Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11241

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 14 maart 2014

aan de vice-eersteminister en minister van Landsverdediging

Militaire maritieme helikopter NH90 - Slijtage - Corrosie - Roestproblemen - Vervanging Sea Kings - Gebreken - Belgische bestelling - Contract - Maatregelen

helikopter
gevechtshelicopter

Chronologie

14/3/2014Verzending vraag
22/4/2014Antwoord

Vraag nr. 5-11241 d.d. 14 maart 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De nieuwe militaire helikopter NH90 kampt luidens de Nederlandse minister van Landsverdediging met "bovenmatige corrosie en slijtage". Dat is gebleken na inzet van de helikopter voor de kust van Somalië en in het Caribische gebied.

De corrosie en slijtage die zijn aangetroffen, zijn groter dan op grond van de ouderdom van de helikopter, het aantal vlieguren en ervaringen met andere maritieme helikoptertypen zou mogen worden verwacht", luidens een officieel schrijven van de Nederlandse minister van Landsverdediging aan de Tweede Kamer. De slijtage wordt veroorzaakt door ontwerpfouten, assemblagefouten en incomplete onderhoudsinstructies.

Ook ons land bestelde acht van deze toestellen waarvan vier dienen ter vervanging van de Sea Kings. Het spreekt voor zich dat toestellen die permanent op zee worden ingezet dienen bestand te zijn tegen corrosie (roest). Deze berichtgeving is dan ook bijzonder onrustwekkend. De kritiek op de nieuwe NH90-helikopters is niet nieuw. De NH90 werd al in 2011 "te zwaar, te klein, en slechts beperkt inzetbaar" genoemd door onder meer de Nederlandse en Duitse krijgsmacht. De helikopters zouden minder gewicht en dus minder militairen kunnen meenemen en ook landen op een fregat zou niet lukken.

Ik heb dan ook volgende vragen voor de geachte minister:

1) Hoe reageert u op de vaststelling van uw Nederlandse evenknie dat de nieuwe NH90 helikopters onderhevig zijn aan versnelde roestvorming ten gevolge en ik citeer "ontwerpfouten, assemblagefouten en incomplete onderhoudsinstructies" en dit gezien vier van deze toestellen permanent op zee zullen worden ingezet?

2) Kan u een overzicht geven van de aangehaalde ontwerp- en assemblagefouten en dit gezien dergelijke fouten structureel zijn en bijgevolg niet kunnen worden aangepast? Kan u zeer gedetailleerd aangeven hoe deze zullen worden opgevangen?

3) Werden voldoende clausules voorzien in het aankoopcontract om desgevallend het contract zonder kosten te kunnen annuleren mochten deze gebreken ook bij onze toestellen aanwezig zijn?

4) Gaat u alvast bij de oplevering extra aandacht hebben voor de door uw Nederlandse evenknie aangehaalde problemen en dit om adequaat te kunnen reageren en desgevallend het contract te annuleren? Kan u aangeven welke bijkomende tests voorzien zijn?

5) Hoe reageert u op de vaststelling van uw Nederlandse evenknie dat de nieuwe NH90 helikopters onderhevig zijn aan versneld slijtage tengevolge en ik citeer "ontwerpfouten, assemblagefouten en incomplete onderhoudsinstructies" en dit gezien vier van deze toestellen permanent op zee zullen worden ingezet? Vreest u geen aanzienlijke meerkost tengevolge dit versneld slijtage en gaat deze desgevallend kunnen worden verhaald op de producenten?

6) Wanneer worden de toestellen effectief opgeleverd en wat is de totale kostprijs tot op heden? Werden er reeds voorschotten betaald en zo ja, hoeveel?

7) Kunnen deze toestellen worden ingezet op onze fregatten op een normale wijze?

8) Wordt er vanuit Landsverdediging specifiek toegekeken op de assemblage van deze toestellen en zo ja, kan u aangeven hoeveel controlebezoeken plaatsvonden alsook wat er werd gecontroleerd?

Antwoord ontvangen op 22 april 2014 :

Het geachte lid wordt verzocht hierna het antwoord te willen vinden op de door haar gestelde vragen.

Ik verwijs het geachte lid naar mijn antwoord op de mondelinge parlementaire vragen nr 22724 - 22728 – 22737 – 22738 en 22748 behandeld tijdens de commissie van 2 april 2014 (CRABV53COM968).