Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1074

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 31 januari 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Luchtvaart - Vliegtuigen die uit België vertrekken - Veiligheidsincidenten aan boord

SN Brussels Airlines
reizigersvervoer
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

31/1/2011Verzending vraag
21/3/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1073

Vraag nr. 5-1074 d.d. 31 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs diende een vliegtuig van Brussels Airlines wegens een incident aan boord tussen een passagier en de bemanning, terug te keren naar de luchthaven van Zaventem. De man kon niet worden bedaard en dus maakte het toestel rechtsomkeer.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

Betrof het hier een alleenstaand incident of komt dit vaker voor? Indien dit soort incidenten vaker voorkomt, kan u ze specificeren aan de hand van volgende vragen en de antwoorden steeds detailleren voor de periode 2007 tot en met 2010 en per luchthaven:

1) Hoe vaak gebeurden er in ons land incidenten waardoor het vliegtuig moest terugkeren na het vertrek?

2) Wat waren de oorzaken van deze verschillende incidenten? Wanneer betrof het een mechanisch defect, en welke defecten waren het dan? Wanneer waren er problemen met passagiers, en wegens welke redenen (bijvoorbeeld medisch, disciplinair, …)?

3) Hoe vaak moesten de politie en/of de hulpdiensten ingrijpen?

4) Hoe vaak was er een probleem met de bemanning en welke problemen stelden zich?

5) Kwam de vlucht ooit zelf ernstig in gevaar? Wie oordeelt daarover en bestaat er ter zake een onafhankelijke instantie? Werd de schade verhaald op de verantwoordelijke?

6) Stelden de luchthaven of de luchtvaartmaatschappij zich ooit burgerlijke partij? Zo ja wanneer, voor welke feiten en welke effecten? Is er ooit een luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk gesteld voor schade gekoppeld aan dit soort incidenten?

7) Leiden dergelijke incidenten automatisch tot een proces-verbaal? Zo ja, welke gevolgen kenden deze processen-verbaal en werden er verantwoordelijken voor de rechtbank gebracht? Met welke gevolgen?

Antwoord ontvangen op 21 maart 2011 :

Het door het geachte lid aangehaalde incident is een alleenstaand geval. In de periode 2007 – 2010 moesten 107 vliegtuigen kort na het opstijgen terugkeren, hoofdzakelijk omwille van problemen van technische aard:

- Landingsgestel (26 gevallen);

- Motoren (17 gevallen);

- Vlieginstrumenten (16 gevallen);

- Deuren (7 gevallen);

- Cockpitramen (6 gevallen);

- Pneumatische systemen (9 gevallen);

- Hydraulische systemen (5 gevallen);

- Elektrische systemen (2 gevallen);

- Geur en rook in de cockpit (4 gevallen);

- Brandstofleidingen (3 gevallen);

- Diverse technische problemen (3 gevallen);

- Bird strike (7 gevallen);

- Vluchtprocedures / bemanning (2 gevallen).

21 van deze incidenten deden zich voor in 2007, 29 in 2008, 29 in 2009 en 28 in 2010.

In geen van deze gevallen is de veiligheid van de passagiers ernstig in gevaar geweest. De hulpdiensten worden ingeschakeld telkens wanneer door de bemanning een noodsituatie verklaard wordt.

Dit type incidenten wordt onderzocht door het Directoraat-generaal Luchtvaart. Het bepalen van eventuele verantwoordelijkheden is de taak van justitie. Of deze incidenten tot een gerechtelijke procedure geleid hebben, gelieve het geachte lid na te gaan bij mijn collega, de minister van Justitie.