Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3335

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 3 oktober 2011

aan de staatssecretaris voor Begroting, Migratie- en asielbeleid, Gezinsbeleid en Federale Culturele Instellingen

Ambassade - Personeel - Speciale identiteitskaart - Ontslag - Illegaal verblijf in België - Regularisatie

personeel in diplomatieke dienst
verblijfsrecht
buitenlandse staatsburger
ambassade
werkvergunning

Chronologie

3/10/2011Verzending vraag
8/11/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2686

Vraag nr. 5-3335 d.d. 3 oktober 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Om in een ambassade te werken, moet een buitenlandse werknemer een speciale identiteitskaart krijgen. Wanneer de Belgische Staat een dergelijke kaart uitreikt aan een werknemer die de ambassade uit het land van herkomst laat overkomen, is dat document gekoppeld aan de hoedanigheid en de persoon van de werkgever. Als die laatste zijn werknemer laat gaan, verliest die ook zijn verblijfstitel en verblijft hij illegaal in België.

De vele klachten van personeelsleden van verschillende ambassades tonen aan dat veel werknemers zich in die situatie bevinden. Die mensen zouden steeds vaker een regularisatiedossier om humanitaire redenen indienen omdat ze menen het slachtoffer van mensenhandel te zijn.

Beschikt een ontslagen werknemer die een dergelijke kaart heeft, over een bepaalde termijn vooraleer hij het grondgebied moet verlaten? Kan hij met een dergelijke kaart uitsluitend voor de ambassade werken of kan hij eventueel ook een andere werkgever zoeken? Welke concrete elementen zijn bepalend bij de beoordeling van een regularisatieaanvraag om humanitaire redenen wanneer die werknemers een klacht indienen tegen hun ambassade?

Antwoord ontvangen op 8 november 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

De personen die in dienst zijn bij een ambassade of een internationale organisatie in België zijn vrijgesteld van de verplichting een arbeidskaart te bezitten en van de formaliteiten inzake de registratie van vreemdelingen. Hun verblijf is toegelaten onder deze voorwaarden voor de duur van hun tewerkstelling.

Als hun arbeidsovereenkomst afloopt, om het even om welke reden, kunnen zij een aankomstverklaring krijgen die een verblijf dekt van ten minste drie maanden.

Als zij in België willen blijven, dienen zij een machtiging tot verblijf te verkrijgen, op grond van een nieuwe betrekking gedekt door een nieuwe arbeidsvergunning, het volgen van een studie, een gezinshereniging, of om humanitaire redenen, …

Er bestaat in België een specifieke procedure voor de slachtoffers van mensenhandel die bij diplomatiek personeel in dienst zijn. De “omzendbrief inzake de invoering van een multidisciplinaire samenwerking met betrekking tot de slachtoffers van mensenhandel en/of van bepaalde zwaardere vormen van mensensmokkel” van 26 september 2008 voorziet immers in een gedifferentieerde procedure voor slachtoffers van mensenhandel in dienst van diplomatiek personeel. Uiteraard moeten de voorwaarden worden vervuld die deze omzendbrief oplegt. Zo is een positief advies van de magistraat van het openbaar ministerie over de werkelijkheid van de situatie van exploitatie vereist.

Die gevallen zijn in de omzendbrief opgenomen wegens de diplomatieke onschendbaarheid van de werkgevers en bijgevolg de onmogelijkheid om ze in rechte te vervolgen op het Belgische grondgebied, hetgeen een bepalend bestanddeel is voor de toekenning van verblijfsdocumenten aan potentiële slachtoffers. Er is dus een uitzondering gemaakt voor personen in dienst van diplomatiek personeel.

Via de Directie Protocol van de Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken zijn bovendien een aantal preventieve maatregelen van toepassing om te vermijden dat die personen slachtoffer worden. Die maatregelen zijn ook in de bovengenoemde omzendbrief vermeld.

Deze personen zouden dus logischerwijze niet in de regularisatieprocedure moeten terechtkomen.

Een aanvraag voor humanitaire regularisatie kan slechts op twee manieren “geldig” zijn : ofwel op het vlak van de ontvankelijkheid (voldoen aan de wettelijke en reglementaire voorwaarden voor de ontvankelijkheid), ofwel op het vlak van de gegrondheid (voldoen aan de materiële criteria). Op zich maakt het feit dat er een klacht tegen een ambassade is ingediend een regularisatieaanvraag niet “geldig”, noch inzake gegrondheid, noch inzake ontvankelijkheid.