Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10381

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 november 2013

aan de minister van Werk

Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg - Fietskoeriers - Gebruik

tweewielig voertuig
vervoersonderneming
ministerie
postdienst

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
21/3/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10381 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs berichtten de media dat het niet goed gaat met de fietskoeriersbedrijven. Deze wijten hun achteruitgang deels aan de overheid, die het qua opdrachten laat afweten. Vooral bij administraties blijkt de terughoudendheid hardnekkig te zijn. Blijkbaar leven er nog zeer veel vooroordelen, zoals een slechte bescherming van de zending tegen de weersomstandigheden. Of ze schermen met confidentialiteit, of met de verplichting om zendingen aangetekend te versturen. Drogredenen, aangezien advocatenkantoren en banken veel werken met fietskoeriers. Daarbij geldt dat leveringsbonnen en scans dezelfde garanties kunnen geven als een aangetekend schrijven.

De voordelen van fietskoeriers moeten niet meer worden beklemtoond: milieu, minder files dus veel meer leefbaarheid en betere mobiliteit in de dichtgeslibde steden en agglomeraties. Bij uitstek in Brussel, een stad waar de onleefbaarheid cumuleert, bieden zij een competitief voordeel.

Hierover de volgende vragen:

1) Erkent de geachte minister de voordelen en mogelijkheden van fietskoeriers voor de administraties (in Brussel)? Bevestigt zij dat deze diensten vandaag nog onderbenut zijn?

2) Maakt de Federale Overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg gebruik van fietskoeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Zo neen, waarom niet? Overweegt de geachte minister om hier in de toekomst werk van te maken?

3) Maakt de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg gebruik van andere private (gemotoriseerde) bestel- en koeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Overweegt de geachte minister om deze contracten in de toekomst af te bouwen ten voordele van fietskoeriers? Is zij bereid om haar administratie te vragen om dit te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 21 maart 2014 :

1) De minister erkent dat de bedeling van de post met de fiets voordelen zou kunnen bieden voor de administraties in Brussel, maar zij kent de diverse mogelijkheden niet die een dergelijke dienst biedt.

Zij kan geen enkele informatie geven over het gebruik van deze dienst door de administraties in Brussel.

2) Neen, de Federale Overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg maakt geen gebruik van een dergelijke dienst.

a) Nihil

b) Nihil

c) De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg maakt geen gebruik van een dergelijke dienst want de briefwisseling wordt in de meeste gevallen door de post verzonden (Bpost) en, in sommige dringende gevallen, via een chauffeur van de FOD. De Minister is niet van plan om in de toekomst gebruik te maken van een dergelijke dienst.

3) De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg maakt in 2012 voor de postbedeling gebruik van de diensten van Bpost, voor een bedrag van 472.572,61 euro voor alle verzendingen (inclusief internationale).

a) In het kader van het project Optifed bestaat een wil om de uitgaven te verminderen in verband met het vervoer van de post door Bpost door « goede praktijken » toe te passen binnen de departementen. Het departement Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg sluit aan bij deze doelstelling.

b) De FOD is tevreden over de gepresteerde diensten.

c) Neen. De minister zou eventueel aan haar departement kunnen vragen om de mogelijkheden te onderzoeken om een beroep te doen op een postdienst met de fiets.