2007/10 |
01/01/2008 |
15/04/2008 |
19 |
2007/14 |
08/03/2008 |
25/03/2008 |
20 |
2007/16 |
23/03/2008 |
28/10/2008 |
21 |
2007/20 |
29/02/2008 |
06/03/2008 |
22 |
2007/37 |
04/01/2008 |
26/02/2008 |
23 |
2007/45 |
11/10/2008 |
06/07/2009 |
24 |
2007/47 |
21/12/2008 |
31/03/2009 |
25 |
2007/54 |
18/03/2008 |
07/04/2008 |
26 |
2007/61 |
31/08/2008 |
07/11/2008 |
27 |
2007/63 |
31/12/2008 |
01/02/2010 |
28 |
2007/68 |
31/05/2008 |
10/11/2008 |
29 |
2007/74 |
01/12/2008 |
16/02/2009 |
30 |
2008/13 |
31/12/2008 |
31/03/2009 |
31 |
2008/49 |
20/10/2008 |
10/11/2008 |
32 |
2008/53 |
01/08/2008 |
10/11/2009 |
33 |
2008/59 |
30/12/2008 |
22/04/2009 |
34 |
2008/64 |
31/08/2008 |
17/09/2008 |
35 |
2008/65 |
30/09/2008 |
08/01/2009 |
36 |
2008/83 |
31/10/2008 |
09/12/2008 |
37 |
2008/87 |
30/12/2008 |
22/04/2009 |
38 |
2008/109 |
31/12/2008 |
27/01/2009 |
ANNEXE 2 - Directives à transposer en 2009 et qui sont en retard de transposition |
|||
Nr. |
Richtlijn |
Limietdatum omzetting |
Omzettingsdatum |
1 |
2006/118 |
|
|
2 |
2006/123 |
|
|
3 |
2007/2 |
|
|
4 |
2007/36 |
|
|
5 |
2007/44 |
21/03/2009 |
08/09/2009 |
6 |
2007/58 |
04/06/2009 |
16/06/2009 |
7 |
2007/59 |
04/12/2009 |
29/09/2011 |
8 |
2007/60 |
26/11/2009 |
|
9 |
2007/64 |
01/11/2009 |
10/05/2010 |
10 |
2007/65 |
19/12/2009 |
04/05/2010 |
11 |
2007/66 |
20/12/2009 |
30/12/2009 |
12 |
2007/71 |
15/06/2009 |
18/06/2009 |
13 |
2008/39 |
07/03/2009 |
23/03/2009 |
14 |
2008/43 |
05/04/2009 |
30/04/2009 |
15 |
2008/62 |
30/06/2009 |
29/10/2009 |
16 |
2008/68 |
30/06/2009 |
14/10/2009 |
17 |
2008/74 |
02/01/2009 |
24/02/2009 |
18 |
2008/75 |
31/03/2009 |
22/04/2009 |
19 |
2008/78 |
31/03/2009 |
22/04/2009 |
20 |
2008/81 |
31/03/2009 |
22/04/2009 |
21 |
2008/86 |
31/03/2009 |
11/05/2009 |
22 |
2008/97 |
01/01/2009 |
07/01/2010 |
23 |
2008/103 |
05/01/2009 |
22/04/2009 |
24 |
2008/126 |
30/06/2009 |
25/08/2009 |
25 |
2009/9 |
06/09/2009 |
08/10/2009 |
26 |
2009/14 |
05/12/2010 |
31/03/2011 |
27 |
2009/19 |
01/10/2009 |
05/10/2009 |
28 |
2009/29 |
31/12/2009 |
10/02/2011 |
29 |
2009/46 |
30/06/2009 |
25/08/2009 |
30 |
2009/51 |
30/06/2009 |
06/07/2009 |
31 |
2009/97 |
31/12/2009 |
07/01/2010 |
32 |
2009/159 |
31/12/2009 |
07/10/2010 |
ANNEXE 3 - Directives à transposer en 2010 et qui sont en retard de transposition |
|||
Nr. |
Richtlijn |
Limietdatum omzetting |
Omzettingsdatum |
1 |
2006/25 |
|
|
2 |
2007/23 |
04/01/2010 |
30/03/2010 |
3 |
2008/6 |
31/12/2010 |
05/01/2011 |
4 |
2008/48 |
12/05/2010 |
29/06/2011 |
5 |
2008/50 |
11/06/2010 |
01/03/2011 |
6 |
2008/51 |
28/07/2010 |
04/11/2010 |
7 |
2008/52 |
21/11/2010 |
12/05/2011 |
8 |
2008/57 |
19/07/2010 |
26/07/2011 |
9 |
2008/73 |
01/01/2010 |
