Motor - Motorrijders - Ongevallen - Cijfers
verkeersveiligheid
ongeval bij het vervoer
tweewielig voertuig
officiële statistiek
sterftecijfer
30/9/2011 | Verzending vraag |
4/11/2011 | Antwoord |
Bijna dagelijks berichten de media over dodelijke ongevallen met motorrijders. Recent werd de regelgeving voor onder andere de kledij van motorrijders strenger gemaakt, in de hoop om ook hiermee bij te dragen tot meer veiligheid.
Hierover de volgende vragen:
1) Hoeveel ongevallen met motorrijders met ofwel dodelijke ofwel ernstige gevolgen noteerde men jaarlijks in de periode 2001-2010? Hoe verhouden deze aantallen zich tot het totaal aantal motorrijders in het verkeer?
2) Hoe verhouden de Belgische cijfers zich ten opzichte van vergelijkbare gegevens in onze buurlanden?
3) Tot welke interpretaties leiden deze aantallen, onder andere in relatie tot aard van ongeval, leeftijd, geslacht, soort motorfiets, regio enz.? Welke belangrijke conclusies kunnen hierbij worden getrokken?
4) In welke mate verhoudt de oorzaak van een ongepast rijgedrag van motorrijders (snelheid, onervaren…) zich tot andere oorzaken (andere weggebruikers, staat van de weg…)?
Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:
1. Hieronder vindt u het aantal overleden motorrijders in België voor de periode 2000-2010.
Jaar |
Ernstige gevolgen moto-rijders |
Overleden motor-rijders (30 dagen) |
Evolutie in % |
Aantal motors (in duizendtallen) |
Aantal afgelegde motorkilometers (in miljoenen) |
Evolutie in % van het aantal doden per miljoen afgelegde kilometers |
2000 |
872 |
118 |
100 |
277 |
1011 |
100 |
2001 |
824 |
147 |
125 |
294 |
1054 |
119 |
2002 |
760 |
158 |
134 |
305 |
1095 |
124 |
2003 |
846 |
123 |
104 |
319 |
1128 |
93 |
2004 |
629 |
120 |
102 |
333 |
1175 |
88 |
2005 |
705 |
123 |
104 |
346 |
1206 |
87 |
2006 |
716 |
130 |
110 |
360 |
1250 |
89 |
2007 |
734 |
139 |
118 |
375 |
1303 |
91 |
2008 |
679 |
108 |
92 |
388 |
1319 |
70 |
2009 |
888 |
137 |
116 |
404 |
1335 |
88 |
2010* |
702 |
106 |
90 |
419 |
1351 |
67 |
* voorlopig cijfer op basis verkeersveiligheidsbarometer
Uit de evolutie 2000-2009 blijkt dat het aantal overleden motorrijders (30 dagen) met 16 % is toegenomen. Maar wanneer men rekening houdt met de evolutie van de variabelen zoals het aantal jaarlijks afgelegde voertuigkilometers, is de tendens zichtbaar anders, namelijk we zien een daling met 12 % in 2009. Voor 2010 (voorlopige cijfers) wordt een daling van het aantal overleden motorrijders verwacht (wellicht wegens de strenge wintermaanden).
Als het aantal overlijdens niet is gedaald zoals bij ongevallen met andere voertuigen wel het geval is, dan is het belangrijk om op te merken dat zowel het aantal motorrijders als het aantal afgelegde kilometers de voorbije vijftien jaar min of meer verdubbeld is. Bij een constant getal bedraagt het aantal overleden motorrijders bijna vier maal minder dan in 1991. Toch moeten wij ons zorgen maken over het feit dat de motorrijders de enige categorie van slachtoffers is die niet in dezelfde mate afneemt en dat het overlijdensrisico op de motor 20 maal groter is dan met een personenwagen.
2. In functie van dezelfde gegevens, afkomstig van onze buurlanden, toont de tabel hieronder de evolutie tussen 2000 en 2009 door de verhouding weer te geven tussen het aantal verkeersdoden per 1000 gemotoriseerde tweewielers (bromfietsen inbegrepen).
Land |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Evolutie in % 2000-2009 |
België |
0,65 |
0,71 |
0,75 |
0,53 |
0,46 |
0,44 |
0,46 |
0,44 |
0,36 |
0,40 |
-38.00% |
Frankrijk |
0,53 |
0,63 |
0,58 |
0,51 |
0,50 |
0,51 |
0,44 |
0,46 |
0,43 |
0,47 |
-11.00% |
Duitsland |
0,22 |
0,22 |
0,20 |
0,20 |
0,18 |
0,17 |
0,16 |
0,15 |
0,14 |
0,13 |
-41.00% |
Italië |
0,19 |
0,17 |
0,15 |
0,16 |
0,16 |
0,19 |
0,22 |
0,28 |
0,26 |
0,25 |
32.00% |
Nederland |
0,21 |
0,16 |
0,21 |
0,22 |
0,18 |
0,14 |
0,13 |
0,12 |
0,12 |
0,13 |
-0.38% |
Spanje |
0,22 |
0,25 |
0,22 |
0,21 |
0,20 |
0,19 |
0,18 |
0,19 |
0,14 |
0,15 |
-32.00% |
Zwitserland |
0,15 |
0,16 |
0,13 |
0,15 |
0,16 |
0,12 |
0,10 |
0,11 |
0,11 |
0,11 |
-27.00% |
Verenigd Koninkrijk |
0,63 |
0,58 |
0,58 |
0,62 |
0,50 |
0,47 |
0,49 |
0,48 |
0,39 |
0,36 |
-43.00% |
We stellen vast dat in België de ratio van het aantal doden tegenover het aantal ingeschreven motors over de jaren heen afneemt. Toch blijft de verhouding tussen het aantal doden en het aantal motorrijders nog te hoog in vergelijking met onze buurlanden.
3. en 4. Ik verwijs het geacht lid naar mijn antwoord op gelijkaardige vragen van Senator Guido De Padt van 22 juni 2011, nr. 5-2593.