Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2838

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 juli 2011

aan de minister van Landsverdediging

CO2 emissies - Beperking - European Union Emissions Trading System - Gewesten

luchtverkeer
luchtverontreiniging
emissierechten
emissiehandel
militaire luchtvloot
burgerluchtvaart
broeikasgas

Chronologie

27/7/2011Verzending vraag
14/10/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2838 d.d. 27 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik heb een aantal bijkomende vragen ter verduidelijking van het antwoord dat de geachte minister mij gaf op schriftelijke vraag 5-1323.

Hij antwoordde ondermeer dat de vliegactiviteiten van defensie onder het European Union Emissions Trading System (EU ETS) vallen en dat de CO2 emissies van de betrokken vluchten gemonitord en jaarlijks wordt gerapporteerd aan de Vlaamse Overheid. Verder stelt hij dat Defensie vanaf 2013 zal overgaan tot het aankopen van emissierechten om de CO2 -uitstoot te compenseren.

Hierover de volgende vragen:

1) Waarom stelt de geachte minister expliciet dat Defensie rapporteert aan de Vlaamse Overheid? Wat is de rol van de Vlaamse Overheid in deze? Wat met het Waalse en het Brussels gewest? Hoe wordt bepaald welke CO2-emissies voortkomende uit vliegactiviteiten tot welk gewest behoren?

2) Kan hij mij informeren over de jaarlijkse CO2-uitstoot van Defensie met betrekking tot de vliegactiviteiten voor de periode 2006-2010? Worden de vluchten van buiten Europa (bijvoorbeeld Afghanistan), die in principe niet onder het EU ETS vallen, hierbij meegerekend?

3) Bestaan er projecties over de toekomstige uitstoot van Defensie met betrekking tot haar vliegactiviteiten? Zo ja, kan hij mij deze meedelen? Zo neen, vindt hij het verantwoord dat in het licht van het inwerkingtreden van het ETS voor de luchtvaart Defensie blijkbaar totaal onvoorbereid is?

4) Kan hij mij vertellen op hoeveel gratis emissierechten Defensie recht heeft de komende jaren? Hoeveel ton CO2 zal het daarbij dan jaarlijks moeten aankopen de komende jaren? Wat is kostprijs hiervan en wordt dit voorzien in het budget van defensie? Is er bij deze berekeningen rekening gehouden met de militaire operaties buiten het EU grondgebied?

5) Is er een kosten-baten analyse gemaakt tussen het betalen van emissierechten en het vernieuwen en/of milieuvriendelijker maken van onze militaire toestellen? Wat was daarbij de conclusie?

Antwoord ontvangen op 14 oktober 2011 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

  1. Defensie werd door de Vlaamse Overheid uitgenodigd om deel te nemen aan EU ETS. De vliegactiviteiten binnen Defensie die beschouwd worden binnen EU ETS, worden uitsluitend uitgevoerd door de 15de Wing Luchttransport, gebaseerd in Melsbroek in het Vlaamse Gewest dus. Het Vlaams Gewest treedt in deze dan ook op als bevoegde autoriteit voor de vliegactiviteiten van Defensie.

  2. Defensie stuurde voor het jaar 2010 de jaarrapporten tonkilometers en CO2-emissie naar de bevoegde autoriteit. De opgegeven, geverifieerde en aanvaarde waarden zijn 530 043 TonKm en 1 958 ton CO2. Gegevens van voorgaande jaren zijn niet beschikbaar. Defensie rapporteert enkel voor de vluchten die onderhevig zijn aan de EU ETS-regelgeving.

  3. Defensie voorziet een status quo met betrekking tot haar vliegactiviteiten, dit in tegenstelling tot de burgerluchtvaart, waar een jaarlijkse groei voorzien wordt.

  4. In haar schrijven LNE/LHRMG/2776 van 07 juli 2011 bevestigt het departement Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE) dat het ingediend rapport tonkilometers 2010 ontvankelijk is als aanvraag voor de kosteloze toewijzing van CO2-emissierechten voor de periode 2012 en de periode 2013-2020.

  1. Dit cijfer werd doorgegeven aan de Europese Commissie om in rekening te worden gebracht bij de berekening van de benchmark voor gratis allocatie.

  2. Uitgaande van deze benchmark zal Defensie een hoeveelheid gratis emissierechten ontvangen. Het resterend saldo zal worden aangevuld met emissierechten die worden aangekocht op de vrije markt.

  3. Uit voorlopige schattingen blijkt dat hiervoor jaarlijks ongeveer 30 000 euro dient te worden voorzien. Dit bedrag is afhankelijk van de hoeveelheid kosteloze emissierechten en de prijs van de emissierechten op de vrije markt. De nodige budgetten werden reeds voorzien.

  4. De vluchten die bij wet voorzien zijn als uitzondering worden niet hernomen.

  1. Er werd geen kosten-baten analyse gemaakt, maar beleidsmatig neemt Defensie in routine alle acties om brandstofverbruik, en daarmee gepaard gaande CO2-uitstoot, te beperken.