10/05/2010 |
10 |
2008/90 |
31/03/2010 |
03/05/2010 |
11 |
2008/96 |
19/12/2010 |
Nog om te zetten |
12 |
2008/98 |
12/12/2010 |
Nog om te zetten |
13 |
2008/99 |
26/12/2010 |
Nog om te zetten |
14 |
2008/101 |
02/02/2010 |
Nog om te zetten |
15 |
2008/105 |
13/07/2010 |
11/04/2011 |
16 |
2008/110 |
24/12/2010 |
31/01/2011 |
17 |
2008/112 |
01/04/2010 |
22/03/2011 |
18 |
2008/115 |
24/12/2010 |
Nog om te zetten |
19 |
2008/118 |
01/01/2010 |
05/01/2010 |
20 |
2009/14 |
31/12/2010 |
31/03/2011 |
21 |
2009/16 |
31/12/2010 |
Nog om te zetten |
22 |
2009/17 |
30/11/2010 |
Nog om te zetten |
23 |
2009/28 |
05/12/2010 |
Nog om te zetten |
24 |
2009/30 |
31/12/2010 |
Nog om te zetten |
25 |
2009/44 |
30/12/2010 |
10/11/2011 |
26 |
2009/106 |
31/12/2010 |
15/02/2011 |
27 |
2009/112 |
15/09/2010 |
20/09/2010 |
28 |
2009/113 |
15/09/2010 |
20/09/2010 |
29 |
2009/120 |
05/04/2010 |
07/04/2010 |
30 |
2009/121 |
15/09/2010 |
05/10/2010 |
31 |
2009/122 |
15/09/2010 |
05/10/2010 |
32 |
2009/123 |
16/11/2010 |
23/03/2011 |
33 |
2009/125 |
20/11/2010 |
22/08/2011 |
34 |
2009/145 |
31/12/2010 |
04/01/2011 |
35 |
2009/149 |
19/06/2010 |
06/07/2010 |
36 |
2009/163 |
12/10/2010 |
14/10/2010 |
37 |
2010/1 |
28/02/2010 |
02/03/2010 |
38 |
2010/14 |
30/01/2010 |
31/03/2011 |
39 |
2010/46 |
31/12/2010 |
04/01/2011 |
40 |
2010/58 |
24/12/2010 |
31/01/2011 |
41 |
2010/66 |
01/10/2010 |
20/12/2010 |
42 |
2010/70 |
31/12/2010 |
05/01/2011 |
43 |
2010/81 |
31/12/2010 |
05/01/2011 |
ANNEXE 4 - Directives à transposer en 2011 et qui sont en retard de transposition |
|||
Nr. |
Niet-tijdig omgezette
richtlijn |
Limietdatum omzetting |
Omzettingsdatum |
1 |
2006/126 |
19/11/2011 |
04/05/2011 |
2 |
2008/104 |
05/12/2011 |
Nog om te zetten |
3 |
2008/122 |
23/02/2011 |
19/09/2011 |
4 |
2009/12 |
15/03/2011 |
23/09/2011 |
5 |
2009/18 |
17/06/2011 |
Nog om te zetten |
6 |
2009/31 |
25/06/2011 |
Nog om te zetten |
7 |
2009/38 |
05/06/2011 |
Nog om te zetten |
8 |
2009/43 |
30/06/2011 |
Nog om te zetten |
9 |
2009/48 |
20/01/2011 |
14/02/2011 |
10 |
2009/49 |
01/01/2011 |
Nog om te zetten |
11 |
2009/50 |
19/06/2011 |
Nog om te zetten |
12 |
2009/52 |
20/07/2011 |
Nog om te zetten |
13 |
2009/65 |
30/06/2011 |
Nog om te zetten |
14 |
2009/71 |
22/07/2011 |
21/12/2011 |
15 |
2009/81 |
20/08/2011 |
Nog om te zetten |
16 |
2009/90 |
21/08/2011 |
Nog om te zetten |
17 |
2009/109 |
30/06/2011 |
18/01/2012 |
18 |
2009/110 |
30/04/2011 |
Nog om te zetten |
19 |
2009/127 |
15/06/2011 |
12/09/2011 |
20 |
2009/128 |
14/12/2011 |
Nog om te zetten |
21 |
2009/136 |
25/05/2011 |
Nog om te zetten |
22 |
2009/140 |
25/05/2011 |
Nog om te zetten |
23 |
2009/162 |
01/01/2011 |
05/01/2011 |
