Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken - Fietskoeriers - Gebruik
tweewielig voertuig
vervoersonderneming
ministerie
postdienst
12/11/2013 | Verzending vraag |
15/4/2014 | Antwoord |
Onlangs berichtten de media dat het niet goed gaat met de fietskoeriersbedrijven. Die wijten hun achteruitgang deels aan de overheid, die het qua opdrachten laat afweten. Vooral bij administraties blijkt de terughoudendheid hardnekkig te zijn. Blijkbaar leven er nog zeer veel vooroordelen, bijvoorbeeld dat de zending slecht beschermd zou zijn tegen de weersomstandigheden. Ze schermen ook met confidentialiteit, of met de verplichting om zendingen aangetekend te versturen. Drogredenen, aangezien advocatenkantoren en banken vaak met fietskoeriers werken. Leveringsbonnen en scans bieden immers dezelfde garanties als een aangetekend schrijven.
De voordelen van fietskoeriers moeten niet meer worden beklemtoond: milieu, minder files, dus een betere leefbaarheid en een betere mobiliteit in de dichtgeslibde steden en agglomeraties. Bij uitstek in Brussel, een stad waar de onleefbaarheid cumuleert, bieden zij een competitief voordeel.
Hierover de volgende vragen.
1) Erkent de geachte minister de voordelen en mogelijkheden van fietskoeriers voor de administraties (in Brussel)? Bevestigt hij dat die diensten vandaag nog onderbenut zijn?
2) Maakt de Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken gebruik van fietskoeriersdiensten?
a) Zo ja, welk soort contracten betreft het (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om die contracten uit te breiden of af te bouwen?
b) Zo ja, is de FOD Buitenlandse Zaken tevreden over de geleverde diensten?
c) Zo neen, waarom niet? Overweegt de geachte minister om er in de toekomst werk van te maken?
3) Maakt de FOD Buitenlandse Zaken gebruik van andere private (gemotoriseerde) bestel- en koeriersdiensten?
a) Zo ja, welk soort contracten betreft het (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om die contracten uit te breiden of af te bouwen?
b) Zo ja, is de FOD Buitenlandse Zaken tevreden over de geleverde diensten?
c) Overweegt de geachte minister om die contracten in de toekomst af te bouwen ten voordele van fietskoeriers? Is hij bereid om zijn administratie te vragen om dat te onderzoeken?
1) Onze chauffeur bezorgt 1 maal per dag post aan: diensten van de eerste minister, CIPS, Economische Zaken, Koninklijk Paleis en onze Permanente Vertegenwoordigingen bij de EU, de WEU/COPS en de NAVO. Tegelijkertijd neemt hij de voor onze Federale Overheidsdienst (FOD) bestemde post van deze instellingen mee terug. Interne koerier voor de bijgebouwen Egmont II en Egmontpaleis wordt eveneens door de chauffeur opgehaald/bezorgd.
Hiervoor kan moeilijk een beroep gedaan worden op fietskoeriers aangezien:
We nooit vooraf weten over welke hoeveelheid post we spreken.
Het vertrouwelijke karakter van sommige post niet toelaat dat deze door “derden” wordt bezorgd.
Sommige stukken heel voorzichtig moeten behandeld worden (bijvoorbeeld adelbrieven voor het Koninklijk Paleis).
Sommige bestemmingen enkel toegankelijk zijn mits voorafgaande veiligheidsmachtiging (bijvoorbeeld NAVO).
2) De andere – al dan niet aangetekende – post wordt met bpost verzonden.
3) Ja.
a)Onze diplomatieke tassen naar onze diplomatieke vertegenwoordigingen in het buitenland worden verstuurd met DHL; contract werd toegewezen via een overheidsopdracht en loopt tot eind 2016.
b) Ja.
c) Is niet van toepassing (buitenland).