Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2679

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 8 juli 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Stations - Het aanplakken van reclame - Digitale weergave en out of home - Investeringen van de NMBS - Financiële weerslag - Aanwending van de winsten - Recht van controle op verspreide reclame

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
reclame
bekendmaking

Chronologie

8/7/2011Verzending vraag
27/9/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2679 d.d. 8 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

De jongste jaren heeft het succes van het openbaar vervoer verschillende aanplakbedrijven ertoe aangezet hun aanbod uit te breiden.

Het belangrijkste bedrijf lijkt Clear Channel Outdoor, dat een exclusief contract heeft met de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, NMBS, de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel, MIVB en de Transports en commun wallons, TEC. Die maatschappijen bieden een uitzonderlijke zichtbaarheid.

Op 15 juni 2011 kondigden de NMBS Holding en Clear Channel aan dat de elektronische reclameborden vanaf 1 november 2011 in de Belgische stations te zien zullen zijn. Ze wensen het eerste nationale digitale netwerk en out of home via hun gemeenschappelijke dochtermaatschappij Publifer te lanceren. Elk scherm moet doorlopend vijf boodschappen van zes seconden brengen. Een deel van die boodschappen zal algemene informatie zijn, weerberichten, nieuws, aankondigingen van Child Focus,..

Volgens Clear Channel Belgium moet dit nieuw initiatief nieuwe adverteerders aantrekken.

Hoeveel heeft de publiciteit met papieren affiches in de stations de NMBS al opgebracht? Welk bedrag heeft de NMBS in dit nieuwe project geïnvesteerd? Wat zijn de financiële verwachtingen? Waarvoor zullen de reclameopbrengsten worden gebruikt? Zal de NMBS een controlerecht hebben op de reclame?

Antwoord ontvangen op 27 september 2011 :

De NMBS-Groep deelt het volgende mee:

1. De publiciteitsrechten op het spoorwegdomein worden geëxploiteerd door de exclusieve concessionnaris, de NV Publifer, een 50/50 joint venture tussen Clear Channel Belgium en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Holding.

Overeenkomstig het concessiecontract met Publifer ontvangt de NMBS-Holding een vergoeding die berekend is volgens de bruto-ontvangsten van Publifer.

Bovendien deelt de NMBS-Holding als aandeelhouder voor 50 % in Publifer, ook in de winsten in de mate dat Publifer dividenden uitkeert.

Omdat Publifer een privaatrechtelijk bedrijf is, dat actief is in een bijzonder concurrentiële markt, is het niet opportuun bedragen of de vergoedingstarieven te specificeren.

2. De NMBS-Holding investeert zelf niet in dit digitaal afficheringsproject dat door Publifer wordt verwezenlijkt.

3. Het is duidelijk dat het doel van dit project is om het publicitaire belang van de stations zo goed mogelijk te verzilveren door de adverteerders een nieuw, aantrekkelijk publiciteitsmedium aan te bieden. Ook hier is het niet opportuun bedragen te specificeren aangezien dit project ontwikkeld en geëxploiteerd wordt door Publifer in het kader van haar commerciële activiteiten.

4. De ontvangsten die de NMBS-Holding uit deze aan Publifer toegekende concessie haalt, dragen positief bij tot haar resultaten, wat het mogelijk maakt om te investeren in verschillende “stations”-projecten en ook om zo te helpen de verliezen van de NMBS-Groep te dekken.

5. Het concessiecontract bepaalt expliciet dat de publiciteit op het spoorwegdomein niet in strijd mag zijn met de goede zeden, noch met filosofische of religieuse overtuigingen en dat publiciteit met een politiek karakter maar toegestaan is buiten de stations, aanhorigheden en hun onmiddellijke omgeving.

Bovendien kan de NMBS-Holding steeds, mits rechtvaardiging, bepaalde reclame of reclamedragers weigeren. Ze heeft het recht na te gaan of de reclameboodschap een “neutraal” karakter heeft.