Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10977

van Guido De Padt (Open Vld) d.d. 27 januari 2014

aan de minister van Justitie

Alcoholslot - Doorbraak - Kostprijs - Activatie - Veroordelingen

alcoholisme
verkeersveiligheid
veiligheidsinrichting

Chronologie

27/1/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-10978

Vraag nr. 5-10977 d.d. 27 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het stond een van de afgelopen weken in de krant: er zouden op de Belgische wegen (nog maar) twee wagens rondrijden met een alcoholslot, waarvan het eerste afgelopen zomer zou zijn geïnstalleerd. Nochtans heeft de rechter sinds 2010 de mogelijkheid om dronken bestuurders te veroordelen tot een alcoholslot en blijkt sinds 2012 een dienstencentrum actief dat het alcoholslot installeert.

Tevens vernam ik dat de kostprijs het voornaamste struikelblok vormt voor de doorbraak van het alcoholslot. Blijkbaar bedraagt die voor één jaar om en bij de 4 000 euro.

Nederlandse berichtgeving meldde deze maand dan weer: "alcoholslot geactiveerd door ruitenwisservloeistof". Er zou een onderzoek zijn ingesteld.

Graag had ik van de geachte minister en de geachte staatssecretaris het volgende vernomen:

1) Wat zijn de redenen waarom het alcoholslot in de praktijk op zich heeft laten wachten? Wat waren de knelpunten en aan welke knelpunten dient eventueel vandaag de dag nog te worden verholpen?

2) Wat is de effectieve kostprijs van een alcoholslot? Hoe is de kostprijs berekend en wat gebeurt er indien iemand die werd veroordeeld tot een alcoholslot die kostprijs niet kan dragen?

3) Kan een (Belgisch) alcoholslot worden beïnvloed door stoffen die niet met alcoholgebruik te maken hebben? Werd met die mogelijkheid rekening gehouden? Werd er aandacht aan besteed of is een situatie zoals in Nederland (zie hoger vermeld) op heden niet uit te sluiten?

4) Hoeveel veroordelingen tot een alcoholslot werden tot op de dag van vandaag uitgesproken?