Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10126

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 18 oktober 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Hulpdiensten - Urgente opdracht - Gebruik van pechstroken - Wettelijk kader

autoweg
ongeval bij het vervoer
verkeersregels
verkeersvoorschriften
eerste hulp
geneeskundige noodhulp

Chronologie

18/10/2013Verzending vraag
27/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10126 d.d. 18 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent meldden de media dat de hulpdiensten vaak in file staan als ze uitrukken voor een verkeersongeval of andere urgente opdracht. Blijkbaar is dit te wijten aan het verbod om de pechstroken te gebruiken. Als ze toch de pechstrook gebruiken kunnen ze daarvoor worden beboet.

Hierover de volgende vragen.

1) Bevestigt de geachte staatssecretaris dat hulpdiensten die uitrukken voor een urgente hulpverlening geen gebruik mogen maken van de pechstroken om zich sneller ter plaatse te kunnen begeven? Zo ja, welk onderdeel van de wegcode geldt hier? Zo neen, wanneer wordt het gebruik van de pechstrook wel toegestaan? Welk specifiek wettelijk kader geldt hieromtrent?

2) Vindt hij het gebruik van pechstroken in deze omstandigheden een probleem? Is hij het ermee eens dat het feit dat hulpverleners geïmmobiliseerd of sterk vertraagd worden, nefaste gevolgen kan hebben? Bestaan er hierover onderzoeken, getuigenissen enz.? Welke argumenten wegen door bij het bepalen van het antwoord van de geachte staatssecretaris?

3) Indien er hieromtrent een probleemstelling heerst, is hij bereid om in deze zaak maatregelen te treffen of een parlementair initiatief volop te ondersteunen?

Antwoord ontvangen op 27 februari 2014 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

  1. Momenteel mogen hulpdiensten geen gebruik maken van de pechstrook voor dringende hulpverlening. Artikel 9 van de wegcode bepaalt dat de bestuurders de rijbaan moeten volgen, terwijl artikel 75.2 bepaalt dat een brede witte doorlopende streep de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt. De pechstrook staat niet gedefinieerd in de wegcode, en maakt dus geen deel uit van de rijbaan.

  2. Op het vlak van dringende hulpverlening en mobiliteit stelt zich ontegensprekelijk een probleem, dat ook werd aangekaart in de werkgroep Incidentmanagement (met daarin vertegenwoordigers van het federale en regionale niveau en de politie).

  3. Een koninklijk besluit tot wijziging van de wegcode, en meer bepaald betreffende het gebruik van de pechstrook door hulpdiensten, werd in voege getreden. Enerzijds wordt in de wegcode de definitie van “pechstrook” opgenomen, anderzijds mag die pechstrook gebruikt worden door prioritaire voertuigen met een dringende opdracht alsook door diensten die worden opgeroepen door de politie of het openbaar ministerie om zich naar de plaats van het incident op of langs de auto(snel)weg te begeven, weliswaar onder dekking van een oranjegeel knipperlicht.