Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3157

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 29 september 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Flitspalen - Vandalisme - Cijfers - Evolutie - Kostprijs

verkeersveiligheid
opnameapparaat
snelheidsvoorschriften
vandalisme
officiële statistiek

Chronologie

29/9/2011Verzending vraag
19/10/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3156

Vraag nr. 5-3157 d.d. 29 september 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Zeker bij de introductie van de flitspalen maar sindsdien toch regelmatig worden flitspalen het slachtoffer van vandalisme. Vooral brandstichting lijkt hierbij veel voor te komen.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoeveel flitspalen werden er jaarlijks slachtoffer van vandalisme sinds de introductie ervan? Hoeveel flitspalen werden er jaarlijks onherroepelijk vernietigd, hoeveel ondervonden enkel lichte of herstelbare schade?

2) Hoe evolueert het vandalisme (zowel totaal verlies als lichte schade) jaarlijks, dit op het totaal van de geplaatste flitspalen? Tot welke conclusies nopen deze ontwikkelingen? Zijn er hierbij conclusies te trekken, onder andere met betrekking tot de territoriale spreiding, het seizoen, de aard van het vandalisme, enz.?

3) Hoeveel daders werden er jaarlijks geïdentificeerd en veroordeeld? Zijn er bij het profiel van deze daders bepaalde conclusies te trekken, bijvoorbeeld leeftijd, woonplaats, geslacht, enz.?

4) Hoeveel kostte dit vandalisme per jaar? Hoeveel van deze kosten kon de staat verhalen op de daders?

Antwoord ontvangen op 19 oktober 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden :

Ik verwijs naar het antwoord dat ik op een soortgelijke parlementaire vraag nr.75 van de heer Peter Logghe gaf op 25 januari 2011 in de Kamer van volksvertegenwoordigers. Ik herneem het antwoord hier en voeg enkele nieuwe elementen toe voor 2010 en 2011.

Uit de nationale gegevens van de criminaliteitsstatistieken van CGO van de politie blijkt het volgende: in 2009 werden dertien inbreuken geregistreerd voor vandalisme aan flitspalen, en in 2010 waren er dat vierenveertig. Incidenten met flitspalen worden bij CGO maar afzonderlijk in de statistieken vermeld sinds december 2008, zodat voor de jaren vóór 2009 geen informatie kan worden verstrekt. Voor 2011 zijn nog geen volledige gegevens voorhanden.

Het Agentschap Wegen en Verkeer van het ministerie van de Vlaamse gemeenschap houdt eveneens haar eigen statistieken bij, waaruit blijkt dat er het volgende aantal opzettelijke beschadigingen van flitspalen plaatsvond in Vlaanderen:

- 2005 : 34 (uitschieter van 24 in Vlaams-Brabant);

- 2006: 18;

- 2007: 57 (uitschieter van 32 in Antwerpen);

- 2008: 54 (uitschieter van 29 in Antwerpen);

- 2009: 27;

- 2010: 20.

Ik kreeg van het Vlaamse Gewest nog geen update van hun cijfers sedert einde 2010.

De “Direction générale Routes et Bâtiments” van de “Service Public de Wallonie” (SPW) houdt ook statistieken bij in verband met radars langs de Waalse autosnelwegen (op twintig sites), exclusief de radars die geïnstalleerd zijn door de lokale politiezones. Van 2008 tot nu werden er vier radars van SPW beschadigd.

In 2009 vonden er in Vlaanderen acht inbreuken plaats en in Wallonië vijf (cijfers CGO). In 2010 waren er dat langs Vlaamse en Waalse kant telkens tweeëntwintig . In Brussel vonden enkele incidenten plaats in 2006, vlak na de installatie van de flitspalen, maar geen in 2009, 2010 of 2011.

Voor de cijfers van de gewesten: zie vraag 1.

In 2009 ging het volgens de cijfers van CGO om :

- twee “beschadigingen of vernielingen door brand of ontploffing”;

- zeven “andere” vernielingen, :

- tweemaal vandalisme door graffiti :

- tweemaal het onbruikbaar maken door beschadiging.

In 2010 betrof het:

- zes “beschadigingen of vernielingen door brand of ontploffing”;

- twintig “andere vernielingen”;

- zeven maal vandalisme “op andere roerende goederen”;

- zes maal vandalisme door graffiti;

- vijf maal het onbruikbaar maken door beschadiging.

Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer maakt gewag van de volgende oorzaken van averij (gebundeld over de jaren 2005 tot 2010):

- 43 brandstichtingen;

- 19 beschietingen;

- 47 maal was verf de oorzaak;

- 14 maal was er sprake van een verwijdering [van het flitstoestel];

- 47 maal gebeurde averij door middel van een koevoet;

- 40 maal ‘andere oorzaken’.

SPW ondervond averij op de flitspalen via verf (tweemaal), krassen op het raampje van de radar en het stukmaken van dit raampje in combinatie met het aanbrengen van een expanderende mousse aan de binnenkant van de flitspaal. De gemiddelde prijs voor het opnieuw schilderen en de vervanging van het raampje na graffiti is 800 euro exclusief BTW (Champion), terwijl de herstelling van de radar van Champion, die werd beschadigd met expanderende mousse, 1 500 euro exclusief BTW kost.

Voor een tweetal beschadigingen in Wallonië liep er een gerechtelijk onderzoek tegen één verdachte. Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer beschikt niet over betrouwbare cijfers in verband met de daders. Meestal is de dader niet gekend bij het vaststellen van de averij; er wordt dan een herstelprocedure opgestart en de zaak wordt voor verder onderzoek aan de politie overgemaakt.