Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2034

van Dominique Tilmans (MR) d.d. 6 april 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

De promotie van de ontwikkeling van elektrische wagens

elektrisch voertuig
handelspromotie
fiscale stimulans

Chronologie

6/4/2011Verzending vraag
2/5/2011Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-538

Vraag nr. 5-2034 d.d. 6 april 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Hoewel er voor het gebruik en de ontwikkeling van elektrische wagens nog heel wat problemen moeten worden weggewerkt (de zeldzaamheid van lithium, belangrijkste onderdeel van het accusysteem, de productie van de vereiste elektriciteit, de aanpassing van de elektriciteitsnetten, voldoende opladingspunten, enzovoort) mag men er heel zeker van zijn dat ze in de nabije toekomst een niet verwaarloosbaar deel van het wagenpark zullen uitmaken. Niet alleen zullen ze ertoe bijdragen dat het aandeel van de hernieuwbare energie in het vervoer in 2020 op zijn minst gelijk zal zijn aan 10% van het uiteindelijke energieverbruik (volgens de bronnen gebruikt voor de elektriciteitsproductie) in die sector (zoals bepaald in de richtlijn over de promotie van de hernieuwbare energie in het vervoer), ze brengen ook dynamisme en innovatie in talrijke ondernemingen.

We moeten echter vaststellen dat de ontwikkeling van elektrische wagens in België trager verloopt dan in onze buurlanden.

Volgens de cijfers die Rudi Thomaes, gedelegeerd bestuurder van de Federatie van Belgische Ondernemingen (FBO) heeft geciteerd, plant Frankrijk bijvoorbeeld 100.000 elektrische wagens tegen 2015 en zouden er in 2020 in Portugal 25.000 oplaadpunten zijn.

1) Is er voorzien in een strategie en concrete maatregelen om de ontwikkeling van elektrische wagens in ons land te doen versnellen?

2) Beschikt men over een model om het hele Belgische grondgebied uit te rusten met voldoende oplaadpunten? In dezelfde gedachtegang, weet u of er momenteel een model voor heel het Europese grondgebied ter studie ligt?

3) Zijn er contacten geweest met de sector van elektriciteitsproducenten en -distributoren om het gebruik van de elektrische wagen te begunstigen? Hoever staat het daarmee? Wat zijn de resultaten?

4) Naar het voorbeeld van wat we al gehoord hebben voor de moto's, stellen sommigen voor de rijstroken voor de bus te laten gebruiken door de elektrische wagens. Onderschrijft u dat voorstel?

Antwoord ontvangen op 2 mei 2011 :

De federale regering is momenteel niet rechtstreeks betrokken bij de maatregelen betreffende de ontwikkeling van elektrische voertuigen aangezien de steun aan ondernemingen en voor onderzoek en ontwikkeling tot de gewestelijke bevoegdheden behoren.

Men kan natuurlijk de aankoop van elektrische voertuigen stimuleren op basis van fiscale maatregelen en accijnzen voor voertuigen ; die enerzijds tot de bevoegdheden van de Gewesten en anderzijds van mijn collega, de staatssecretaris voor Groene Fiscaliteit, behoren.

Ik herinner er het geachte lid aan dat de federale regering in de programmawet van 23 december 2009 reeds belangrijke fiscale maatregelen heeft genomen om de aankoop van elektrische voertuigen en de installatie van herlaadpunten te bevorderen.

In mijn laatste beleidsnota, die ik omwille van de val van de regering, niet helemaal heb kunnen vervolledigen, had ik voorzien om bepaalde maatregelen te onderzoeken, zoals:

Op het gewestelijke niveau werden ook initiatieven genomen. Het Waalse Gewest heeft onder de vorige legislatuur een premie van 75 % toegekend aan de gemeenten die een elektrisch voertuig aankochten.

Op het vlak van de energie oefent mijn collega van het Klimaat en de Energie de bevoegdheden uit. Duidelijk is dat het de privé-sector toekomt om een belangrijke rol te spelen op het vlak van de ontwikkeling van elektrische voertuigen.

Tenslotte wil ik stellen dat voor wat betreft het gebruik van de busbanen er geen consensus bestaat, noch voor de moto’s en noch minder voor de elektrische voertuigen.