Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10787

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 9 januari 2014

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Bpost - Postbodes - Elektrische fietsen - Batterijcapaciteit - Euvel

postdienst
tweewielig voertuig
elektrisch voertuig

Chronologie

9/1/2014Verzending vraag
14/3/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10787 d.d. 9 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Zowat vier jaar geleden verving Bpost zowat alle bromfietsen door elektrische fietsen, een beslissing die uit vele oogpunten als positief werd geëvalueerd. Nu blijkt dat de fietsen niet optimaal tegemoet komen aan wat de postbodes ermee moeten doen. Wellicht gaat het over een cumulatie van redenen, onder andere sleet op de fietsen, te zware belasting, te grote rondes… maar steeds meer postbodes krijgen te maken met een platte batterij, zodat ze verplicht worden om dikwijls kilometers lang te fietsen op eigen fysieke kracht, dit met een zware fiets en dito postlast.

Hierover de volgende vragen.

1) Bevestigt de geachte minister dat er een probleem is met de batterijcapaciteit van vele elektrische fietsen van postbodes, met alle gevolgen van dien? Hoe groot is dit probleem, over hoeveel fietsen gaat het?

2) Waaraan is dit euvel te wijten, waar liggen de belangrijkste oorzaken en hoe kan dit worden verholpen?

3) Welke concrete maatregelen hieromtrent plant Bpost, op welke termijn?

Antwoord ontvangen op 14 maart 2014 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt bpost me de volgende elementen mee:

1) Inderdaad zijn er, in beperkte mate weliswaar, een aantal problemen vastgesteld. In de beginfase van de ingebruikname van de elektrische fietsen waren dit vooral “kinderziektes” van technische aard zoals de behuizing en het bevestigingssysteem van de batterij . Die problemen zijn ondertussen van de baan. Op dit ogenblik stellen we in een zeer klein aantal gevallen (1 procent) capaciteitsproblemen vast.

2) Hoewel de fietsen worden ingezet op parcours die volledig overeenstemmen met de gegevens van de constucteur over de capaciteit van de batterijen kunnen er zich problemen voordoen. Dit kan meerdere oorzaken hebben: slijtage van de batterij, omgevingstemperatuur, minder optimaal gebruik.

3) Er is een nauwe samenwerking met de constructeur om het gebruik van de elektrische batterijen verder te verbeteren. De reserve aan batterijen werd verhoogd en de reservebatterijen zijn, indien nodig, sneller beschikbaar. Verder wordt in functie van de ervaringen op het terrein de instructies aan de gebruikers voortdurend verfijnd met het oog op een optimaal gebruik van de elektrische fiets.