24 |
2010/12 |
01/01/2011 |
05/01/2011 |
25 |
2010/19 |
08/04/2011 |
09/05/2011 |
26 |
2010/24 |
31/12/2011 |
Nog om te zetten |
27 |
2010/26 |
31/03/2011 |
10/05/2011 |
28 |
2010/30 |
20/06/2011 |
06/09/2011 |
29 |
2010/35 |
30/06/2011 |
18/11/2011 |
30 |
2010/43 |
30/06/2011 |
Nog om te zetten |
31 |
2010/44 |
30/06/2011 |
Nog om te zetten |
32 |
2010/48 |
31/12/2011 |
Nog om te zetten |
33 |
2010/52 |
01/03/2011 |
15/03/2011 |
34 |
2010/61 |
30/06/2011 |
Nog om te zetten |
35 |
2010/71 |
30/04/2011 |
09/05/2011 |
36 |
2010/76 |
01/12/2011 |
Nog om te zetten |
37 |
2010/78 |
31/12/2011 |
Nog om te zetten |
38 |
2010/80 |
30/06/2011 |
Nog om te zetten |
39 |
2011/8 |
15/02/2011 |
21/02/2011 |
ANNEXE 5:
Directives européennes : non communication et transposition non conforme
Liste des affaires ayant donné lieu à un recours en manquement
Zaken Affaires |
Richtlijnen Directives |
Toestand Etat |
2008 |
||
C-92/08 |
2003/72 (coöperatieve vennootschap, werknemers) (société coopérative, travailleurs) |
Schrapping Radiation (19/02/2009) |
C-187/08 |
2002/91 (gebouwen, energieprestatie) (bâtiments, performance énergétique) |
Schrapping Radiation (03/12/2008) |
C-222/08 |
2002/22 (elektronische communicaties, universele dienst) (communications électroniques, service universelle) |
Arrest Arrêt (06/10/2010) |
C-239/08 |
2006/100 (toetreding Bulgarije, Roemenië) (adhésion Bulgarie, Roumanie) |
Arrest Arrêt (11/12/2008) |
C-329/08 |
2004/35 (milieuschade) (dommages environnementaux) |
Schrapping Radiation (06/03/2008) |
C-342/08 |
96/82 (gevaarlijke stoffen, ongevallen, beheersing) (substances dangeureuses, accidents, maîtrise) |
Arrest Arrêt (12/03/2009) |
C-469/08 |
2005/36 (erkenning van beroepskwalificaties) (reconnaissance des qualifications professionnelles) |
Arrest Arrêt (09/07/2009 |
C-474/08 |
2003/54 (electriciteit) (électricité) |
Arrest Arrêt (29/10/2009) |
C-475/08 |
2003/55 (aardgas) (gaz naturel) |
Arrest Arrêt (03/12/2009) |
C-490/08 |
2005/68 (herverzekering) (réassurance) |
Arrest Arrêt (30/06/2009 |
C-574/08 |
2006/70 (uitvoeringsmaatregelen van RL. 2005/60/EG) (mesures de mise en œuvre dir. 2005/60/CE) |
Arrest Arrêt (16/07/2009) |
C-575/08 |
2005/56 et 2006/70 (kapitaalvennootschappen en uitvoeringsmaatregelen van RL. 2005/60/EG) (sociétés de capitaux et mesures de mise en œuvre dir. 2005/60/CE) |
Arrest Arrêt (01/10/2009) |
2009 |
||
C-6/09 |
2005/60 (witwassen van geld) (blanchiments de capitaux) |
Arrest Arrêt (06/10/2009) |
C-7/09 |
2006/86 (menselijke weefsels en cellen) (tissus et cellules d’origine humaine) |
Arrest Arrêt (12/11/2009) |
C-8/09 |
2006/17 (menselijke weefsels en cellen) (tissus et cellules d’origine humaine) |
