Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3039

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 1 september 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Windmolens - Plaatsing - Veiligheid - Adviezen van Belgocontrol

windenergie
Skeyes
luchthaven
luchtverkeersleiding
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

1/9/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4898

Vraag nr. 5-3039 d.d. 1 september 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Negentien grote projecten om nieuwe windmolenparken in de Antwerpse haven te bouwen liggen stil omdat Belgocontrol de molens te gevaarlijk vindt. Ook in Vlaams-Brabant stuit men regelmatig op het verzet van Belgocontrol. De windmolens zouden de werking van de radars verstoren van de nabijgelegen luchthavens.

Hierover stelde ik u graag de volgende vragen:

1. Moet elke inplanting van een windmolen(park) worden voorgelegd aan Belgocontrol of geldt dit enkel voor bepaalde gebieden? Hoeveel adviesaanvragen voor inplanting van windmolens beoordeelde Belgocontrol tot nu toe jaarlijks negatief en positief? Zijn deze negatieve adviezen allemaal toe te schrijven aan de mogelijke interferentie met het radarverkeer? Zo neen, welke andere redenen worden er opgegeven?

2. Welke veiligheidsvoorwaarden en -normen hanteert Belgocontrol voor de evaluatie van de inplanting van een windmolen(park): het aantal kilometers afstand van een radar, de hoogte, sui generis via computersimulaties,…? Hoe vergelijken deze normen zich ten opzichte van de buurlanden? Indien er grote verschillen bestaan, hoe verklaart en duidt de staatssecretaris deze?

3. Bestaan er op het Europees niveau ondertussen al geharmoniseerde veiligheidsnormen? Zo neen, waarom zijn deze er nog niet? Waarom dit oponthoud?

4. Bestaan er intussen (technologische) mogelijkheden om ofwel aanpassingen te doen aan de radars ofwel aan de windturbines zelf zodat hun inplanting in 'risicogebieden' toch kan worden doorgezet?