Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10378

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 november 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Overheidsbedrijven - Belgacom - Fietskoeriers - Gebruik

Proximus
overheidsbedrijf
postdienst
vervoersonderneming
tweewielig voertuig

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
20/1/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10378 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs berichtten de media dat het niet goed gaat met de fietskoeriersbedrijven. Deze wijten hun achteruitgang deels aan de overheid, die het qua opdrachten laat afweten. Vooral bij administraties blijkt de terughoudendheid hardnekkig te zijn. Blijkbaar leven er nog zeer veel vooroordelen, zoals een slechte bescherming van de zending tegen de weersomstandigheden. Of ze schermen met confidentialiteit, of met de verplichting om zendingen aangetekend te versturen. Drogredenen, aangezien advocatenkantoren en banken veel werken met fietskoeriers. Daarbij geldt dat leveringsbonnen en scans dezelfde garanties kunnen geven als een aangetekend schrijven.

De voordelen van fietskoeriers moeten niet meer worden beklemtoond: milieu, minder files dus veel meer leefbaarheid en betere mobiliteit in de dichtgeslibde steden en agglomeraties. Bij uitstek in Brussel, een stad waar de onleefbaarheid cumuleert, bieden zij een competitief voordeel.

Hierover de volgende vragen:

1) Erkent de geachte minister de voordelen en mogelijkheden van fietskoeriers voor de overheidsbedrijven (in Brussel)? Bevestigt hij dat deze diensten vandaag nog onderbenut zijn?

2) Maakt Belgacom gebruik van fietskoeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Zo neen, waarom niet? Overweegt de minister om hier in de toekomst werk van te maken?

3) Maakt Belgacom gebruik van andere private (gemotoriseerde) bestel- en koeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Overweegt de geachte minister om deze contracten in de toekomst af te bouwen ten voordele van fietskoeriers? Is hij bereid om aan Belgacom te vragen om dit te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 20 januari 2014 :

Belgacom heeft geen contracten met fietskoerierbedrijven. Op dagelijkse basis wordt er echter minstens één pakket afgeleverd via een fietskoerierbedrijf (Pedaal en EcoPostal).

Belgacom heeft een contract met bpost voor de aflevering van mailings en kleine pakketten. bpost bezorgt in opdracht van Belgacom administratieve post en direct mails, dit is mailing via de printshop, de mailroom of via de routers voor de marketing brochures. Gezien het hier gaat om grote volumes van verzendingen, wordt alles bij Belgacom opgehaald met de vrachtwagen. bpost zelf maakt gebruik van “fietsers” voor de aflevering van de mailings en kleine pakketten.

Momenteel doet Belgacom een test met TBC-Post voor de aflevering van “daily” mail. Ook deze leverancier komt dagelijks de post ophalen met de wagen. Voor de aflevering van de dagelijkse post maken zij in bepaalde regio’s eveneens gebruik van “fietsers”.

Naast de diensten van bpost, gebruikt Belgacom ook de Kiala diensten die ook met fietskoeriers werken.