Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2845

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 juli 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Luchthaven van Zaventem - Vliegbewegingen - Geluidskadaster - Discriminatie

luchthaven
luchtverkeer
veiligheid van het luchtverkeer
luchtverkeersleiding
lawaai

Chronologie

27/7/2011Verzending vraag
14/9/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2845 d.d. 27 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik dank de geachte staatssecretaris voor zijn antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 5-2349. Ik heb echter nog een bijkomende vraag en wil hem erop wijzen dat hij een vraag onbeantwoord heeft gelaten. Daarom kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen:

1) De geachte staatssecretaris geeft te kennen dat hij op de hoogte is van het geluidskadaster over de geluidshinder binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Kan hij mij hiervan ook de inhoud bezorgen? Kan hij mij het geluidskadaster zelf bezorgen? Graag een duidelijke informatie over het bestaande geluidskadaster en zijn inhoud.

2) Graag kreeg ik ook een antwoord op vraag 5) van mijn schriftelijke vraag nr. 5-2349 die onbeantwoord is gebleven. Heeft men de discriminerende situatie, waarbij de noordelijke en noordwestelijke gemeenten binnen het Brussels Hoofdstedelijke Gewest de grootste geluidshinder te verwerken krijgen, niet vergroot door in de praktijk minder of geen gebruik meer te maken van de 'Chabertroute' en de vliegbewegingen meer te concentreren op de Kanaalroute? Hoe is deze praktijk te verantwoorden, gelet op de gelijkheid tussen alle inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

Antwoord ontvangen op 14 september 2011 :

Elk jaar wordt een verslag opgesteld omtrent de geluidshinder rond de luchthaven Brussel-Nationaal. Het betreft evaluatie van de geluidshinder veroorzaakt door het luchtverkeer, op basis van de metingen van de geluidsstations beheerd door respectievelijk de luchthaven, het IBGE-IBM en het departement LNE van de Vlaamse administratie, en dit in samenwerking met Belgocontrol en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Tegelijkertijd berekent het “Laboratorium voor Akoestiek en Thermische Fysica” sinds 1996 jaarlijks de geluidsomtrekken van de geluidsbelasting veroorzaakt door het luchtverkeer van en naar de luchthaven Brussel-Nationaal. Gelet op hun omvang, kan het geachte lid kan de laatste rapporten terugvinden via de volgende weblinks:

http://www.brusselsairport.be/fr/env/noise_contours/ (Franstalige versie)

http://www.brusselsairport.be/nl/env/noise_contours/ (Nederlandstalige versie)

http://www.brusselsairport.be/fr/env/noisemonitoring/ (Franstalige versie)

http://www.brusselsairport.be/nl/env/noisemonitoring/ (Nederlandstalige versie).

De geluidsomtrekken opgenomen in het laatste jaarverslag tonen duidelijk aan dat er geen onevenredigheid bestaat in de hinder. Er bestaat dus geen discriminatie tussen Brusselaars. Als bewijs kan ik de evolutie van de oppervlakte en het aantal inwoners van elke omtrekzone aanhalen. Alle indicatoren van hinder, zoals het aantal dB(A) ter weergave van het geluids-belastingsniveau overdag, ’s avonds en ’s nachts, dalen betekenisvol sinds 2005. Deze cijfers maken uiteraard geen onderscheid tussen een bewoner ten noorden van de luchthaven en een andere ten zuiden, ten oosten of ten westen, laat staan ten noordwesten ervan. Bovendien is sinds het jaar 2000 het aantal inwoners binnen de samengetelde geluidsomtrekken overdag, ’s avonds en ’s nachts gedaald van 164 059 in 2000 naar 66 709 in 2010, ofwel een daling van bijna 60 % van de hinder.

Er dient opgemerkt te worden dat deze gegevens gedeeltelijk het gevolg zijn van de beslissingen van de ministerraden van 19 december 2008 en 26 februari 2010. De eerste beslissing legt met name de uitbatingsprocedures vast, dat wil zeggen het (preferentieel) baangebruik en het gebruik van het luchtruim en de vliegroutes. De tweede beslissing legt op om “de concentratie van vluchten boven dichtbevolkte zones zo veel mogelijk te beperken” en bepaalt de te bestuderen wijzigingen inzake het opstijgen van de landingsbaan 25 Rechts.