Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2179

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 29 april 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Kano's en kajaks - Regelgeving - Verplichte uitrusting

navigatievoorschriften
vaarbewijs
plezierboot
waterwegennet
sport
waterloop

Chronologie

29/4/2011Verzending vraag
5/9/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2179 d.d. 29 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Varen met een kano en een kajak neemt toe aan populariteit in ons land. Na Nederland met haar ontelbare waterwegen zien we dat deze sport, die vooral in Noord-Amerika en de Scandinavische landen fervent wordt beoefend, ook in België als maar meer ingang kent. Niet enkel in de rivieren maar van de Ardennen, maar ook in de Vlaamse binnenwateren en op zee treft men deze vaartuigen ondertussen aan.

Er heerst echter onduidelijkheid bij vele gebruikers van een kano of kajak met betrekking tot de regelgeving die van toepassing is op hun vaartuig en de verplichtingen die zij al dan niet moeten naleven. Onder meer de Europese richtlijnen 94/25/EG en 2003/44/EG inzake de pleziervaart sluiten de kano's en kajaks immers uit van hun toepassingsgebied.

Het vademecum voor de pleziervaart dat men kan terugvinden op de website van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit biedt volgens mij geen volledige informatie inzake kano's of kajaks. Alleen de verplichte uitrusting voor kano's en kajaks kan men hier aantreffen.

Voor mij is het vooral belangrijk dat deze mensen hun sport op een veilige en verantwoorde manier kunnen beoefenen en zeker kunnen zijn dat zij aan alle regelgeving voldoen.

Om deze redenen had ik graag een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1) Welke regelgeving is van toepassing op kano's en kajaks die zich op zee of op de binnenwateren begeven?

2) Wat zijn de verplichtingen van de gebruikers? Moeten zijn een stuurbrevet halen of een verplichte opleiding volgen?

3) Over welke documenten moeten zij beschikken? Moeten zij over een vlaggenbrief, immatriculatieplaat of waterwegenvignet beschikken? Kan er überhaupt een vlaggenbrief worden verkregen voor een kano of kajak die zich op zee begeeft?

4) Wat is de verplichte uitrusting op zee en op de binnenwateren? Worden er voorwaarden gesteld inzake de kwaliteit van deze uitrusting?

Antwoord ontvangen op 5 september 2011 :

  1. Kano’s en kajaks zijn pleziervaartuigen en worden als dusdanig gevat door de regelgeving voor pleziervaartuigen en ze moeten de regels naleven die daarvoor gelden op zee dan wel deze die van toepassing zijn op de waterweg waarop ze varen.

  2. Voor het niet commercieel pleziervaren op zee, waartoe het varen met een kano of kajak behoort, is geen vaarbevoegdheidsbewijs vereist en is het volgen van een opleiding evenmin verplicht.

    Op de binnenwateren is een stuurbrevet enkel vereist voor pleziervaartuigen die een lengte hebben van vijftien meter of meer of die sneller kunnen varen dan 20 km per uur.

    Vermits kano’s en kajaks buiten die criteria vallen is men niet verplicht over een stuurbrevet te beschikken om ermee te varen op de binnenwateren.

  3. Om te varen op de Belgische binnenwateren moet een kano of een kajak zijn voorzien van een immatriculatieplaat, voor het varen op zee niet.

    In overeenstemming met de regelgeving voor het registreren van zeeschepen behoren kajaks en kano’s tot de categorie pleziervaartuigen waarvoor geen vlaggenbrief wordt uitgereikt voor het varen op zee.

  4. Om met een kano of kajak op zee te gaan is de volgende uitrusting verplicht:

    Momenteel worden voor de voornoemde uitrusting geen kwaliteitseisen voorgeschreven. Dit is evenwel een van de thema’s die aan bod komen bij het moderniseren van de regelgeving van de pleziervaart waarmee van start werd gegaan in de schoot van het Overlegplatform voor de pleziervaart.