Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10344

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 november 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

de Fyra

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
snelvervoer
Nederland
voertuig op rails
reizigersvervoer

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
20/11/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3949

Vraag nr. 5-10344 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het lijkt ondertussen zo lang geleden, maar begin van dit kalenderjaar overwoekerden berichten over de Fyra al onze media. Die onverkwikkelijke saga mondde uit in een totaal debacle: een afgevoerde trein, een krakkemikkig herstel van de verbinding Brussel - Antwerpen - Nederland, de dreiging van het verlies van grote investeringen en vooral een diepe blamage - nog maar eens - voor de NMBS.

Voor zover dit verhaal kan worden gereconstrueerd, is de afloop ervan nog helemaal onduidelijk. Niet alleen ontkennen de Italiaanse Fyrabouwers, AnsaldoBreda, met klem dat hun trein zo slecht zou zijn, ze pakten ondertussen ook uit met een vernieuwde versie. Tegelijkertijd kunnen de reizigers alleen maar met weemoed terugdenken aan de oude "Amsterdammer" die ooit eenmaal per uur een verbinding Brussel - Amsterdam, met stopplaatsen in Mechelen en Antwerpen maar ook met Schiphol verzorgde… zonder een expliciete meerkost en zonder reserveringsverplichtingen.

Il fut un temps…

Kan de minister een heldere en accurate stand van zaken geven met betrekking tot de Fyra, met aandacht voor onder andere de technische eindevaluatie, de conclusies van NMBS en NS, de prognoses in verband met de recuperatie van voorschotten en al uitgevoerde betalingen, de toekomst van de Fyra-stellen die eigendom zijn van de NMBS?

Kan de minister een dito glasheldere en actuele stand van zaken geven met betrekking tot de wijze waarop de NMBS en de NS de verbinding Brussel - Amsterdam aanbieden: welke lijnen, welke frequenties, welke stopplaatsen en vooral op welke wijze en wanneer dit aanbod terug de oude standaard van de "Amsterdammer" zal bereiken?

Kan de minister momenteel al duidelijkheid geven hoe de toekomst er op dat vlak op langere termijn zal uitzien? Wat plant de NMBS ter vervanging van de Fyra - of wordt de Fyra terug ingeschakeld? Zijn er andere keuzes gemaakt? Zo ja, welke, wanneer en hoe? Beaamt de minister dat een duidelijke publieke communicatie over die zaken echt wel urgent is?

Antwoord ontvangen op 20 november 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid, verwijs ik naar mijn antwoord op zijn schriftelijke vraag n° 5-10333 die eveneens FYRA betreft.