Arrest Arrêt (24/09/2009) |
C-9/09 |
2004/23 (menselijke weefsels en cellen) (tissus et cellules d’origine humaine) |
Arrest Arrêt (22/09/2009) |
C-120/09 |
1999/31 (afvalstoffen, storten) (déchets, mise en décharge) |
Arrest Arrêt (17/12/2009) |
C-139/09 |
2006/21 (afvalstoffen van winningsindustriën) (déchets de l’industrie extractive) |
Schrapping Radiation (11/01/2010) |
C-258/09 |
2008/1 (preventie/bestrijding verontreiniging) (prévention/réduction pollution) |
Arrest Arrêt (04/03/2010) |
C-315/09 |
2006/88 (veterinairrechtelijke voorschriften) (conditions de police sanitaire) |
Schrapping Radiation (25/03/2010) |
C-491/09 |
2007/63 (fusies en splitsingen) (fusions et scissions) |
Schrapping Radiation (06/04/2010) |
C-435/09 |
85/337 (milieu, openbare en particuliere projecten) (incidences des projets publics et privés) |
Arrest Arrêt (24/03/2011) |
C-513/09 |
2006/66 (batterijen en accu’s) (piles et accumulateurs) |
Arrest Arrêt (29/07/2010) |
C-538/09 |
92/43 (vernietiging van schadelijke dieren) (destructions des animaux nuisibles) |
Arrest Arrêt (26/05/2011) |
2010 |
||
C-6/10 |
2006/46 (jaarrekening en geconsolideerde jaarrekening) (comptes annuels et comptes consolidés) |
Arrest Arrêt (30/09/2010) |
C-36/10 |
96/82 et 2003/105 (gevaarlijke stoffen, ongevallen, beheersing) (substances dangeureuses, accidents, maîtrise) |
Arrest Arrêt (30/09/2010) |
C-41/10 |
73/329 et 92/49 (3de richtlijn verzekering niet-leven, arbeidsongevallen) (3ième directive assurance non-vie, accidents de travail) |
rrest Arrêt (28/10/2010) |
C-133/10 |
2005/81 (financiële doorzichtigheid van ondernemingen) (tansparance financière des entreprises) |
Arrest Arrêt (28/07/2011) |
C-134/10 |
2002/22 (electronische communicatie, universele dienst) (communications électroniques, service universel) |
Arrest Arrêt (03/03/2011) |
C-321/10 |
2007/2 (INSPIRE) |
Arrest Arrêt (17/02/2011) |
C-391/10 |
2007/36 (aandeelhouders in beursgenoteerde venootschappen) (actionnaires de sociétés cotées) |
Arrest Arrêt (03/02/2011) |
2011 |
||
C-366/11 |
2000/60 (water, politiek kader) (eau, cadre pour une politique) |
Lopend En cours
|
C-391/11 |
2000/53 (autowrakken) (véhicules hors d’usage) |
Lopend En cours
|
C-533/11 |
91/271 et 93/481 (stedelijk afvalwater, behandeling) (eaux urbaines, traitement) |
Lopend (financiële sancties gevraagd) En cours (sanctions financières demandées |
Le terme « radiation » renvoie au désistement de la Commission suite à une mise en conformité de la législation belge en cours de procédure, avant le prononcé de l’arrêt.
Le terme « arrêt » fait référence ici aux décisions de la Cour condamnant la Belgique pour manquement à ses obligations.
