Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10371

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 november 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Landsverdediging

Ministerie van Defensie - Fietskoeriers - Gebruik

tweewielig voertuig
vervoersonderneming
postdienst
krijgsmacht
ministerie

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
13/12/2013Antwoord

Vraag nr. 5-10371 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs berichtten de media dat het niet goed gaat met de fietskoeriersbedrijven. Deze wijten hun achteruitgang deels aan de overheid, die het qua opdrachten laat afweten. Vooral bij administraties blijkt de terughoudendheid hardnekkig te zijn. Blijkbaar leven er nog zeer veel vooroordelen, zoals een slechte bescherming van de zending tegen de weersomstandigheden. Of ze schermen met confidentialiteit, of met de verplichting om zendingen aangetekend te versturen. Drogredenen, aangezien advocatenkantoren en banken veel werken met fietskoeriers. Daarbij geldt dat leveringsbonnen en scans dezelfde garanties kunnen geven als een aangetekend schrijven.

De voordelen van fietskoeriers moeten niet meer worden beklemtoond: milieu, minder files dus veel meer leefbaarheid en betere mobiliteit in de dichtgeslibde steden en agglomeraties. Bij uitstek in Brussel, een stad waar de onleefbaarheid cumuleert, bieden zij een competitief voordeel.

Hierover de volgende vragen:

1) Erkent de geachte minister de voordelen en mogelijkheden van fietskoeriers voor de administraties (in Brussel)? Bevestigt hij dat deze diensten vandaag nog onderbenut zijn?

2) Maakt het Ministerie van Defensie gebruik van fietskoeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Zo neen, waarom niet? Overweegt de minister om hier in de toekomst werk van te maken?

3) Maakt het Ministerie van Defensie gebruik van andere private (gemotoriseerde) bestel- en koeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Overweegt de geachte minister om deze contracten in de toekomst af te bouwen ten voordele van fietskoeriers? Is hij bereid om zijn administratie te vragen om dit te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 13 december 2013 :

Het geachte lid wordt verzocht hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

Defensie maakt geen gebruik van fietskoerierdiensten. Sedert de hervorming in 2011 van haar territoriale steunpolitiek wordt intern het departement éénzelfde logistieke distributieketen aangewend tussen de militaire kwartieren voor zowel postbedeling als goederen. Hierbij maakt Defensie geen gebruik van andere private gemotoriseerde bestel- en koerierdiensten voor de nationale postbedeling tussen de eenheden.

De postbedeling ten voordele van de eenheden op het grondgebied Brussel is volledig geïntegreerd in deze steunpolitiek en vertegenwoordigt slechts een miniem deel van het totale volume aan postbedeling binnen Defensie. Het opzetten van een specifiek postbedelingsysteem voor Brussel zou extra kosten en inspanningen met zich meebrengen op het vlak van beheer en opvolging.