Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2210

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 5 mei 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Automobilisten - Overtredingen - Veroordeling - Alternatieve straffen - Verplichte opleiding - Succes - Wachtlijsten - Maatregelen

verkeersveiligheid
overtreding van het verkeersreglement
strafsanctie
vervangende straf
verkeersopleiding

Chronologie

5/5/2011Verzending vraag
28/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2210 d.d. 5 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

In 2010 hebben de politierechtbanken 1749 automobilisten, of twee keer zoveel als vijf jaar geleden, veroordeeld tot het volgen van cursussen. Die cursussen vormen een alternatieve straf voor boetes of gevangenisstraffen. Door het succes van die maatregel zouden er in verschillende arrondissementen echter wachtlijsten ontstaan zijn.

Tijdens die verplichte opleiding zouden de overtreders in groep spreken over hun gedrag op de weg. De maatregel is vooral bedoeld voor de bestuurders die onder invloed van alcohol of te snel reden.

Bevestigt u deze informatie? In welke arrondissementen is de achterstand in de follow-up van deze dossiers het grootst? Hoe lang is de gemiddelde wachttijd na de veroordeling? Zullen er maatregelen worden genomen om die wachttijd in te korten? Welke instellingen mogen die opleidingen geven? Hebben die opleidingen een reële invloed op de houding van de bestuurders? Krijgen de bestuurders die voor deze opleiding kiezen, een zwaardere straf in geval van recidive?

Antwoord ontvangen op 28 juni 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden :

Via de wet van 10 februari 1994 tot wijziging van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie en de wet van 10 februari 1994 houdende de regeling van een procedure voor de bemiddeling in strafzakenwet werd het programma “Driver Improvement” van het Belgisch Instituut voor Verkeers Veiligheid (BIVV) erkend als nationaal project door de minister van Justitie. Deze erkenning werd elk jaar verlengd. Dit is het enige erkende en gesubsidieerde leerproject voor verkeersovertreders.

Vorig jaar ontving het BIVV 1 749 nieuwe dossiers via de justitiehuizen. De meeste deelnemers komen via een probatiemaatregel. Één op de drie deelnemers komt omwille van rijden onder invloed van alcohol en één op de drie voor een ernstige snelheidsovertreding.

Probatievoorwaarden (zoals het volgen van een cursus) moeten binnen het jaar na vonnis afgehandeld worden. Bij 95 % van de Nederlandstalige dossiers is dit het geval (gemiddelde doorlooptijd van 5 maanden); bij de Franstalige dossiers wordt 90 % afgehandeld binnen het jaar (gemiddelde doorlooptijd van 8 maanden).

Deze wachttijd is deels te wijten aan het grote aantal uitvallers (1 op 4). Mensen komen niet opdagen op de cursus ondanks het feit dat de uitnodiging een maand op voorhand wordt verstuurd. Grotendeels heeft dit te maken met geen verlof krijgen op het werk of met ziekte. Vanuit de probatiecommissie wordt er telkens een tweede en soms een derde kans gegeven. Soms hebben wachttijden ook te maken met het gebrek aan voldoende dossiers om een groep samen te stellen.

De wachttijden zijn in quasi alle arrondissementen even kort. Voor dit jaar ziet het BIVV geen uitschieters. Ondertussen gaf de minister van Justitie het BIVV toestemming om het team uit te breiden met twee vormingswerkers, waardoor zeker in de tweede helft van dit jaar de wachttijden nog verkort zullen worden.

Effectenstudies tonen aan dat er een lichte daling is wat betreft de kans op recidive. Heel wat deelnemers reageren na de cursus positief en hebben een beter inzicht in de eigen verantwoordelijkheid en de mogelijke risico’s van hun gedrag. Deze effecten lijken sterker voor de doelgroep “rijden onder invloed” en zijn onafhankelijk van de leeftijd van de deelnemer.