Nombre de recours en manquement introduits :
En 2008 : 12 ;
En 2009 : 12 ;
En 2010 : 7 (waarvan 1 betreffende de tenuitvoerlegging van een reglement - dont 1 mise en œuvre d’un règlement) ;
2. Liste des affaires ayant donné lieu à un arrêt en condamnation de manquement
Zaken Affaires |
Richtlijnen Directives |
Datum van het arrest Date de l’arrêt |
2008 |
||
C-392/07
|
2005/19 (gemeenschappelijke fiscale regeling) (régime fiscale, commun) |
08/05/2008 |
C-271/07
|
96/61 (verontreiniging, preventie, bestrijding) (pollution, prévention, réduction) |
20/05/2008 |
C-543/07
|
2002/73 (tenuitvoerlegging, arbeid) (égalité de traitement, travail) |
17/07/2008 |
C-239/08
|
2006/100 (toetreding Bulgarije, Roemenië) (adhésion Bulgarie, Roumanie) |
11/12/2008 |
2009 |
||
C-342/08
|
96/82 (gevaarlijke stoffen, ongevallen, beheersing) (substances dangeureuses, accidents, maîtrise) |
12/03/2009 |
C-287/07
|
2004/17 (water- en energievoorziening, vervoer, postdiensten) (secteurs de l’eau, l’énergie, transports, services posteaux) |
23/04/2009 |
C-292/07
|
2004/18 (overheidsopdrachten, werken, leveringen, diensten) (marchés publics, traveaux, fourniteures, services) |
23/04/2009 |
C-490/08
|
2005/68 (herverzekering) (réassurance) |
30/06/2009 |
C-469/08
|
2005/36 (erkenning van beroepskwalificaties) (reconnaissance des qualifications professionnelles) |
09/07/2009 |
C-574/08
|
2006/70 (uitvoeringsmaatregelen van RL. 2005/60/EG) (mesures de mise en œuvre dir. 2005/60/CE) |
16/07/2009 |
C-9/09
|
2004/23 (menselijke weefsels en cellen) (tissus et cellules d’origine humaine) |
22/09/2009 |
C-8/09
|
2006/17 (menselijke weefsels en cellen) (tissus et cellules d’origine humaine) |
24/09/2009 |
C-575/08
|
2005/56 et 2006/70 (uitvoeringsmaatregelen van RL. 2005/60/EG) (mesures de mise en œuvre dir. 2005/60/CE) |
01/10/2009 |
C-6/09
|
2005/60 (witwassen van geld) (blanchiments de capitaux) |
06/10/2009 |
C-474/08
|
2003/54 (electriciteit) (électricité) |
29/10/2009 |
C-7/09
|
2006/86 (menselijke weefsels en cellen) (tissus et cellules d’origine humaine) |
12/11/2009 |
C-475/08
|
2003/55 (aardgas) (gaz naturel) |
03/12/2009 |
C-120/09
|
1999/31 (afvalstoffen, storten) (déchets, mise en décharge) |
17/12/2009 |
2010 |
||
C-258/09
|
2008/1 (preventie/bestrijding verontreiniging) (prévention/réduction pollution) |
04/03/2010 |
C-538/09
|
92/43 (vernietiging van schadelijke dieren) (destructions des animaux nuisibles) |
26/05/2010 |
C-513/09
|
2006/66 (batterijen en accu’s) (piles et accumulateurs) |
29/07/2010 |
C-6/10
|
2006/46 (jaarrekening en geconsolideerde jaarrekening) (comptes annuels et comptes consolidés) |
30/09/2010 |
C-36/10
|
96/82 et 2003/105 (gevaarlijke stoffen, ongevallen, beheersing) (substances dangeureuses, accidents, maîtrise) |
30/09/2010 |
C-222/08
|
2002/22 (elektronische communicaties, universele dienst) (communications électroniques, service universelle) |
06/10/2010 |
C-41/10
|
73/329 et 92/49 (3de richtlijn verzekering niet-leven, arbeidsongevallen) (3ième directive assurance non-vie, accidents de travail) |
28/10/2010 |
2011 |
||
C-391/10
|
2007/36 (aandeelhouders in beursgenoteerde venootschappen) (actionnaires de sociétés cotées) |
03/02/2011 |
C-321/10
|
2007/2 (INSPIRE) |
17/02/2011 |
C-134/10
|
2002/22 (elektronische communicaties, universele dienst) (communications électroniques, service universelle) |
03/03/2001 |
C-435/09
|
85/337 (milieu, openbare en particuliere projecten) (incidences des projets publics et privés) |
24/03/2011 |
C-538/09
|
92/43 (vernietiging van schadelijke dieren) (destructions des animaux nuisibles) |
26/05/2011 |
C-133/10
|
2005/81 (financiële doorzichtigheid van ondernemingen) (tansparance financière des entreprises) |
28/07/2011 |
A ce jour, la Belgique n’a jamais été condamnée par la Cour au paiement de sanctions financières (astreinte et/ou somme forfaitaire).
