Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2686

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 8 juli 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Ambassade - Personeel - Speciale identiteitskaart - Ontslag - Illegaal verblijf in België - Regularisatie

personeel in diplomatieke dienst
verblijfsrecht
buitenlandse staatsburger
ambassade
werkvergunning

Chronologie

8/7/2011Verzending vraag
23/9/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3335

Vraag nr. 5-2686 d.d. 8 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Om in een ambassade te werken, moet een buitenlandse werknemer een speciale identiteitskaart krijgen. Wanneer de Belgische Staat een dergelijke kaart uitreikt aan een werknemer die de ambassade uit het land van herkomst laat overkomen, is dat document gekoppeld aan de hoedanigheid en de persoon van de werkgever. Als die laatste zijn werknemer laat gaan, verliest die ook zijn verblijfstitel en verblijft hij illegaal in België.

De vele klachten van personeelsleden van verschillende ambassades tonen aan dat veel werknemers zich in die situatie bevinden. Die mensen zouden steeds vaker een regularisatiedossier om humanitaire redenen indienen omdat ze menen het slachtoffer van mensenhandel te zijn.

Beschikt een ontslagen werknemer die een dergelijke kaart heeft, over een bepaalde termijn vooraleer hij het grondgebied moet verlaten? Kan hij met een dergelijke kaart uitsluitend voor de ambassade werken of kan hij eventueel ook een andere werkgever zoeken? Welke concrete elementen zijn bepalend bij de beoordeling van een regularisatieaanvraag om humanitaire redenen wanneer die werknemers een klacht indienen tegen hun ambassade?

Antwoord ontvangen op 23 september 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vraag.

De aangehaalde problematiek behoort tot de bevoegdheid van de Staatssecretaris bevoegd voor het migratie- en asielbeleid.