Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11163

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 20 februari 2014

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Nieuwe dienstregeling - Verlenging van de ritten - Aantal reizigers

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur

Chronologie

20/2/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-11163 d.d. 20 februari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Om het blijkbaar onbeheersbare probleem van te late treinen op te lossen, koos de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) voor een weliswaar lapidaire maar volgens hen ook werkzame oplossing: door de reistijd te verlengen zou een aantal vertragingen - soms bijna structureel - worden weggewerkt. Daarom zullen de treinen straks gemiddeld 10 minuten trager rijden, wat een gemiddelde verlenging van elke treinrit met 3,3 procent betekent. De reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) betreurt deze keuze. Daarbij brengt de belangengroep wel begrip op voor de maatregelen die de noord-zuidverbinding in Brussel realistisch inschatten. Maar dat betekent volgens TTB geenszins dat de aangekondigde vertraging ook op al die andere ritten noodzakelijk is. Ten gronde stelt TTB dat de NMBS geen echt antwoord geeft op de kernvraag: meer reizigers op meer momenten. Dit probleem los je niet op met een goocheltruc…

Hierover volgende vragen.

1) Hoe reageert de geachte minister op de kritiek van de belangengroep TreinTramBusgebruikers die de keuze van de NMBS om de ritten gemiddeld met 3,3 procent te verlengen vooral evalueert als een ondoelmatige en vaak ook onnodige maatregel?

2) Bevestigt hij de thesis van TTB dat de NMBS ten gronde worstelt met een teveel aan reizigers op een teveel aan trajecten en dat de keuze tot een globale verlenging van de reistijden hier geen echt antwoord biedt?