Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3028

van Christine Defraigne (MR) d.d. 1 september 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Alcohol achter het stuur - Ongevallen met zwaargewonden - Belgische specificiteit

verkeersveiligheid
alcoholisme
politiecontrole

Chronologie

1/9/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Vraag nr. 5-3028 d.d. 1 september 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Uit een artikel in La Libre Belgique van 30 augustus 2011 blijkt dat, volgens een studie in zes landen (België, Nederland, Italië, Denemarken, Finland en Litouwen) uitgevoerd door Druid (Driving under the influence of drugs, alcohol and medicines) die vorige maandag in De Standaard is verschenen, in België het verband tussen alcoholverbruik en zwaargewonden op de weg het opvallendst is.

De studie, die werd uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie, bestrijkt een tijdsspanne van vijf jaar. De onderzoekers hebben ongeveer 2500 bloedstalen van zwaargewonde automobilisten geanalyseerd. De betrokken stalen werd getest op sporen van alcohol en drugs.

België is blijkbaar het land waar het vaakst sporen van alcohol in het bloed van zwaargewonde autobestuurders voorkomen. In 42,5 % van de ongevallen met zwaargewonden had de bestuurder meer dan 0,1 promille alcohol in het bloed.

Finland en Nederland blijven daar ver achter, respectievelijk met 32,1% en 29,6%. In België overschrijdt 38% de toegestane 0,5 promille.

Aangezien de studie slechts betrekking heeft op zes landen, is het voorbarig te besluiten dat de Belgische bestuurders het vaakst onder invloed van alcohol rijden. Het is wel het bewijs dat alcohol in het Belgische verkeer een grote risicofactor vormt.

Voor cannabis worden dezelfde vaststellingen gedaan als voor alcohol. Uit de studie is gebleken dat in België 9,9 procent van de bestuurders die in een zwaar ongeval waren betrokken cannabis had genomen.

Volgens de gedragsmetingen die het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) heeft gedaan bij automobilisten zijn de Belgische bestuurders niet bang voor een alcoholcontrole.

Naar aanleiding daarvan zou ik de staatssecretaris volgende vragen willen stellen :

1. Bent u op de hoogte van de situatie?

2. Kloppen die cijfers?

3. Denkt u niet dat het raadzaam is de controles te verhogen?

4. Wat kan worden gedaan om de automobilisten af te raden onder invloed te rijden?

5. Welke methode zou moeten worden gebruikt om de bestuurders banger te maken voor een positieve controle?

6. Kunt u het effect van de Bob-campagne en de campagne "Responsible Young Drivers" verhogen?

7. Bent u van plan de verstrekkers van alcohol en/of drugs aan de bestuurder van een dergelijk ongeval vaker strafrechtelijk te vervolgen?