Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2054

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 7 april 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Aanslagbiljet - Datum - Manuele correcties - Communicatie tussen de fiscale administratie en de belastingplichtigen

belastingaangifte
belastingadministratie
betalingstermijn
fiscaal recht

Chronologie

7/4/2011Verzending vraag
6/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2054 d.d. 7 april 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

De datum van verzending van het aanslagbiljet is belangrijk. De eventuele fiscale schuld moet immers betaald worden binnen de twee maanden na die datum en hij bepaalt ook het begin van de termijn waarover de belastingplichtige beschikt om een bezwaar in te dienen.

Het kan gebeuren dat een aanslagbiljet de geadresseerde niet bereikt en terug naar het ontvangkantoor van de directe belastingen wordt gestuurd. Het ontvangkantoor zorgt dan voor een nieuwe verzending naar de belastingplichtige en wijzigt manueel de datum van verzending en de uiterste datum voor de betaling die op het aanslagbiljet waren gedrukt. Op die wijze moet de belastingplichtige niet opdraaien voor de gevolgen van het mislukken van de eerste verzending aangezien de termijnen voor de betaling en het bezwaar ook verschoven zijn.

Een aanslagbiljet met een manuele wijziging krijgen, kan voor de belastingplichtige vreemd overkomen. Als er een lange tijdsspanne is tussen de op het document gedrukte datum van verzending en de manueel gewijzigde datum, is de belastingplichtige misschien verbaasd dat hij een gewijzigd aanslagbiljet krijgt zonder een woord uitleg of vraagt hij zich zelfs af of het document wel officieel is.

Zou de fiscale administratie in dergelijke gevallen geen brief moeten bijvoegen waarin de belastingplichtige duidelijk wordt gemaakt dat hij geen enkel nadeel zal ondervinden?

Antwoord ontvangen op 6 juni 2011 :

Als gevolg van de door het College van de federale ombudsmannen aangaande deze materie reeds gemaakte opmerkingen in hun jaarverslag 2010, dat het geachte lid blijkbaar geïnspireerd heeft, heeft mijn administratie beslist om het gebruik van een verklarende standaardbrief te veralgemenen voor elke herverzending van het niet-afgeleverde aanslagbiljet dat terugkeerde naar het ontvangkantoor van de directe belastingen. Richtlijnen hierover zullen aan de betrokken diensten worden gegeven.