Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-270

van Richard Miller (MR) d.d. 26 oktober 2010

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Telecomoperatoren - Facturen - Rappelkosten - Eventuele gedragscode

betalingstermijn
facturering
telecommunicatie
provider

Chronologie

26/10/2010Verzending vraag
24/1/2011Antwoord

Vraag nr. 5-270 d.d. 26 oktober 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

In een recent persartikel wordt de aandacht gevestigd op de grote ongelijkheid tussen Belgische burgers die de facturen van hun elektriciteits- en gasproducenten of telecomoperatoren te laat betalen.

Die laatste passen immers hun eigen regels toe, zodat de burgers voor die factuur niets kunnen ondernemen .

Bij de ene operator worden voor de eerste rappel kosten aangerekend, bij de andere gebeurt dat pas bij de tweede rappel. De administratieve kosten zijn vaak verschillend.

De verbruikersvereniging Test-Aankoop is trouwens vragende partij voor een gedragscode, naar het voorbeeld van de energiesector, onder andere om de laattijdige betalingen in de telecomsector te regelen.

Staat de ontwikkeling van een gedragscode op de agenda? Welke voorwaarden zou ze bevatten? Is het niet mogelijk de toegang tot de informatie over de rappelkosten te vergemakkelijken, zodat de verbruikers een meer doordachte keuze kunnen maken?

Antwoord ontvangen op 24 januari 2011 :

Zoals u weet, bestaan er al heel wat beschermingsmaatregelen van de consumenten, die onder meer zijn vervat in de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming, alsook in de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie. Zo mogen contractuele bepalingen niet onrechtmatig zijn. Wanneer er wordt voorzien in administratiekosten bij herinnering van een onbetaalde factuur, zal het bedrag ervan in verhouding moeten staan met de werkelijke kosten die de onderneming draagt voor het aanmaken van deze herinnering. Indien het aan de consument doorgerekende bedrag buiten proportie zou zijn, zal deze bepaling door de rechter waarschijnlijk als een onrechtmatig straf- of schadebeding worden aangemerkt.

Diverse marktspelers kunnen uiteenlopende contractuele voorwaarden gaan bepalen. Uiteraard zullen deze maar tegen de consument tegenstelbaar zijn, wanneer deze laatste in de mogelijkheid is geweest om uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst, effectief kennis te nemen van deze algemene voorwaarden. Bij wijziging ervan zal, overeenkomstig de regels van het contractenrecht, de instemming van de tegenpartij moeten worden bekomen.

Ik zal mijn administratie ermee belasten om na te gaan of dit punt aan bod moet komen in het kader van de gesprekken over een eventuele gedragscode of indien door de omzetting van de Europese telecomrichtlijnen die tegen mei 2011 moet gebeuren, de transparantie ten opzichte van de consumenten inzake de oproepkosten ook kan worden verbeterd.