Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10786

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 9 januari 2014

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Station Mechelen - Werken - Gevolgen op het treinverkeer

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoersduur
spoorwegstation
reizigersvervoer

Chronologie

9/1/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-10786 d.d. 9 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De werken aan de achterzijde van het station van Mechelen kunnen bezwaarlijk plots en onverwachts worden genoemd. Ze maken deel uit van een heel ingrijpende aanpak. Daarbij spelen deze werken zich relatief dicht bij het treinverkeer af. Men zou hierbij mogen veronderstellen dat de effecten van deze werken op het treinverkeer bijzonder secuur zouden zijn geschat. Toch bleek dit niet het geval, want er werden verzakkingen vastgesteld… met bijzonder ongewenste effecten op de passerende treinen. Het gaat hier over de lijn Brussel-Antwerpen, de meest drukke verbinding.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoe is het mogelijk dat deze werken toch weerom vertragende en dus ongewenste effecten veroorzaken op een vlot verkeer op de drukke as Brussel-Antwerpen?

2) Waarom zijn de vele ingenieurs niet in staat om, in de wetenschap dat deze werken zich in de onmiddellijke nabijheid van de sporen ontwikkelen, deze effecten bij voorbaat in te schatten om zo elke vertraging te voorkomen?