Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1012

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 januari 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Vliegverkeer - Veiligheid - Mechanische defecten

luchtverkeer
luchtvervoer
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
30/5/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1011

Vraag nr. 5-1012 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs moest een vliegtuig van Brussels Airlines naar de luchthaven van Zaventem terugkeren wegens een incident aan boord tussen een passagier en de bemanning. Aangezien de man niet kon worden bedaard, maakte het toestel rechtsomkeer.

In dit verband kreeg ik van de minister graag antwoorden op de volgende vragen :

Betrof het hier een alleenstaand incident of komt dit vaker voor?

Mochten dergelijke incidenten vaker voorkomen, kan de minister ze dan specificeren aan de hand van volgende vragen en zijn antwoorden steeds detailleren voor de periode 2007 tot en met 2010 en per luchthaven:

1) Hoe vaak waren er in ons land incidenten waardoor het vliegtuig na het vertrek moest terugkeren?

2) Wat waren de oorzaken van die verschillende incidenten? Wanneer betrof het een mechanisch defect en welke waren dat? Wanneer waren er problemen met passagiers en om welke redenen (bijvoorbeeld medisch, disciplinair, …)?

3) Hoe vaak moesten de politie- en / of hulpdiensten ingrijpen? Hoe vaak moest een beroep gedaan worden op hulpdiensten?

4) Hoe vaak was er een probleem met de bemanning en welke problemen stelden zich?

5) Kwam de vlucht zelf ooit ernstig in gevaar? Wie oordeelt daarover en bestaat er ter zake een onafhankelijke instantie? Werd de schade verhaald op de verantwoordelijke?

6) Stelde de luchthaven of de luchtvaartmaatschappij zich ooit burgerlijke partij? Zo ja, wanneer, voor welke feiten en welke gevolgen waren er? Is er ooit een luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk gesteld voor schade opgelopen door dit soort incidenten?

7) Leiden dergelijke incidenten automatisch tot een proces-verbaal (pv)? Zo ja, welke gevolgen hadden die pv's en werden er verantwoordelijken voor de rechtbank gebracht? Met welke gevolgen?

Antwoord ontvangen op 30 mei 2011 :

Het door het geachte lid aangehaalde incident is een alleenstaand geval. In de periode 2007 – 2010 moesten 107 vliegtuigen kort na het opstijgen terugkeren, hoofdzakelijk omwille van problemen van technische aard:

- Landingsgestel (26 gevallen)

- Motoren (17 gevallen)

- Vlieginstrumenten (16 gevallen)

- Deuren (7 gevallen)

- Cockpitramen (6 gevallen)

- Pneumatische systemen (9 gevallen)

- Hydraulische systemen (5 gevallen)

- Elektrische systemen (2 gevallen)

- Geur en rook in de cockpit (4 gevallen)

- Brandstofleidingen (3 gevallen)

- Diverse technische problemen (3 gevallen)

- Bird strike (7 gevallen)

- Vluchtprocedures / bemanning (2 gevallen)

21 van deze incidenten deden zich voor in 2007, 29 in 2008, 29 in 2009 en 28 in 2010.

In geen van deze gevallen is de veiligheid van de passagiers ernstig in gevaar geweest. De hulpdiensten worden ingeschakeld telkens wanneer door de bemanning een noodsituatie verklaard wordt.

Dit type incidenten wordt onderzocht door het directoraat-generaal Luchtvaart en de Belgische Air Accident Investigation Unit. Het bepalen van eventuele verantwoordelijkheden is de taak van justitie. Of deze incidenten tot een gerechtelijke procedure geleid hebben, gelieve het geachte lid na te gaan bij mijn collega, de minister van Justitie.