Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2919

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 1 augustus 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Verkeer - Liften - Beleid

wegverkeer
voetganger

Chronologie

1/8/2011Verzending vraag
14/9/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2919 d.d. 1 augustus 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In tegenstelling tot enkele decennia geleden lijkt het autostoppen (het liften) veel minder populair. Eerder uitzonderlijk ziet men nog mensen die langs de weg, met de duim omhoog, mensen verzoeken om hen mee te nemen. Recent organiseerden een aantal Vlaamse jongeren de "grootste liftrace van de wereld", waarbij ze vertrekkend uit o.a. Gent, Antwerpen en Leuven, naar Venetië reizen met autostop.

In dit verband de volgende vragen.

1. Vindt de Staatssecretaris het liften of autostoppen een positieve en te stimuleren wijze van mobiliteit?

2. Kan een meer verspreid en meer intensief liften of autostoppen bijdragen tot een vlottere mobiliteit?

3. Bestaan er specifieke verkeersregels die het liften of autostoppen regelen? Zijn er specifieke verbodsbepalingen en/of specifieke mogelijkheden?

4. Stelt de Staatssecretaris bepaalde lacunes of gevaren of mogelijkheden vast, die een verandering van het verkeersreglement noodzakelijk maken? Zo ja, welke, waarom? Overweegt de Staatssecretaris initiatieven hieromtrent?

5. Lijkt een specifieke signalisatie die bijv. lift- of autostopzones aan opritten van autostrades of langs uitvalswegen van steden of op grote servicestations langs hoofdwegen en autostrades aanduidt, een haalbare en wenselijke aanpak?

Antwoord ontvangen op 14 september 2011 :

1. en 2. Liften of autostoppen is van alle tijden en gebeurt overal. Het is een vorm van gemeenschappelijk vervoer, die voor de gebruiker ervan gratis is maar in feite geen zekerheid biedt om een bestemming (tijdig) te bereiken. Logisch dus dat vooral jonge mensen zich op deze meer avontuurlijke wijze verplaatsen.

Hoewel wij daarover geen statistieken bezitten, is het goed mogelijk dat er tegenwoordig minder gelift wordt dan vroeger. Mogelijke verklaringen daarvoor zijn de gestegen welvaart, ook bij jongeren, en het beter en groter aanbod van openbaar vervoer met aantrekkelijke tarieven, ook voor jongeren. Mogelijks bestaat er nu ook een groter onveiligheidsgevoel dan vroeger en wordt liften daarom afgeraden.

Bovendien kan het spontane meerijden nu op een georganiseerde wijze verlopen via initiatieven zoals Carpool en Eurostop, waarbij autobestuurders en lifters elkaar kunnen vinden om (kostendelend) samen te rijden.

3. In de wegcode zijn er geen specifieke regels opgenomen over autostop. De lifter is van zijn kant onderworpen aan de regels die van toepassing zijn op voetgangers. De wegcode verbiedt voetgangers op autosnelwegen en autowegen, zodat het verboden is om te liften op die wegen. De autobestuurder die een lifter wil meenemen, is gehouden aan de verbodsbepalingen betreffende het stilstaan (= tijd nodig om in- en uit te stappen), wat in elk geval verboden is op autosnelwegen en autowegen.

4. en 5. Een lifter mag zichzelf niet in gevaar brengen, vooral wanneer hij zich op een druk bereden weg bevindt, waar snel wordt gereden. Hij vergroot zijn kansen op een plaats waar automobilisten nog niet te snel rijden en plaats hebben om te stoppen. Een automobilist die een lifter wenst mee te nemen of af te zetten, moet dit doen in overeenstemming met de wegcode en moet daarbij rekening houden met het achteropkomend verkeer. Ik denk dat er voor lifters genoeg mogelijkheden bestaan om zich op een strategische en veilige plaats op te stellen.