Nombre d’arrêts en condamnation de manquement :
En 2008 : 4;
En 2009 : 14 ;
In / En 2010 : 7 ;
En 2011 : 6.
BIJLAGE 6 - Niet-omgezette richtlijnen door de EU-Lidstaten ANNEXE 6 - Directives non transposées par les Etats membres de l'UE |
||||||||
EU-Lidstaten Etats membres de l'UE |
SB mei 2008 SB mai 2008 |
SB november 2008 SB novembre 2008 |
SB mei 2009 SB mai 2009 |
SB november 2009 SB novembre 2009 |
SB mei 2010 SB mai 2010 |
SB november 2010 SB novembre 2010 |
SB mei 2011 SB mai 2011 |
|
AT |
Oostenrijk/Autriche |
20 |
14 |
15 |
16 |
16 |
17 |
26 |
BE |
België/Belgique |
23 |
22 |
20 |
13 |
10 |
12 |
24 |
BG |
Bulgarije/Bulgarie |
0 |
7 |
5 |
4 |
9 |
6 |
15 |
CY |
Cyprus/Chypre |
29 |
27 |
16 |
12 |
18 |
20 |
20 |
CZ |
Tsjechische Republiek/Rép. tchèque |
42 |
22 |
30 |
19 |
23 |
18 |
31 |
DE |
Duitsland/Allemagne |
9 |
10 |
13 |
9 |
13 |
15 |
16 |
DK |
Denemarken/Danemark |
11 |
5 |
3 |
4 |
3 |
6 |
7 |
EE |
Estland/Estonie |
15 |
18 |
23 |
11 |
14 |
19 |
14 |
EL |
Griekenland/Grèce |
24 |
28 |
34 |
23 |
36 |
15 |
16 |
ES |
Spanje/Espagne |
14 |
16 |
13 |
8 |
10 |
14 |
14 |
FI |
Finland/Finlande |
15 |
10 |
6 |
8 |
6 |
12 |
19 |
FR |
Frankrijk/France |
15 |
14 |
13 |
10 |
18 |
12 |
15 |
HU |
Hongarije/Hongrie |
16 |
9 |
10 |
6 |
10 |
20 |
22 |
IE |
Ierland/Irlande |
17 |
14 |
13 |
15 |
14 |
10 |
11 |
IT |
Italië/Italie |
21 |
21 |
28 |
22 |
17 |
31 |
24 |
LT |
Litouwen/Lituanie |
10 |
10 |
7 |
3 |
8 |
7 |
18 |
LU |
Luxemburg/Luxembourg |
31 |
36 |
27 |
22 |
23 |
15 |
17 |
LV |
Letland/Lettonie |
10 |
8 |
12 |
6 |
8 |
6 |
8 |
MT |
Malta/Malte |
15 |
5 |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
NL |
Nederland/Pays-Bas |
14 |
7 |
9 |
7 |
9 |
11 |
20 |
PL |
Polen/Pologne |
31 |
33 |
33 |
21 |
27 |
25 |
26 |
PT |
Portugal |
32 |
30 |
32 |
16 |
31 |
13 |
20 |
RO |
Roemenië/Roumanie |
7 |
7 |
5 |
4 |
10 |
8 |
22 |
SE |
Zweden/Suède |
14 |
15 |
10 |
6 |
12 |
13 |
20 |
SI |
Slovenië/Slovénie |
11 |
6 |
7 |
7 |
8 |
13 |
25 |
SK |
Slowakije/Slovaquie |
6 |
7 |
7 |
6 |
5 |
7 |
15 |
UK |
Verenigd Koninkrijk/Royaume-Uni |
15 |
18 |
18 |
11 |
10 |
13 |
20 |
Europees gemiddelde / Moyenne europeenne |
17 (1%) |
16 (1%) |
16 (1%) |
10 (0.7) |
13 (0.9%) |
13 (0.9%) |
18 (1.2%) |
|
SB: Scorebord/Tableau d'affichage |
|
|
|
|
|
|
|