Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3510

van Olga Zrihen (PS) d.d. 18 oktober 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Sleepsysteem car-a-tow - Wettelijkheid van het systeem - Richtlijn 94/20/EU en richtlijn 71/320/EU - Toepassing

voertuigverlichting
wegverkeer
bedrijfsvoertuig

Chronologie

18/10/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Vraag nr. 5-3510 d.d. 18 oktober 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Het “car-a-tow” - sleepsysteem is een systeem waarbij een wagen als aanhangwagen kan worden voortgetrokken, meestal door een mobilhome of kampeerwagen. Op die manier kunnen vakantiegangers hun auto gebruiken terwijl hun mobilhome of kampeerwagen op de camping blijft staan.

Dat systeem, dat ruim verspreid is in het Verenigd Koninkrijk, wordt door verschillende Europese richtlijnen die van toepassing zijn op de regels betreffende slepen geregeld . Zo wordt in Groot-Brittanië een wagen die aan een vast aanhangsysteem is gekoppeld gedefinieerd als een aanhangwagen met meerdere assen die draaibaar is.

Er blijken in België evenwel verschillende interpretaties van de wettelijkheid van dit sleepsysteem te bestaan. Dat blijkt uit de tegenstrijdige informatie over dat onderwerp verspreid door de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer: volgens sommige bronnen is het “car-a-tow”- sleepsysteem toegestaan als het is uitgerust met een oplooprem, een remsysteem met automatische onderbreking en als de verlichting en signalisatie voldoen aan de Richtlijn 76/756/EEG van de Raad van 27 juli 1976 betreffende de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, laatst gewijzigd door de Richtlijn 2007/35/EG van de Commissie, van 18 juni 2007tot wijziging, met het oog op aanpassing aan de technische vooruitgang van de Richtlijn 76/756/EG, terwijl volgens andere bronnen het systeem technisch onaanvaardbaar is en door Europa nooit werd toegestaan.

1) Kunnen uw diensten een definitieve uitspraak doen over de wettelijkheid van het “car-a-tow”-systeem?

2) Hoever staat het met de toepassing van de Europese richtlijn 94/20/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 30 mei 1994 betreffende mechanische koppelinrichtingen van motorvoertuigen en aanhangwagens en de bevestiging van die inrichtingen aan deze voertuigen?

3) Hoever staat het met de Europese homologatiewetgeving voor de aanhangwagens Richtlijn 71/320/EEG van de Raad van 26 juli 1971 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid- Staten betreffende de reminrichtingen van bepaalde categorieën motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, die normaal in 2014 moet zijn vervangen door het reglement nr. 13 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties over de uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen van de categorieën M, N en O wat het remsysteem betreft ?