Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2547

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 16 juni 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Wagentjes die 45 km per uur rijden - Ongevallen - Lichamelijke schade - Aantal - Crashtest

verkeersveiligheid
motorvoertuig

Chronologie

16/6/2011Verzending vraag
11/7/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2547 d.d. 16 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zijn wagentjes die maximum 45 km per uur rijden gevaarlijker voor hun bestuurder dan andere vierwielige voertuigen. De statistieken vermelden éénenveertig ongevallen met lichamelijk letsel terwijl er in België slechts een duizendtal van die wagentjes op de weg zijn. Bij de meeste van de aangegeven ongevallen zou vooral de bestuurder gewond raken omdat de carrosserie van die wagentjes niet stevig is.

Volgens het BIVV betekenen die wagentjes in het algemeen niet noodzakelijk een enorm gevaar op de weg, tenzij voor de bestuurders zelf.

Volgens mijn informatie zouden die wagentjes niet aan de crashtest worden onderworpen die bepaald is in de nieuwste normen van de Europese Unie, hoewel die normen de veiligheid van de passagiers kunnen garanderen en optimaliseren.

Bevestigt u die informatie? Zo ja, zullen die wagentjes aan een veiligheidstest worden onderworpen?

Antwoord ontvangen op 11 juli 2011 :

Zogenaamde brommobielen behoren tot de categorie van de vierwielige bromfietsen.

Ze zijn onderworpen aan de bepalingen van richtlijn 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen, omgezet in Belgisch recht in het K.B. van 4 augustus 1996 houdende uitvoering van de richtlijnen van de Europese Gemeenschappen betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen, hun onderdelen en technische eenheden alsook hun veiligheidstoebehoren.

In de vermelde reglementering vallen de betreffende voertuigen onder de definitie van de vierwielers, d.w.z. vierwielige motorvoertuigen met een lege massa van ten hoogste 350 kg (categorie L6e), met een door constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/u.

Deze lichte voertuigen dienen toch wel aan een aantal technische aspecten te voldoen zoals banden, reminrichting, geluidsproductie, ruiten, veiligheidsgordels enz.

Crashtests zijn geen verplicht onderdeel om een goedkeuring te verkrijgen voor dit type voertuigen doch er worden door de betreffende constructeurs crashtests uitgevoerd teneinde hun voertuigen te kunnen evalueren.

In absolute cijfers lijken brommobielen geen groot probleem voor de verkeersveiligheid te vormen. Zo waren er in 2008 in België 41 bestuurders van bromfietsen met drie of vier wielen (de statistieken maken geen onderscheid tussen de twee) bij een letselongeval betrokken (cijfers Belgisch Instituut voor Verkeers Veiligheid (BIVV).

Deze relatief lage ongevalsbetrokkenheid kan (althans gedeeltelijk) verklaard worden door het beperkte aantal brommobielen dat in omloop is maar omdat deze voertuigen niet ingeschreven zijn, zijn er geen officiële cijfers voorhanden.

Hoewel brommobielen in absolute cijfers geen reëel probleem vormen voor de verkeersveiligheid, houdt het besturen ervan bepaalde risico’s in die inherent zijn aan de eigenschappen van dit type voertuig.

De bouw en het lichte koetswerk van de brommobiel verhogen nog de kwetsbaarheid van de inzittenden ervan. Bij een botsing met een ander voertuig, is het evident dat het verschil in gewicht steeds in het nadeel van de brommobiel zal spelen.

Hun gelijkenis met “echte” auto’s vormt het grootste gevaar. Van op een afstand zijn ze namelijk niet te onderscheiden van gewone auto’s, wat andere bestuurders kan misleiden.

De technische vereisten van deze voertuigen worden vastgelegd in Europese richtlijnen. België kan eenzijdig geen bijkomende homologatievoorwaarden opleggen aan deze voertuigen.