Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2685

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 8 juli 2011

aan de staatssecretaris voor de Modernisering van de Federale Overheidsdienst Financiën, de Milieufiscaliteit en de Bestrijding van de Fiscale Fraude, toegevoegd aan de minister van Financiën

Kadaster - Kadastrale informatie - Hergroepering - Ontwerp voor digitalisering - Stand van zaken - Initiatieven van de privésector - Eventuele ontsporingen

kadaster
onroerend eigendom
digitalisering
internetsite
toegang tot de informatie

Chronologie

8/7/2011Verzending vraag
12/10/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2685 d.d. 8 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

De beslissing tot aankoop van een onroerend goed wordt niet lichtzinnig genomen. Om slechte verrassingen te voorkomen, zoeken toekomstige kopers dikwijls inlichtingen vooraleer tot actie over te gaan. De kadastrale gegevens vormen de identiteitskaart van een gebouw. In de meeste gevallen zijn de beschikbare gegevens echter ontoereikend of zijn ze verspreid. Het is aan de kandidaat-koper om ze te vinden, wat een bijzonder vervelende opdracht is.

Nu er e-government is, lijkt het logisch dat kandidaat-kopers eenvoudigweg de administratie zouden kunnen contacteren voor de informatie die ze nodig hebben om met kennis van zaken een beslissing te nemen. We moeten evenwel vaststellen dat dit niet het geval is.

De onderneming Medialive had de idee om een maximum aan informatie te verzamelen en die ter beschikking te stellen van kopers op de website www.cadastre.be onder de vorm van een online catalogus. Die website biedt ook informatie aan over dat kadaster: waar het te vinden en op welke manier. Andere websites zijn een privé-initiatief, zoals www.notaire.be.

Vreest u geen ontsporingen als de administratie dit initiatief aan de privésector overlaat? Is er een digitalisering van de documenten betreffende het kadaster aan de gang? Zo ja, hoeveel tijd is er nodig om alle dossiers te behandelen? Is er een project gepland om alle kadastrale gegevens bijeen te brengen?

Antwoord ontvangen op 12 oktober 2011 :

Ik kan het geachte lid de volgende informatie verstrekken. Het komt niet toe aan de federale overheid een website op te starten omtrent geregionaliseerde materies zoals stedenbouw. De actualisering van de bouwtechnische beschrijving van het onroerend goed in de bestanden van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD), is gesteund op de aangifteplicht van de belastingplichtige (artikel 473 WIB). Gemeenten hebben de verplichting om het Kadaster in kennis te stellen van de veranderingen die zich aan de eigendommen hebben voorgedaan (artikel 17 van het meermaals gewijzigde koninklijk besluit van 26 juli 1877 – Belgisch Staatsblad 18 augustus 1877)). Ook de ambtenaren van de Administratie van het Kadaster kunnen op het terrein vaststellingen doen die tot gevolg hebben dat de belastingplichtige wordt uitgenodigd tot het indienen van een aangifte.

Zoals vele andere federale administraties wordt ook de AAPD geconfronteerd met een vergrijzing van de effectieven. Steeds meer medewerkers bereiken de pensioenleeftijd. Dit maakt dat de werkmethoden moeten worden aangepast. Met partners uit de onroerendgoedsector worden samenwerkingsakkoorden uitgewerkt met aandacht zowel voor het consulteren als voor de beschrijving van het onroerend goed.

Op voorlegging van een schriftelijke aanvraag met opgave van de ligging van het beoogde perceel, kan eenieder een kadastraal uittreksel bekomen met eigenaars- en perceelsinformatie (kadastrale aard, oppervlakte, enz.). De aanvraag (zie www.myminfin.be) wordt gericht aan de bevoegde gewestelijke directie van het kadaster (koninklijk besluit 20 september 2002 tot vaststelling van de vergeldingen en de nadere regels voor de afgifte van kadastrale uittreksels en inlichtingen (Belgisch Staatsblad 11 oktober 2002)).

De afgifte van een kopie van de fiche met ondermeer de bouwtechnische beschrijving van een gebouwd perceel is daar evenwel niet inbegrepen.

De regelgeving inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer heeft ook zijn belang. Elke eigenaar kan een afschrift vragen van bedoelde fiche (Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur (Belgisch Staatsblad 30 juni 1994)).

Het is aan hem te beslissen of die informatie ter inzage wordt gegeven van de geïnteresseerde(n).

De door de AAPD opgenomen bouwtechnische gegevens staan vermeld in de aangetekende verzending waarmee het kadastraal inkomen van nieuw in gebruik genomen panden wordt ter kennis gebracht.

Via de eerder vermelde website www.myminfin.be kan elke belastingplichtige on line kadastrale gegevens raadplegen van de percelen waarop hij/zij een zakelijk recht uitoefent.

De AAPD maakt deel uit van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën. Algemene informatie kan worden geraadpleegd via de sites www.belgium.berubrieken Huisvesting en Belastingen of www.fiscus.fgov.be.

Hoewel de notie kadaster niet uitdrukkelijk toekomt aan de Administratie van het kadaster of bij uitbreiding van de AAPD (bijvoorbeeld het kadaster van de kinesitherapeuten) valt het te betreuren dat die notie wordt gebruikt in het raam van een commercieel initiatief.

Het gebruik van het woord kadaster ivm met grondbezit “officialiseert” voor de burger de informatie; hij verkeert in de mening dat het informatie betreft, verstrekt door de Administratie van het kadaster.

Zo vermeldt de site www.notaris.be duidelijk dat het een site van het Belgisch notariaat betreft.